Jammer genoeg ben ik in een situatie terechtgekomen, waarbij het nodig is de wettelijke samenwoonst te beëindigen.
Korte situatieschets : Relatie de laatste maanden bergaf gegaan, man psychische problemen ontwikkeld en mede door middelenmisbruik zijn deze verergerd. Tot op het punt waarbij er agressie aan te pas kwam en de situatie zowel voor mij als mijn zoontje niet meer veilig was, noch voor mijn ex zelf ( suicidepogingen )
Reeds genomen stappen :
- voorbije jaar : Caw / zelfmoordlijn / teleonthaal : kunnen niets doen indien hij geen hulp wilt.
- 14/12/12 : Politie opgeroepen na agressie. Verslag IFG opgemaakt, mij aangeraden valies te maken en bij ouders te gaan wonen ( dit ook gedaan ). Dossier doorgegeven naar CBJ aangezien zoontje aanwezig was bij de feiten. Dossier naar parket, ivm de drugsfeiten ( heb ze de drugs getoond en werden in beslag genomen, 2 verschillende pv's opgemaakt hierdoor, enkel deze gekregen van IFG )
Ex twee weken de tijd gegeven om andere woonst te zoeken en te verhuizen. Uiteindelijk eind december bij broers gaan wonen, zodat ik terug naar huis kon.
- Januari 2013 : naar CBJ op gesprek ( ex kwam niet opdagen ) , daar nogmaals gehoord dat er niets kan gedaan worden aan de toestand van ex-man. Gelukkig zagen zij daar wel in dat ik het beste voor heb met mijn zoon en werd gezegd dat het dossier normaal zal afgesloten worden.
Blijven aandringen bij ex om domicilie te verzetten, veel beloftes maar niet gebeurd. Ondertussen eind januari heeft hij de woning van de broers verlaten en in auto beginnen wonen. Psychische toestand verergde.
- in februari contact met advocaat : voorstel vrederechter bw.223, wel eerst wettelijke samenwoonst eindigen. ( Aangezien mij dit een deurwaarder kost en ik reeds alle kosten alleen betaal, toch gewacht op belofte van ex om samen te gaan tekenen )
- 5/03 : Terug politie moeten opbellen. Ex stond plots in de living, had een mes uit het keukenblok genomen en begon zichzelf te verwonden.
Pv opgemaakt ( deze niet gekregen ), ex werd geseind maar na telefonisch contact ( gezegd dat hij geen hulp wilt en ook zijn locatie niet wou doorgeven ), werd de zoektocht stop gezet.
- 7/03 : ex neemt afscheid via sms, ook aan vrienden en op facebook. Neemt teveel medicatie, gaat niet naar ziekenhuis.
- 8/03 : afspraak bij de sociale dienst van de politie. Wederom de ganse situatie uitgelegd, gevraagd naar mogelijkheden, maar eigenlijk te horen gekregen dat er helemaal niets gedaan kan worden. ( Willen hem niet opsporen, geen verplichte hulp en willen ook geen hulp naar mijn kant aanbieden, zowel schrappen van adres als voorstel procedure vrederechter werden negatief onthaald. ) Ze zullen wel contact met hem opnemen en vragen om langs te gaan. ( wat hij niet zal doen )
Nadien contact gehad met advocaat, deze zegt zelf wettelijke samenwoonst te eindigen, bij politie verklaring af te leggen van het verlaten van woning en straatverbod aan te vragen.
Belangerijke informatie :
Hebben samen een huis gekocht ( 75% op mijn naam wegens inbreng ouders ( niet beschreven), lening in onverdeeldheid ) - 1 zoontje - Ik werk progressief, inkomen wordt dus berekend als samenwonende.
- Vraag : Ik beëindig morgenochtend de wettelijke samenwoonst, de advocaat zegt dat ik vanaf dan niet meer aansprakelijk ben voor zijn schulden en deurwaarders enkel zijn 25% van het huis kunnen vorderen. ( Zolang domicilie hier staat, kunnen ze toch wel inboedel aanslaan? )
- Het schrappen van een adres is niet zo simpel ( zie mijn vorige post ), toen had ik bewijzen dat de vorige eigenaar hier niet meer woonde en toch duurde dit maanden en werd dit pas gedaan na veel gepush van mijn kant. Is er een kortere weg om dit gedaan te krijgen? Ex is onvindbaar, dus ik kan ook geen wijkagent naar nieuw adres sturen. Sta ik met pv's IFG sterker om dit te laten doen? ( kan ik deze opvragen? )
Waarom werden door beide interventies en sociale dienst geen mogelijkheden aangeboden? Ze zijn hier geweest, ze weten dat hij hier niet meer woont, ze weten dat hij een gevaar is voor zichzelf EN voor ons!
- Inkomen invaliditeit : advocaat beweerd dat na beëindigen wettelijke samenwoonst en met bewijs aangifte verlaten woning, dat ik als alleenstaande moet betaald worden, correct? Indien niet, kan het nog maanden duren eer zijn domicilie geschrapt wordt. ( Dit is financieel niet houdbaar )
- Kan ik via vredegerecht eisen dat domicilie wordt geschrapt? ( kan ik eventueel de kosten van de voorbije maanden terugvorderen volgens de verplichting van het wettelijk samenwonen dat moet bijgedraagd worden volgens inkomsten? Bankuitreksels kunnen aantonen dat ik sinds januari alles alleen betaal. Let op, ik wil geen onnodige eisen stellen , maar : ik heb mijn ex de keuze gegeven tussen Ofwel domicilie verzetten en niet meer moeten bijdragen Ofwel helft mee betalen aangezien ik als samenwonende wordt gezien zolang. Tenslotte betaal ik ondertussen ook zijn deel van de lening en worden alle kosten van de zoon ook door mij gedragen)
Met een inkomen die momenteel € 900 bedraagt, kunt u zich voorstellen dat het een dringende zaak wordt, mijn spaarboekje kan niet eeuwig de oplossing bieden, en de veiligheid dat hij niet meer binnen mag is zeker even belangrijk. Indien nodig zal ik uiteraard wel kosten maken, dit zal morgen al het geval zijn met beëindigen wettelijke samenwoonst..
Alvast bedankt voor eventuele hulp in de juiste richting !