Wettelijk samenwonend met kind - partner drijgt

Daro
Topic Starter

Wettelijk samenwonend met kind - partner drijgt

#1 , 21 mar 2013 10:00

Mijn partner drijgt regelmatig om bij mij weg te gaan om de meest banale redenen. Ik blijf met hart en ziel vechten voor onze relatie en tot nu toe slaag ik er steeds in om de gemoederen te bedaren. Echter vrees ik dat ik op een dag zal thuiskomen en een leeg huis zal aantreffen. Wij hebben samen een jong kind. Kan je partner zomaar beslissen om weg te gaan en het kind meenemen?

Ik hoop dat het nooit zo ver komt maar welke stappen kan ik nemen als ik in deze situatie terecht kom?

Bedankt voor het advies

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis

#2 , 21 mar 2013 11:14

beste daro,
je legt best aan je partner rustig uit dat ze zich eerst grondig door een deskundige persoon laat informeren vooraleer ze zo'n definitieve beslissing neemt zonder met jou te overleggen: die persoon kan haar dan uitleggen dat plotseling vertrekken met kind sterk in haar nadeel kan zijn als een rechter een vonnis mbt verblijfsregeling van jullie kind zal/moet uitspreken:

- jullie zijn allebei ouder van jullie kind en hebben elk het wettelijke recht jullie kind te kunnen opvoeden en er contact mee te hebben.
- als ze jullie kind meeneent zonder afspraken over regelmatig contact, opvoeding of afspraken over verblijfplaats, schendt ze dat wettelijk recht
- als je partner zonder overleg de gezinswoonst verlaat, kan er klacht neergelegd worden tegen haarwegens gezinsverlating.

Reclame

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”