domicilie-adres

guzz
Topic Starter

domicilie-adres

#1 , 12 mar 2014 10:14

Ik heb een huis gekocht in de Ardennen. Dit is mijn enige woning.
Om registratierecht-technische redenen wil ik mijn domicilie op die woning zetten.
Dat is mij door de gemeente al eens geweigerd omdat ik daar niet effectief woon, ook al ben ik er heel regelmatig, breng er vakanties, weekends door, enz ...
(de burgemeester heeft er in principe niets tegen, maar de wijkagent gaf negatief advies)

Nu heb ik ergens gehoord dat, als dit mijn enige wonig is, ik altijd het recht heb mijn domicilie hier te plaatsen, zelfs als ik elders verblijf.
Het zou in dezen gaan om een europese wet, die de Belgische wet overstijgt.
Klopt dit ?
Of wat kan ik doen om daar effectief mijn woonplaats te zetten
(ik heb vast werk, dus is het niet de bedoeling om daar meteen naar het OCMW te gaan, ik wil gewoon mijn domicilie daar plaatsen)

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lightning

#2 , 12 mar 2014 10:26

Domiciliefraude is strafbaar.
Als u uw domicilie wil vestigen op uw adres in de Ardennen, zal u daar effectief moeten wonen.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#3 , 12 mar 2014 10:52

En waar slaapt u nu?
U bent/wordt ingeschreven op die plaats waar uw feitelijke belangen zijn.

De wijk- of kwartierinspecteur moet de wet laten naleven .... naar ik meen legt de burgemeester ook zo'n eed af...
Domiciliefraude waar ook de burgemeester bij betrokken is ....

Reclame

guzz
Topic Starter

#4 , 12 mar 2014 11:46

Maar waarin ligt de fraude dan ?
ik zou in die gemeente belastingen betalen, ik zou in die gemeente inkopen doen, geld spenderen.
Ik zou er niet gaan om geld te ontvangen van bijvoorbeeld werkloosheid, OCMW, ...
akkoord, ik zou 10.000 euro minder registratierecht betalen, maar waarom moet ik minder registratierecht betalen als ik een er een domicilie heb ?
En die 10.000 euro zou ik ook weer kunnen spenderen aan bijvoorbeeld zonnepanelen, ... wat de plaatselijke economie alleen maar goed doet ?

guzz
Topic Starter

#5 , 12 mar 2014 11:47

Maar wat ik eigenlijk wou weten : is er inderdaad een europese wet die zegt dat je het recht hebt een domicilie te zetten in jouw eigen, enige woning ?
(bijvoorbeeld, zelfs als die woning in het buitenland zou staan)

mava105
Juridisch actief: Nee

#6 , 12 mar 2014 12:26

Denk het niet. Dat is gewoon een oproep om fraude. Minstens 50 % van alle Belgen zou dan een huis ergens in het buitenland hebben. :lol: En Wallonië is nog altijd het buitenland niet.

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”