Inwonend bij partner met kids: betalingen bij verbouwingen?

FEE123
Topic Starter

Inwonend bij partner met kids: betalingen bij verbouwingen?

#1 , 06 nov 2013 17:13

Waar kunnen wij terecht voor onafhankelijk en correct advies?

SITUATIESCHETS:
- wettelijk samenwonend
- ik woon in bij mijn partner: hij heeft 2 kinderen (15jaar) die 2-wekelijks in het weekend en 's woensdags komen
- we wonen in zijn huis
- ik heb mijn huis verkocht, en 2 appartementen gekocht en verhuur deze
- ik betaal in alle vaste kosten 50% (electr, water, gas, tv, telefoon, etc.)
- we hebben een aparte rekening voor samenaankoop van voeding (ik 40% - hij 60% (want 2 kinderen))
- ik betaal geen huur, maar zorg wel voor het huishouden, zorg voor de kids als ze er zijn, was en plas, etc...

NU GAAN WE VERBOUWEN in zijn huis, en wij hebben echt geen idee hoe we dit financieel correct kunnen aanpakken?
- mijn vriend is er voorstander van om zelf eigenaar te blijven van het huis
- ik kan in de woning blijven wonen, indien hij sterft (het gebruiksgenot)

WIE BETAALT WELKE VERHOUDING IN DE KOSTEN VAN DE VERBOUWING??
Het huis blijft immers eigendom van mijn vriend.
(Ons huis is ook voorzien in de kamers van de kinderen, alsook de verbouwingen betreffen oa de kamers van de kids)
Heeft iemand van jullie hier een voorbeeld van? Of waar wij kunnen terecht voor informatie hoe we dit financieel het beste oplossen?

OOK NAAR LENING TOE, doen wij dit het best samen met een bepaalde verdeelsleutel, of houden wij dit het best ook apart?

Dank je wel voor jullie vruchtbaar antwoord terug.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
KimSe

#2 , 07 nov 2013 14:02

Er bestaat geen oplossing hoe het "moet"
Jullie kunnen hierin zelf overeenkomen en de oplossing op jullie maat uitwerken...

Misschien is het aangeraden om eens met een notaris te gaan praten... hij zal jullie een zicht kunnen geven op de gevolgen naar erfrecht toe...

Gezien jullie wettelijk samenwonen heb je inderdaad al het vruchtgebruik op de gezinswoning (ook al is die niet van jullie beiden) en de huisraad indien je partner komt te overlijden.
Maar misschien is het niet slecht om dit aan te vullen met een samenlevingscontract en/of testament om ook je financiële inbreng te regelen...

j.demoor

#3 , 08 nov 2013 08:22

‘Het huis blijft immers eigendom van mijn vriend‘ houdt in dat u uw investeringen in zijn huis kan terugvorderen,mits bestaan en omvang ervan bewijzen. Vergelijk met art.1892 Burgerlijk Wetboek inzake verbruiklening.

Laat die modaliteiten van terugvordering (tijdstip,bedrag,interest,waarborg) best vooraf vastleggen in een notariële akte.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”