Wettelijk samenwonend - IFG

Etoille3
Topic Starter

Wettelijk samenwonend - IFG

#1 , 08 mar 2013 14:53

Jammer genoeg ben ik in een situatie terechtgekomen, waarbij het nodig is de wettelijke samenwoonst te beëindigen.

Korte situatieschets : Relatie de laatste maanden bergaf gegaan, man psychische problemen ontwikkeld en mede door middelenmisbruik zijn deze verergerd. Tot op het punt waarbij er agressie aan te pas kwam en de situatie zowel voor mij als mijn zoontje niet meer veilig was, noch voor mijn ex zelf ( suicidepogingen )
Reeds genomen stappen :
- voorbije jaar : Caw / zelfmoordlijn / teleonthaal : kunnen niets doen indien hij geen hulp wilt.
- 14/12/12 : Politie opgeroepen na agressie. Verslag IFG opgemaakt, mij aangeraden valies te maken en bij ouders te gaan wonen ( dit ook gedaan ). Dossier doorgegeven naar CBJ aangezien zoontje aanwezig was bij de feiten. Dossier naar parket, ivm de drugsfeiten ( heb ze de drugs getoond en werden in beslag genomen, 2 verschillende pv's opgemaakt hierdoor, enkel deze gekregen van IFG )
Ex twee weken de tijd gegeven om andere woonst te zoeken en te verhuizen. Uiteindelijk eind december bij broers gaan wonen, zodat ik terug naar huis kon.
- Januari 2013 : naar CBJ op gesprek ( ex kwam niet opdagen ) , daar nogmaals gehoord dat er niets kan gedaan worden aan de toestand van ex-man. Gelukkig zagen zij daar wel in dat ik het beste voor heb met mijn zoon en werd gezegd dat het dossier normaal zal afgesloten worden.
Blijven aandringen bij ex om domicilie te verzetten, veel beloftes maar niet gebeurd. Ondertussen eind januari heeft hij de woning van de broers verlaten en in auto beginnen wonen. Psychische toestand verergde.
- in februari contact met advocaat : voorstel vrederechter bw.223, wel eerst wettelijke samenwoonst eindigen. ( Aangezien mij dit een deurwaarder kost en ik reeds alle kosten alleen betaal, toch gewacht op belofte van ex om samen te gaan tekenen )
- 5/03 : Terug politie moeten opbellen. Ex stond plots in de living, had een mes uit het keukenblok genomen en begon zichzelf te verwonden.
Pv opgemaakt ( deze niet gekregen ), ex werd geseind maar na telefonisch contact ( gezegd dat hij geen hulp wilt en ook zijn locatie niet wou doorgeven ), werd de zoektocht stop gezet.
- 7/03 : ex neemt afscheid via sms, ook aan vrienden en op facebook. Neemt teveel medicatie, gaat niet naar ziekenhuis.
- 8/03 : afspraak bij de sociale dienst van de politie. Wederom de ganse situatie uitgelegd, gevraagd naar mogelijkheden, maar eigenlijk te horen gekregen dat er helemaal niets gedaan kan worden. ( Willen hem niet opsporen, geen verplichte hulp en willen ook geen hulp naar mijn kant aanbieden, zowel schrappen van adres als voorstel procedure vrederechter werden negatief onthaald. ) Ze zullen wel contact met hem opnemen en vragen om langs te gaan. ( wat hij niet zal doen )
Nadien contact gehad met advocaat, deze zegt zelf wettelijke samenwoonst te eindigen, bij politie verklaring af te leggen van het verlaten van woning en straatverbod aan te vragen.

Belangerijke informatie :
Hebben samen een huis gekocht ( 75% op mijn naam wegens inbreng ouders ( niet beschreven), lening in onverdeeldheid ) - 1 zoontje - Ik werk progressief, inkomen wordt dus berekend als samenwonende.

