Kunnen ze mij iets doen

pollerita
Topic Starter

Kunnen ze mij iets doen

#1 , 27 mar 2013 01:11

Even de situatie schetsen.

Verleden jaar in juli ben ik gaan samenwonen met mijn vriendin (feitelijk samenwonen) maar na 12 dagen samenwonen was ze al terug weg.
Ze heeft me zo zeven maanden alleen laten zitten en altijd beloven dat ze zou terug komen, maar ja.Ze heeft iemand anders nu en is al in verwachting.

Nu, ik heb ingezien dat wachten, en voor alles alleen opdraaien, huur, water................ op al die maanden niks opgeleverd heeft.

Het enige wat ik vraag aan haar is een schappelijke overeenkomst, dat ze me 500 euro zou geven en we er niet meer zouden over spreken en alles geregeld is.

Als ze verhuisd is en ook van domicilie veranderd is, heeft ze bepaalde papieren achter gelaten......Factuur van haar nieuwe auto, diploma's enz...
Nu deze week eist ze die papieren terug en dreigt ze met een advocaat en deurwaarder naar mijn moeder te sturen (waar ik ondertussen terug officieel woon)maar ik heb nooit in een email, sms, telefoongesprek gezegd dat ik die nog had!

Kan ze mij iets maken?

Het leven is soms oneerlijk.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis

#2 , 27 mar 2013 09:06

waarom zou je documenten houden die niet van u zijn en waar je niets mee kan aanvangen?
Een diploma van iemand anders...niet echt bruikbaar?
Ze heeft zich inderdaad niet erg netjes gedragen tov u. Maar heeft u echt zin in dit gedoe over haar papieren?
Dit als drukkingsmiddel gebruiken om je "vergoeding" van 500 euro te kunnen eisen, zal niet lukken, vrees ik;
Bekijk het zo: ze hééft per slot van rekening maar 12 dagen met u samengewoond. dus de kosten van huur, water en verwarming had u sowieso ook moeten betalen als ze meteen had verteld dat ze niet zo terugkomen (bij haar vertrek).
De vooropzeg van je woning had ook enige maanden geduurd.

Mariette

#3 , 27 mar 2013 10:42

waarom zou je documenten houden die niet van u zijn en waar je niets mee kan aanvangen?
Een diploma van iemand anders...niet echt bruikbaar?
Ze heeft zich inderdaad niet erg netjes gedragen tov u. Maar heeft u echt zin in dit gedoe over haar papieren?
Dit als drukkingsmiddel gebruiken om je "vergoeding" van 500 euro te kunnen eisen, zal niet lukken, vrees ik;
Bekijk het zo: ze hééft per slot van rekening maar 12 dagen met u samengewoond. dus de kosten van huur, water en verwarming had u sowieso ook moeten betalen als ze meteen had verteld dat ze niet zo terugkomen (bij haar vertrek).
De vooropzeg van je woning had ook enige maanden geduurd.
TS was wel nooit van plan om alleen die kosten te dragen. Vandaar dat hij nu terug op het adres van zijn moeder woont.
De vriendin heeft evenmin een opzeg gegeven en heeft geen bijdrage geleverd in de huur.

Ik denk dat het voorstel van TS zeer redelijk is. Natuurlijk kan hij niks doen met die papieren, maar als je die dan wel x-aantal maanden moet bewaren kan je daar gerust 500€ "bewaarpremie" voor vragen.

Reclame

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#4 , 27 mar 2013 11:45

Heeft ze het huurcontract mee ondertekend?
Zo ja hebt u een wettelijke poot om op te staan.
Zo niet wordt het wel wat moeilijker.

pollerita
Topic Starter

#5 , 28 mar 2013 00:45

Zeker en vast heeft ze het huurcontract mee ondertekend, maar ik denk dat als je feitelijk samen gaat wonen,dus niet wettelijk samenwonen, dat je niet moet mee betalen voor de huur.
Zo ook niet voor elektriciteit, water enz.. maar ze heeft dit allemaal wel mee ondertekend! Zelfs de huurwaarborg enz..

Mariette

#6 , 28 mar 2013 01:25

Waarom zou je niet de helft van de huur moeten betalen als je samenwoont en mee het huurkontrakt ondertekent?

v950511

#7 , 28 mar 2013 08:59

Feitelijk samenwonenden hebben tegenover elkaar geen rechten en plichten.
Zo moeten zij niet samen instaan voor de uitgaven van het dagelijkse leven of voor de schulden die een van hen maakt tijdens het samenwonen.

pollerita
Topic Starter

#8 , 28 mar 2013 09:14

Inderdaad, ik dacht dat het ook zo was, geen verplichtingen!
Ik vind dat wel erg, maar ja, de wet is de wet is de wet en ik had op voorhand maar beter moeten weten en een onderling contract opgesteld, of ineens wettelijk (via stadhuis, gemeente).

Maar eigenlijk was de vraag, dat ze me iets konden doen met die papieren die ik nog heb.
Dat is toch woord tegen woord? En geen diefstal, want ze heeft de papieren zelf achter gelaten nadat ze al van domicilie veranderd was!

