samen wonen met minderjarige...

Drieske
Topic Starter

samen wonen met minderjarige...

#1 , 18 mar 2013 23:38

Eerst eventjes de situatie schetsen,
Ikzelf ben meerderjarig, mijn vriendin is minderjarig.
Nu is haar moeder tegen onze relatie, hetgeen ik ergens wel versta ( bezorgdheid van de moeder)... maar ze geeft ons geen kans.
De schrik zit er goed in bij mijn vriendin dat de moeder er gaat voor zorgen dat we geen contact meer kunnen hebben met elkaar.
Ze zei tegen mijn vriendin, ga dan samenwonen...

Kan dit eigenlijk?
Ikzelf woon alleen (nu toch nog ;) ) en heb vast werk..
Is er een manier waarop we kunnen samenwonen?

Alvast bedankt

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 18 mar 2013 23:44

Hoeveel minder jarig en hoeveel meerder jarig?

Drieske
Topic Starter

#3 , 19 mar 2013 03:27

Maakt dat uit dan?

Reclame

eylis

#4 , 19 mar 2013 09:26

ja, het feit dat je hier niet van op de hoogte bent, zou me als moeder van een minderjarige dochter ook verontrusten.
als een minderjarige seksueel contact heeft met een meerderjarige, kunnen de ouders van de minderjarige de meerderjarige strafrechtelijk vervolgen en een zaak laten aanvatten. Daar kan je dus voor veroordeeld worden.
Ik zou daar dus niet aan beginnen. En al zeker niet aan samenwonen.
De ouders van een minderjarige zijn nog steeds vernatwoordelijk voor de opvoeding van hun kind.
Gebruik dus echt je verstand. En wacht tot je vriendin de leeftijd heeft waar ze wettelijk zo'n beslissingen kan en mag nemen.
Als ze nu 16, 17 is, kan je wel met haar omgaan. Dat recht heeft ze. Probeer een gesprek aan te gaan met haar moeder om afspraken te maken over wat kan en wat niet, zodat ze wéét dat je te vertrouwen bent. Een verloving van 1 jaar. Daar moet jullie relatie toch tegen bestand zijn.
En als ze jonger is dan 16, zou ik me ook ernstig zorgen maken over mijn dochter.
Alleen al het feit dat een meisje tussen 16 en 20 mentaal nog zoveel evolueert, dat samenwonen met iemand echt nog niet aan de orde is.
bovendien wat zouden de afspraken zijn ivm domiciliering? Verantrwoordelijkheden, Wat als de relatie afspring? Ga je een wettelijke samenwoning aanvragen? Informeer je best ter dege.
een minderjarige beslist echt niet zelf.

FreelancerIT

#5 , 19 mar 2013 10:23

ja, het feit dat je hier niet van op de hoogte bent, zou me als moeder van een minderjarige dochter ook verontrusten.
als een minderjarige seksueel contact heeft met een meerderjarige, kunnen de ouders van de minderjarige de meerderjarige strafrechtelijk vervolgen en een zaak laten aanvatten. Daar kan je dus voor veroordeeld worden.
Ik zou daar dus niet aan beginnen. En al zeker niet aan samenwonen.
De ouders van een minderjarige zijn nog steeds vernatwoordelijk voor de opvoeding van hun kind.
Gebruik dus echt je verstand. En wacht tot je vriendin de leeftijd heeft waar ze wettelijk zo'n beslissingen kan en mag nemen.
Als ze nu 16, 17 is, kan je wel met haar omgaan. Dat recht heeft ze. Probeer een gesprek aan te gaan met haar moeder om afspraken te maken over wat kan en wat niet, zodat ze wéét dat je te vertrouwen bent. Een verloving van 1 jaar. Daar moet jullie relatie toch tegen bestand zijn.
En als ze jonger is dan 16, zou ik me ook ernstig zorgen maken over mijn dochter.
Alleen al het feit dat een meisje tussen 16 en 20 mentaal nog zoveel evolueert, dat samenwonen met iemand echt nog niet aan de orde is.
bovendien wat zouden de afspraken zijn ivm domiciliering? Verantrwoordelijkheden, Wat als de relatie afspring? Ga je een wettelijke samenwoning aanvragen? Informeer je best ter dege.
een minderjarige beslist echt niet zelf.
Een schoolvoorbeeld van een overdreven reactie...

Ze zouden de rechten van ouders dringend eens wat mogen inkorten...

k.b.

#6 , 19 mar 2013 10:32

Alsof een meisje van 17 niet zou mogen samenwonen met een jongen van 20 ...

Het is niet omdat veel van de wetten nog achterop zijn op onze moderne tijden dat de rechters dit ook zijn ...

