Moet ik mede-eigenaar zijnom van woonbonus te kunnen geniete

jenna
Topic Starter

Moet ik mede-eigenaar zijnom van woonbonus te kunnen geniete

#1 , 07 mar 2013 21:00

Goeieavond lieve mensen;

Ik zal es kort de situatie uitleggen: Op 7 mei 2012 ben ik met het stelstel 'gemeenschap van goederen gehuwd'. Mijn echtgenoot
had in 2004 zijn eigendom reeds aangkocht en genoot jaarlijks van een woonbonus. Ergens in de loop van 2012 heb ik mezelf opgenomen
in de leningsakte. Ik was ervan uitgegaan dat het ons huis ook eigendom was van mij door het wettelijk stelsel . NIET DUS!!!

Recent ontvingen we een gepeperde aanslagbiljet. Ik belde naar de belastingen om meer uitleg. Blijkbaar niet voldoene ingehouden.. maar soit voor de inkomsten van 2012 wil ik graag weten of ik ook mijn deel van de woonbonus in mindering kan brengen, anders
wacht ons alweer een gepeperde aanslagbiljet :(
Sommige beweren dat je ook mede-eigenaar moet worden, maar dit ben pas sinds 2013

Bedankt voor de info mensen :D

groetjes
jenna

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 08 mar 2013 08:25

Jenna , jij moet hem graag zien. Door het wettelijk stelsel ben jij geen eigenaar geworden van het huis. Goederen in bezit voor het huwelijk blijven eigendom van die partner. Indien jij mede-ontlener bent geworden , doe jij hem én de bank natuurlijk een groot plezier.
Wil jij mede-eigenaar worden zal uw man de woning in de gemeenschap moeten brengen via een akte bij de notaris. Dit kost bijna niets.
Maar vermits het KI wel gemeenschappelijk is , heb jij toch recht op de woonbonus als je wel degelijk mee ontlener bent en mee afbetaalt.
Als jullie in 20121 getrouwd zijn , kan je idd op het huidig aanslagbiljet , dat gaat over 2011 , nog geen aftrek bekomen hebben.
Bovendien als hij de woning gekocht en de lening ondertekend heeft in 23004 , valt hij nog onder het vroegere systeem van aftrek intresten en kapitaalsaflossingen , waarbij wel duidelijk het KI nog moet worden aangegeven.
Jullie krijgen binnenkort nog wel een afzonderlijk aangiftebiljet.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

jenna
Topic Starter

#3 , 09 mar 2013 11:35

Bedankt voor de uiteenzetting Wanton!!!

Mede-eigenaar is voorzien voor deze maand nog. Afspraak is reeds gemaakt bij de notaris. Je zegt dat dit amper iets kost. Notaris beweert
dat het 1500 eur kost omdat deze wijziging ook in de de hypotheekakte of zoiets moet overgeschreven worden

We krijgen voor inkomstenjaar 2012 aanslagjaar 2013 idd een aparte aangifte, dus in deze aparte aangifte heb ik ook recht op een woonbonus, als ik het goed begrepen heb.

groetjes
jenna

Reclame

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”