#1 , 12 sep 2013 21:28
Ik heb sinds een vijftiental maand een relatie met mijn Chinese vrouw. Na haar familie voor de tweede maal bezocht te hebben besloten wij afgelopen kerstvakantie te huwen in Nanjing. De consul te Shanghai dient hiervoor normaal een attest van geen huwelijksbeletsel af te leveren. Ik had toen nog geen intentie om mijn vriendin onmiddellijk naar België over te brengen. Mijn idee was om zekerheid te verschaffen en onze liefdesband aan te halen door een Chinees huwelijk. Tot mijn verbazing werd ik door de consul in shanghai aan een kruisverhoor onderworpen. Enkele vragen waren toch vrij frappant: haar volledig adres en de voornaam van vader, moeder en bloedverwanten alsook de volledige naam van de firma waar zij tewerkgesteld was. Ik kon op sommige vragen geen volledig antwoord geven en enkel op deze basis werd het attest niet verstrekt. De klap op de vuurpijl volgde nog: de consul besloot mijn verklaring naar het Antwerpse parket door te sturen waar mijn zaak dixit haar verder opgevolgd en onderzocht zou worden. Enkele weken later kreeg ik inderdaad een soort dreigbrief van de Antwerpse politie in mijn bus met het verzoek mij aan te bieden ten kantore omdat ik in verdenking werd gesteld van het willen afsluiten van een 'schijnhuwelijk'. Dit verhoor doorstond ik naar mijn mening met glans. Na enkele weken gewacht te hebben naar de voortgang van het onderzoek besloot ik zelf contact op te nemen met de cel schijnhuwelijken. Tot mijn verbazing wou men mij niks meedelen en de bevoegde magistraat reageerde niet op mijn vraag tot gesprek noch op mijn schrijven. Met het paasverlof ga ik terug naar mijn vriendin en vraag de consul in shanghai vriendelijk om een nieuw onderhoud. De vrouw stelt een datum voor die ons niet past en op mijn verzoek voor een nieuwe datum meldt zij dat zij slecht nieuws heeft. Ik krijg een brief met de melding dat het voorgenomen huwelijk geboekstaaft blijft als schijnhuwelijk . Dit wordt gestaafd aan een tiental punten waarvan ik u de pertinenste niet wil onthouden: groot leeftijdsverschil van tien jaar, vriendin was enkel op verblijfsvoordeel in België uit en ik had gelogen over mijn strafrechterlijk verleden. Dit laatste is een giller van formaat. Ik ben nooit veroordeeld geweest, heb een blanco strafblad en ben enkel een tiental jaar geleden voorgekomen in Duitsland voor een fraudezaak waarvoor ik een geldboete heb gekregen. Dat mijn vriendin van onbesproken gedtrag is, universitair geschoold is en een boeiende job heeft in de logistieke sector werd helemaal niet in overweging genomen. Haar eigen appartement en financiële onafhankelijkheid evenmin. Ik weet niet hoe het nu verder moet. Wij zijn deze zomer getrouwd in Nanjing zonder toestemming van het consulaat. Om het huwelijk echter te laten erkennen in België en haar te laten overkomen gaat de Antwerpse ambtenaar echter teruggrijpen naar het vonnis van schijnhuwelijk. Mijn vrouw is inmiddels twee maand zwanger. Zijn er nog legale middelen die wij kunnen aanwenden om haar legaal in België te laten binnenkomen? Ik ben reeds vier maal naar China geweest en woonde twee maand en een half met haar samen in haar appartement. Ik heb het gevoel tegen windmolens te vechten.