Maar ik stel toch voor dat TS hier eens zijn leeftijden vermeldt ...
16 - 35 jaar vind ik persoonlijk al een heel andere situatie ...
15 - 40 jaar ... ik zou mij als moeder niet beperken tot "zorgen maken" alleen ... ik haalde er de politie bij ...

k.b.

Franciscus

#7 , 19 mar 2013 10:37

@FreelancerIT gewoon het strafrecht eens lezen.
leeftijden zijn zeer duidelijk.
Tot achttien is men minderjarig.
Uit handen geven kan vanaf 17.
Uiteraard zal parket inzake een relatie van 17 en 11 maanden en achttien en een dag geen gevolg geven maar een van 25 en 14 zonder enige twijfel.
Het hoeft zelfs geen relatie te zijn zo worden stelselmatig iedere volwassen man vervolgd die minderjarige kinderen die ontvlucht zijn uit een tehuis onderdak verlenen.
Minimum gevraagde straf is 6 maanden effectief.

FreelancerIT

#8 , 19 mar 2013 11:17

Franciscus:
Verbeter me als ik verkeerd ben, maar dient het strafrecht niet om misbruiken/misdaden tegen te gaan? Zoals het nu is, is het een wapen in de handen van paniekerige ouders met een "shoot first, ask questions later" mentaliteit. Met alle ravages nadien...

Dat kan nu toch niet de bedoeling zijn? Van een aanvaardbaar preventief beleid kan me dan toch niet spreken?

Meer in het algemeen:
Dit gezegd zijnde snap ik de houding van veel ouders nu ook wel hoor... In mijn kennissenkring heb ik een meisje gehad die op 16-17jarige leeftijd een relatie had met een man van 40.... Normaal kan je zoiets niet noemen....

De man in kwestie is ondertussen opgesloten wegens pedofilie...

Mij stoorde gewoon de agressiviteit van eylis haar reactie...

Natuurlijk, tegelijk legt ze wel een vinger op een open wonde... Voor hoeveel mensen is de huidige wetgeving over dergelijke zaken nog wel transparant? Sinds de Affaire Dutroux wordt er langs alle kanten moord en brand geschreeuwd en blijft alles maar mistiger worden....

FreelancerIT

#9 , 19 mar 2013 11:22

Het hoeft zelfs geen relatie te zijn zo worden stelselmatig iedere volwassen man vervolgd die minderjarige, kinderen die ontvlucht zijn uit een tehuis onderdak verlenen.
Minimum gevraagde straf is 6 maanden effectief.
Lees ik het nu goed?

Stel, ik kom morgen op straat een meisje van 14 jaar tegen. Ze ziet er niet uit, en is duidelijk "op de dool". Ik neem ze "in huis" en bel na een paar dagen naar de politie om hen van de situatie op de hoogte te brengen.

Ik heb geen seksuele bijbedoelingen, gewoon medelijden met dat meisje en denk hiermee in zekere zin aan mijn burgerplicht gehoor te geven...

Ik kan dus onder deze omstandigheden vervolgd worden en voor 6 maand in de gevangenis terechtkomen? Wat anders gezegd er op neer komt dat de wetgever het aanvaardbaarder vindt dat dat meisje "op straat" woont en leeft tot ze 18 is?

Franciscus

#10 , 19 mar 2013 11:43

U leest het goed en u geraakt hiervoor zonder problemen mee tot op het paleis ter beschikking van een magistraat ( pdK of OR)
'ALS' u ze zoals u zegt ze nog enkele dagen onderdak biedt mag u zich verwachten aan een nog 'iets' hogere rekening.
Wat u moet doen is vanaf het ogenblik dat ze bij u is de hulpdiensten verwittigen in dit geval via 101.

Bij mijn weten is het strafwetboek duidelijk.
Onder de 18 is men minderjarig.
Onder de 16 kan men geen toestemming geven tot niets.
Tussen 16 en 18 wordt gekeken naar de feiten.

Langs de andere kant hebben ouders ook hun verantwoordelijkheid en kunnen ze voor de rechtbank daar ook op aangesproken worden.
Het zal je kind maar zijn .... nu tgo een 'normale' relatie zal geen enkele ouder zijn.
In mij omgeving een meisje van 16 jaar dat omging met een jongen van rond de 20. Kan dat?
Wel als u weet dat beiden op de universiteit zaten (meisje cum laude afgestudeerd) ... maar ouders hebben daar nooit enig probleem rond gemaakt ... en dat is ondertussen al lang geleden want zijn nu grootouders.
Het hang allemaal van de omstandigheden en feiten af.

Maar ik zie geen probleem met het antwoord van Eylis hoor.