Mariette

#9 , 28 mar 2013 09:59

Feitelijk samenwonenden hebben tegenover elkaar geen rechten en plichten.
Zo moeten zij niet samen instaan voor de uitgaven van het dagelijkse leven of voor de schulden die een van hen maakt tijdens het samenwonen.
ok VOLLEDIG akkoord.

Maar als mijn naam mee op het huurcontract staatn, dan neem ik aan dat ik toch medeverantwoordelijk ben voor het betalen van de huur?

Het lijkt me anders nogal eenvoudig om op andermans kosten te gaan leven.

Mariette

#10 , 28 mar 2013 09:59

Inderdaad, ik dacht dat het ook zo was, geen verplichtingen!
Ik vind dat wel erg, maar ja, de wet is de wet is de wet en ik had op voorhand maar beter moeten weten en een onderling contract opgesteld, of ineens wettelijk (via stadhuis, gemeente).

Maar eigenlijk was de vraag, dat ze me iets konden doen met die papieren die ik nog heb.
Dat is toch woord tegen woord? En geen diefstal, want ze heeft de papieren zelf achter gelaten nadat ze al van domicilie veranderd was!
Heb jij die papieren ooit gezien? Nee toch?

pollerita
Topic Starter

#11 , 28 mar 2013 10:06

Maar als mijn naam mee op het huurcontract staatn, dan neem ik aan dat ik toch medeverantwoordelijk ben voor het betalen van de huur?

Het lijkt me anders nogal eenvoudig om op andermans kosten te gaan leven.

Het is inderdaad volgens de wet zo dat je maar slim genoeg moet zijn om onderling een contract op te stellen en laten betekenen door een bv notaris en dan noch.
Als ze niet betaald dan is het zo, erg genoeg!

Franciscus

#12 , 28 mar 2013 11:06

Enkele verduidelijkingen:
Een huurcontract heeft niets te maken met de verhouding tussen de samenwonenden.
Het huurcontract is een op zichzelf staande overeenkomst waarin partijen den verhuurder en de ( hier blijkbaar) twee huurders overeenkomen een woongelegenheid te huren tegen een bedrag per maand.
Gezien beide huurders hebben getekend zijn ze dus ook beiden verantwoordelijk voor het betalen van de huur.
De verhuurder kan bij niet betaling de huur vorderen bij elke van de beide huurders. Hoe zij de kosten verdelen zal voor de verhuurder worst wezen.
Zolang de verhuurder de huur maar krijgt.

Indien een van de huurders niet betaald moet de andere maar zijn geld via de vrederechter terugvorderen. Ook al woont die tweede huurder daar niet.

Wat de achtergelaten goederen betreft.
Er is geen diefstal mogelijk tussen gehuwden ttz het is een grond van verschoning.
Zijn niet strafbaar (artikel 462 S.W.) :
- diefstal tussen echtgenoten
- diefstal gepleegd door afstammelingen ten nadele van hun bloedverwanten in opgaande lijn, dus ten nadele van ouders of grootouders.

Diefstal tussen samenwonenden ( wettig / feitelijk ) is dus perfect mogelijk.
Edoch diefstal houdt wel in dat een voorwerp moet 'weggenomen' worden.... het van zijn plaats nemen en het ergens anders leggen met het oogmerk het niet te laten vinden voldoet volgens mij aan de definitie van diefstal.
Over een mogelijke andere kwalificatie ga ik me hier niet uitspreken.

Betrokkene is wel niet verplicht de zaken naar zijn ex te brengen.
Haar mededelen dat zaken in garage liggen vb is volgens mijn bescheiden mening wel.
Indien zij ook de andere contracten mee heeft onderschreven water, gas en elektriciteit enz enz dient ze deze gezien mede-contractant eveneens mee te betalen.

pollerita
Topic Starter

#13 , 28 mar 2013 22:49

Bedankt voor het glashelder antwoord en inderdaad als de verhuurder zijn geld maar krijgt dan is het goed.
Beeld je maar in dat je zelf verhuurder bent, dan moet je inderdaad van problemen niet wakker liggen.

Dus, als ik goed begrijp kunnen ze mij niks doen als ik die papieren niet terug geef.

Franciscus

#14 , 28 mar 2013 23:08

Dat hebt u fout begrepen. Het is wel geen diefstal.
Maar u bent niet verplicht er mee rond te zeulen. Zij zal ze moeten komen halen.
Maar blijkbaar woont u ook niet meer in het gehuurde pand?
U hebt blijkbaar AL haar bezittingen meegenomen klopt dat?
Waarom hebt u die niet gewoon laten liggen?

pollerita
Topic Starter

#15 , 29 mar 2013 04:43

Absoluut niet, al het geen wat van haar was en zelfs dingen van mij die ze graag had, hebben we gewoon eerlijk verdeeld. We hebben toen ook een overeenkomst op gemaakt en die ze dan ook ondertekend heeft, dat ze gewoon die 500 euro zou terg betalen. Maar ja, al twee maanden geen enkele euro gezien
Het was gewoon achteraf met het verhuizen dat ik die papieren ben tegen gekomen en toen was haar domicilie daar al weg.

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”