Aankoop huis door feitelijk samenwonenden

Avelivloms
Topic Starter

Aankoop huis door feitelijk samenwonenden

#1 , 19 apr 2013 14:46

Een man en een vrouw wonen feitelijk samen. Zij kopen een huis, samen dus.

Tijdens de samenwoning in dat huis wordt de hypothecaire lening afbetaald door de man.

De vrouw doet verbouwingen aan de badkamer.

Zij gaan uit erlkaar.

Moet de vrouw tussenkomen in de bedragen door de man betaald voor de hypothecaire lening ?

Moet de man tussenkomen in de kosten van de verbouwing van de badkamer ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 19 apr 2013 17:28

Dat zijn afspraken die men op voorhand maakt , zodat men weet waar men aan begint. Feitelijk samenwonenden leven in een statuut van scheiding van goederen. Dus ieder is voor zichzelf bezig. Men betaalt samen af , men verbouwt samen de badkamer.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Avelivloms
Topic Starter

#3 , 22 apr 2013 15:50

Een man en een vrouw wonen al enkele jaren FEITELIJK samen en hebben samen een huis gekocht. De man betaalde alleen de hypothecaire lening af. Dat ging over meerdere jaren (vijf jaar). Nu gaan zij uiteen en de familiale bemiddelaar zegt - een niet nader genoemd vonnis citerend - dat de man daar niets kan van terugvorderen van de vrouw voor wat betreft de afbetalingen gedaan tijdens de feitelijke samenwoning. Dat lijkt me strijdig met de algemeen aanvaarde principes terzake. Die principes zeggen dat de man de helft kan terugvorderen van de vrouw, ook van hetgeen hij afbetaald heeft gedurende de samenwoning.

Reclame

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”