- Vraag : Ik beëindig morgenochtend de wettelijke samenwoonst, de advocaat zegt dat ik vanaf dan niet meer aansprakelijk ben voor zijn schulden en deurwaarders enkel zijn 25% van het huis kunnen vorderen. ( Zolang domicilie hier staat, kunnen ze toch wel inboedel aanslaan? )

- Het schrappen van een adres is niet zo simpel ( zie mijn vorige post ), toen had ik bewijzen dat de vorige eigenaar hier niet meer woonde en toch duurde dit maanden en werd dit pas gedaan na veel gepush van mijn kant. Is er een kortere weg om dit gedaan te krijgen? Ex is onvindbaar, dus ik kan ook geen wijkagent naar nieuw adres sturen. Sta ik met pv's IFG sterker om dit te laten doen? ( kan ik deze opvragen? )
Waarom werden door beide interventies en sociale dienst geen mogelijkheden aangeboden? Ze zijn hier geweest, ze weten dat hij hier niet meer woont, ze weten dat hij een gevaar is voor zichzelf EN voor ons!

- Inkomen invaliditeit : advocaat beweerd dat na beëindigen wettelijke samenwoonst en met bewijs aangifte verlaten woning, dat ik als alleenstaande moet betaald worden, correct? Indien niet, kan het nog maanden duren eer zijn domicilie geschrapt wordt. ( Dit is financieel niet houdbaar )

- Kan ik via vredegerecht eisen dat domicilie wordt geschrapt? ( kan ik eventueel de kosten van de voorbije maanden terugvorderen volgens de verplichting van het wettelijk samenwonen dat moet bijgedraagd worden volgens inkomsten? Bankuitreksels kunnen aantonen dat ik sinds januari alles alleen betaal. Let op, ik wil geen onnodige eisen stellen , maar : ik heb mijn ex de keuze gegeven tussen Ofwel domicilie verzetten en niet meer moeten bijdragen Ofwel helft mee betalen aangezien ik als samenwonende wordt gezien zolang. Tenslotte betaal ik ondertussen ook zijn deel van de lening en worden alle kosten van de zoon ook door mij gedragen)

Met een inkomen die momenteel € 900 bedraagt, kunt u zich voorstellen dat het een dringende zaak wordt, mijn spaarboekje kan niet eeuwig de oplossing bieden, en de veiligheid dat hij niet meer binnen mag is zeker even belangrijk. Indien nodig zal ik uiteraard wel kosten maken, dit zal morgen al het geval zijn met beëindigen wettelijke samenwoonst..

Alvast bedankt voor eventuele hulp in de juiste richting !

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 08 mar 2013 15:11

Wat het luik schrapping betreft:
Dat duurt inderdaad enkele maanden.
In principe doet u aangifte van verlaten adres bij de gemeente.
Hiervoor hebt u als bewijs de PV's bij de politie.
Gemeente stuurt daarna een vraag voor nazicht naar de politie.
Kwartierinspecteur doet enkele malen nazicht ter plaatse om vast te stellen dat persoon inderdaad geen belangen meer heeft. Dit stuk kan dus korter indien u rechtstreeks met de kwartierinspecteur werkt.
Deze stelt een administratieve akte Voorstel Ambtelijke Afschrijving j Collegiaal Besluit kortweg Voorstel AACB.
Binnen de 6 maanden dient de gemeente nogmaals een opdracht te geven aan de politie om nogmaals nazicht te doen.
Dan kan pas een beslissing worden genomen.
Dus kwartieragent kan na enkele weken vragen aan gemeente hem asap de tweede aanvraag te sturen. KwI kan in principe maar tussenkomen 'nadat' de tweede vraag binnen is. Dan pas kan College beslissen.
(In grote gemeenten gebeurt het dat personeel multifunctioneel en polyvalent wordt ingezet enkele maanden op dienst bevolking, dan op rijbewijzen, dan op reispassen, om daarna naar dienst vreemdelingen, onthaal, burgerlijke stand, overlijdens enz enz ingezet te worden. - resultaat van tijd tot tijd loopt er op de koop toe iets mis :mrgreen: )

Etoille3
Topic Starter

#3 , 08 mar 2013 18:59

Dag Franciscus,
Ik ga morgen naar het stadhuis gaan horen of ze verlaten adres willen noteren, alsook verklaring verlaten adres bij de politie.
De werkwijze ken ik ondertussen reeds, ik hoop gewoon dat ik niet zoals de vorige keer met de verkoper van het huis,
een hele weg moet afleggen eer ze uberhaupt die AACB willen opstarten ! Toen had ik de verkoopsakte, brieven van deurwaarders, etc. en nog was men niet bereid de adreswijziging door te voeren, ook al woonden wij hier toen al ettelijke maanden en stonden de deurwaarders hier geregeld voor de deur.
( de wijkagent heb ik toen zelfs niet gezien in gans die procedure )
Nu, ik zal mijn hoop hoog houden !
Alvast bedankt voor te reageren.

