Samengesteld gezin of alleenstaand ?

Bodyfreak
Topic Starter

Samengesteld gezin of alleenstaand ?

#1 , 07 mar 2013 22:21

Beste ,

Eerst en vooral een kleine samenvatting van mijn (onze) huidige situatie.

Ik ben een 31 jarige papa met 3 kinderen fiscaal ten laste , respectievelijk , 6 - 7 en 8 jaar oud en woon al verscheidene jaren alleen met de kinderen. Nu heb ik ondertussen een vriendin leren kennen , ook zij woont alleen met haar 2 kinderen van respectievelijk 12 en 17 jaar oud , die zij ook fiscaal ten laste heeft. We verwachten nu ook een kindje van ons 2 samen , uitgeteld voor 13 mei. We zijn beide actief op de arbeidsmarkt , ik als arbeider , zij als bediende (verpleegkundige). Zij werkt part-time en ik werk full-time waardoor mijn loon dus ook het hoogst is.

De vraag die we ons stellen is hoe we deze situatie moeten aanpakken hetzij

- wie kan het kind het best ten laste nemen , ik kan dat enkel als we samenwonen veronderstel ik ?

- we willen wel gaan samenwonen , feitelijk of wettelijk , wat is dan het beste op financieel gebied daar we vaak te horen krijgen dat we het best beide ons eigen verblijf houden daar je als alleenstaande meer voordelen zou hebben ? Is dit waar ?

Ik zie soms door het bos de bomen niet meer omdat er zoveel verteld word maar wat is voor ONS als gezin nu de best mogelijke oplossing zodat we samen aan een mooie toekomst kunnen bouwen als gezin

Ik dank jullie alvast voor jullie aandacht en tijd , en indien ik teweinig info heb meegedeeld mag u dat gerust laten weten zodat ik nog bijkomende informatie kan toelichten.

Mvg

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Mariannah

#2 , 07 mar 2013 23:42

Mijn vriend had kinderen uit zijn huwelijk die op bezoek kwamen in het weekend om de 2 weken.
Ik had ook kinderen uit mijn eerste huwelijk die ik ten laste had.
Samen hebben wij ook een zoontje! Dus ook een nieuw samengesteld gezin.
Wij hebben na de geboorte van ons zoontje een wettelijk samenlevingscontract aangegaan en dit loopt goed. ook is dit beter dan gewoon samen te wonen want je hebt met wettelijk samen te wonen toch meer voordelen.

Groetjes

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#3 , 08 mar 2013 00:07

Zijn jullie dezelfde familie?
Mariannah anders zoals de regels van het forum opleggen een eigen topic openen want voor wie is het antwoord dat mogelijk gaat gegeven worden?
:oops: sorry voor mij wat te snel gelezen.
Laatst gewijzigd door Franciscus op 08 mar 2013 08:23, 1 keer totaal gewijzigd.

Reclame

wanton

#4 , 08 mar 2013 08:15

Mariannah laat weten dat wettelijk samenwonen aan te bevelen is , ( en daarna trouwen,). Zij heeft gelijk. Op die manier is er een gezamenlijke aangifte van belastingen en kunnen alle kinderen ten laste genomen worden van de man. Dit is idd het voordeligst. De vrijstelling met belastingvermindering is hoger voor een 5e of 6e kind dan voor een 3e.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Bodyfreak
Topic Starter

#5 , 08 mar 2013 22:49

Dus wettelijk samenwonen zou een eerste stap zijn als ons kindje er is. Alvast dank voor jullie antwoord !

Mvg Wesley

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”