Feit dat een aantal artikels in strafrecht zo weinig direct zijn geeft net de kans om ze aan te passen in het kader van openbare zeden en orde.
De tijd dat Ik Jan Cremer een verboden boek was of bepaalde tijdschriften onder de toonbank werden verkocht is al lang voorbij net omdat het kader openbare zeden gewijzigd is.
Het is ook op die wijze dat de rechtbank(en) hun uitspraken doen.

Maar in uw voorbeeld zou uw gratis trip naar het paleis zou toch wel blijven hoor.

eylis

#11 , 19 mar 2013 15:06

fransiscus, thnx dat je de wet even uitgelegd hebt; Mag ik de geschrokken posters er ook even fijntjes op wijzen dat wat ik vertelde geen OPINIE is maar de WETGEVING :-)
Waarmee ik dus eignelijk wil zeggen: je mag en kan hierover van gedachten en opinies wisselen zoveel je wil. Maar dit is het wettelijk kader. en je kan dat wel overdreven vinden etc...
Maar ik zou ze niet te eten willen geven. De grote kerels die een veroordeling opgelopen hebben omdat ze dachten een leuk slim meisje van 16 onderdak te geven omdat ze niet al te best meer met haar ouders opschiet.
Enne wat meer is. zo'n veroordeling blijft je ook achtervolgen.

FreelancerIT

#12 , 19 mar 2013 15:28

fransiscus, thnx dat je de wet even uitgelegd hebt; Mag ik de geschrokken posters er ook even fijntjes op wijzen dat wat ik vertelde geen OPINIE is maar de WETGEVING :-)
Waarmee ik dus eignelijk wil zeggen: je mag en kan hierover van gedachten en opinies wisselen zoveel je wil. Maar dit is het wettelijk kader. en je kan dat wel overdreven vinden etc...
Maar ik zou ze niet te eten willen geven. De grote kerels die een veroordeling opgelopen hebben omdat ze dachten een leuk slim meisje van 16 onderdak te geven omdat ze niet al te best meer met haar ouders opschiet.
Enne wat meer is. zo'n veroordeling blijft je ook achtervolgen.
En wat nog meer is: wat haalt het uit? Wordt de wereld er beter door? Ik betwijfel het ten zeerste....

Bovendien Eylis... Niet alles was zuiver de wet, u gaf ook uw ongezouten mening. :-p Het was daarop dat ik op reageerde :-)

Franciscus

#13 , 19 mar 2013 18:52

Ik heb de aanvankelijke poster hier nog geen leeftijden weten plaatsen.

@freelancerIT: Als het om een op dit ogenblik normale relatie gaat zal de ongeruste moeder haar aangifte bij de politie weinig effect hebben.
De jeugddiensten zullen die zaken als een POS verder verwerken dit is een problematische opvoedingsituatie.
Als de relatie niet-normaal is vb zoals u zelf omschrijft een leuk meisje dat rondloopt mee naar huis nemen wel dan zal de overheid het feit als een MOS verder afwerken, dus als een als misdrijf omschreven feit.
Als het minderjarig kind al op te sporen is ... zou het wel eens kunnen zijn dat het feit van haar aanwezigheid... aanwijzing door getuigen, gevolgd door het openbaar geroep als een 'heterdaad*' beschouwd zal worden, ook door de geraadpleegde pdK.

* Bij heterdaad is het voornaamste probleem de juiste definitie van de situatie, dan dient de politie niet te beschikken over een huiszoekingsbevel en mag de huiszoeking ook ’s nachts plaatsvinden.

Vandebos

#14 , 19 mar 2013 21:16

Kan iedereen zich tot het wettelijke en de toepassing ervan beperken?

Vandebos.

Drieske
Topic Starter

#15 , 20 mar 2013 23:14

Het is ook zo dat ze in de afgelope maand heel wat heeft meegemaakt, vandaag door de klas in elkaar geslagen, door haar ex mee naar zen huis genomen zonder dat ze wou, en erger..... :(

ik wil haar ook maar beschermen, haar een andere plaats geven om te kunnen leven, als je dit begrijpt.
Dat de moeder nog iets tegen me heeft omdat ik ouder ben snap ik, zeker door wat ze heeft meegemaakt (mijn lief) maar ze moet ons ook een kans geven...
De vader zelf ziet er niet echt graten in dat we verkeren, die weet dat ik het echt goed met haar meen...

leeftijd is 16 en 23....
puur op cifers gezien, best veel...
op liefde bekeken? staat daar leeftijd op?
Ook reageert ze volwassen, is ze volwassener dan de meesten van haar leeftijd...

wij willen gewoon samen gelukig zijn en al die shit die ze meemaakte vergeten, achter ons laten...

sorry moest ik kort reageren, maar ze lag bijna in het ziekenhuis vandaag door haar 'leuke klas'...

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”