Reclame

Franciscus

#4 , 08 mar 2013 19:19

In het systeem Rijksregister is aangegeven dat die persoon een 'voorstel ambtelijke afschrijving heeft'.
Dan ziet ook een DW dat want die MOET voor hij naar een adres gaat dit nakijken.
In nogal wat gevallen doen ze dat niet en dan zit u met de gebakken peren.
Ook de gemeente is dikwijls nalatig in het laten noteren in het systeem.
Een KwI hoeft niet binnen te komen het kan voldoende zijn dat hij info van buren krijgt ofwel gevraagd ofwel door een of twee 'terloopse' gesprekken... zo van 'God menheer die man ja die heb ik al maanden ni mer gezien, Is hier vertrokken zou nu wonen bij ....'

Maar u kent nu in grote lijnen ga zeker met uw kwartierinspecteur praten u kan perfect vragen hoe de procedure in elkaar zit en hoelang ze mag duren.

Etoille3
Topic Starter

#5 , 09 mar 2013 10:08

Net een e-mail ontvangen van zijn familie,
dreigen om mij een proces aan te spannen wegens schuldig verzuim ??
Ik zou hem psychisch leed bezorgd hebben en ze zouden dit via een psychiater ook laten bewijzen??

Ik zie even het einde aan de tunnel niet meer.

Etoille3
Topic Starter

#6 , 09 mar 2013 10:09

Verder wil ik er u op wijzen dat u volgens Art. 422bis Sw. Van het Belgisch Wetboek schuldig bent aan hulpverzuim. Meerdere bewijzen die reeds zijn afgeprint en gekopieerd wijzen erop dat u mijn broer psychisch leed hebt berokkend en dit zal ook worden vastgesteld door een psychiater op papier eveneens als bewijs.

Wij (familie van__________) raden u dan ook aan hem niet meer te contacteren nog op te zoeken of er worden gerechtelijke stappen genomen tegen u.

Mag ik u er ook op wijzen dat ik zal worden bijgestaan door mijn schoonvader (strafrechter van beroep)

j.demoor

#7 , 10 mar 2013 08:44

“Art.8.Het gemeentebestuur spoort de personen op die zonder aangifte te doen in de vorm en binnen de termijn die in artikel 7 voorgeschreven wordt, hun hoofdverblijfplaats in een andere gemeente van het Rijk of in het buitenland hebben gevestigd. Als het onmogelijk blijkt de nieuwe hoofdverblijfplaats op te sporen gelast het college van burgemeester en schepenen de afvoering van ambtswege uit de registers op basis van een verslag van het onderzoek van de ambtenaar van de burgerlijke stand, waarin hij vaststelt dat het onmogelijk is de nieuwe hoofdverblijfplaats te bepalen...De beslissingen tot afvoering van ambtswege bedoeld in het tweede en derde lid nemen aanvang op de datum van de beslissing van het college...”(16 JULI 1992. - Koninklijk besluit betreffende de bevolkingsregisters en het vreemdelingenregister).

‘Uiteindelijk eind december bij broers gaan wonen, zodat ik terug naar huis kon...Blijven aandringen bij ex om domicilie te verzetten, veel beloftes maar niet gebeurd’

Maan het gemeentebestuur(de burgemeester) aangetekend aan uw ex van uw domicilie af te voeren van ambtswege. Deel daarin mee welke schade u lijdt door verder uitstel en welke stappen u ter zake reeds ondernomen hebt. Leg klacht neer bij de provinciegouverneur indien aan uw aanmaning geen afdoende gevolg gegeven wordt binnen een redelijke termijn.

“Art.1479.Indien de verstandhouding tussen de wettelijk samenwonenden ernstig verstoord is, beveelt de vrederechter, op verzoek van één van de partijen, de dringende en voorlopige maatregelen betreffende het betrekken van de gemeenschappelijke verblijfplaats, betreffende de persoon en de goederen van de samenwonenden en van de kinderen alsmede betreffende de wettelijke en contractuele verplichtingen van beide samenwonenden. De vrederechter bepaalt de geldigheidsduur van de maatregelen die hij oplegt. Hoe dan ook vervallen die maatregelen op de dag dat de wettelijke samenwoning, zoals bedoeld in artikel 1476, § 2, zesde lid, wordt beëindigd. Na de beëindiging van de wettelijke samenwoning en voor zover de vordering binnen drie maanden na die beëindiging is ingesteld, gelast de vrederechter de dringende en voorlopige maatregelen die ingevolge de beëindiging gerechtvaardigd zijn. De vrederechter bepaalt de geldigheidsduur van de maatregelen die hij oplegt. Die geldigheidsduur mag niet langer dan één jaar bedragen...”(Burgerlijk Wetboek).

‘in februari contact met advocaat : voorstel vrederechter bw.223, wel eerst wettelijke samenwoonst eindigen.’

Vraag uw advocaat voornoemde procedure onverwijld en pro deo te voeren.

“Art.1514. Hij die beweert...eigenaar te zijn van in beslag genomen voorwerpen,kan tegen de verkoop verzet doen...met vermelding van de bewijzen van eigendom..."(Gerechtelijk Wetboek)
‘Als concubinerenden hun respectieve roerende goederen hebben vermengd,is de schuldeiser van hen niet verplicht deze goederen te onderscheiden of af te scheiden,hetgeen onmogelijk is geworden tengevolge van de vermenging die de concubinerenden zelf hebben bewerkstelligd.De schuldeiser kan derhalve beslag leggen op de goederen die de concubinerenden aldus bezitten,tenzij de concubinerende die geen schuldenaar is,bewijst dat hij alleen eigenaar is van het geheel of een deel van de goederen,Cass. 10 juni 1976,Pas. 1976,I,1101,Arr.Cass. 1976,1135,R.W. 1976-77,601,T.Not. 1976,283,R.G.E.N. 1976,nr.22148.

“Art.225..§ 1. Worden beschouwd als werknemer met persoon ten laste in de zin van artikel 93 van de gecoördineerde wet :...3° de gerechtigde die samenwoont met één of meer kinderen bedoeld in artikel 123, 3...”(3 JULI 1996. - Koninklijk besluit tot uitvoering van de wet betreffende de verplichte verzekering voor geneeskundige verzorging en uitkeringen).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Etoille3
Topic Starter

#8 , 10 mar 2013 09:05

Bedankt voor de reactie !

Ik ging gisteren naar het stadhuis en kreeg daar de papieren mee voor het beëindigen wettelijke samenwoonst, waarmee ik maandag naar het deurwaarderskantoor moet.
Ook diende ik een aanvraag schapping ambtswege in, die werd opgemaakt en doorgegeven aan de bevoegde persoon binnen het stadhuis, in de loop van volgende week ga ik nog eens langs om te controleren of dit ook effectief in gang werd gezet.
Ik ging ook langs bij de politie maar die zeiden dat het domicilie enkel de verantwoordelijkheid is van het stadhuis en dat zij daar verder niets kunnen aan doen. ( Ik wou een pv van verlaten woonst zoals bij huwelijken wordt gedaan ).

Indien volgende week blijkt dat de schrapping niet werd opgespoord, volg ik zeker uw advies op J. Demoor !
( Moet nu wel weer passen dat ik net in een naburig gemeentebestuur werk.. Anders was het allemaal zo makkelijk op te lossen. :) )

Franciscus

#9 , 10 mar 2013 23:38

Pv zal politie niet opstellen wel een melding maken dat u ben komen 'melden' dat uw partner het 'partnerlijk' dak heeft verlaten met een 'onbekend' bestemming.
Ook de KwI kan op die wijze zijn voorstel AACB opstarten. Spaart enkele weken uit gezien het zolang kan duren voor de gemeente die opdracht heeft doorgegeven aan zonale politie.

Etoille3
Topic Starter

#10 , 11 mar 2013 18:24

Update : ex werd vandaag gecolloceerd . Met een beetje geluk kan ik nu samen zitten met een sociaal assistent van de kliniek om toch nog onderling tot oplossingen te komen .
Einde wettelijke samenwoonst werd vandaag ook afgegeven op het deurwaarderskantoor.

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”