samen bouwen op grond van partner, moeten we trouwen?

nickenineke
Topic Starter

samen bouwen op grond van partner, moeten we trouwen?

#1 , 21 okt 2015 13:29

Beste,

Mijn vriend heeft van zijn vader een woning met bijhorende grond geëerfd en nu zouden wij daar graag samen op bouwen (woning die er nu opstaat wordt afgebroken).
Nu weten we dat alle gebouwen sowieso eigendom worden van de eigenaar van de grond (mijn vriend dus). Wat er zou tot leiden dat, indien we ooit uit elkaar zouden gaan, ik met niets zou achterblijven. Terwijl ik natuurlijk de helft van de bouw zou financieren. we hoorden reeds dat de optie 'huwen' mij daarvoor zou veilig stellen. Huwen hoeft voor ons echt niet en graag hadden we geweten als er nog andere mogelijkheden zijn om mij veilig te stellen in het geval we zouden uit elkaar gaan of als 1 van ons zou sterven?
Graag spreek ik jullie kennis aan...

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 21 okt 2015 14:41

Trouwen is zowat de enige manier : hij brengt het onroerend goed in de gemeenschap. OP die akte kan al genoteerd worden onder welke voorwaarden de woning verdeeld wordt bij eventuele scheiding. Bespreek dit concreet met een notaris.
Neem geen verplichtingen op U als u er niets tegenover krijgt. Daarenboven,, u zal geen lening krijgen voor de bouw tenzij u op één of ander manier mede-eigenaar bent.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

nickenineke
Topic Starter

#3 , 21 okt 2015 16:21

hey, merci voor je antwoord.
Wij vinden het zo frappant dat je eigenlijk bijna verplicht wordt om te trouwen, ook als je daar geen behoefte aan hebt of dat niet wil. We hoopten dat er nog ergens een andere oplossing zou zijn. wettelijk samenwonen? laten schrijven bij notaris? We hebben momenteel een huis en die lening wordt gewoon overgeplaatst op het nieuwe huis, dus daar voorzien we geen problemen.

Reclame

JPV

#4 , 21 okt 2015 16:24

Tuurlijk hoef je niet noodzakelijk te trouwen. Je kan de grond ook voor de helft (50% van het totaal, niet letterlijk de helft van de oppervlakte) inkopen als je niet wil trouwen. Daar komt dan wel een serieuze kost bij waarbij je soms al een mooie trouw kan van financieren.

roharro

#5 , 21 okt 2015 16:28

Indien men zonder te huwen op dezelfde wijze eigendom zou kunnen verwerven
dan zou praktisch iedereen eigendommen kunnen overdragen zonder er één cent
belastingen op te betalen.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

roharro

#6 , 21 okt 2015 16:31

Indien men zonder te huwen op dezelfde wijze eigendom zou kunnen verwerven
dan zou praktisch iedereen eigendommen kunnen overdragen zonder er één cent
belastingen op te betalen.

Hou er ook rekening mee dat zonder te huwen er geen zekerheid is dat je ooit de andere helft van het huis zal verwerven bij overlijden.

nickenineke
Topic Starter

#7 , 21 okt 2015 16:56

Door wettelijk samen te wonen en een akte te schrijven kunnen we ons wel veilig stellen bij het overlijden van de andere. We zitten enkel met het probleem dat we geen correcte oplossing vinden voor als we uit elkaar zouden gaan. Dus eigenlijk moeten we trouwen met elkaar om veilig te zijn als we uit elkaar willen, stom toch?

roharro

#8 , 21 okt 2015 17:01

Ieder van de partners kan van de ene dag op de andere het wettelijk samenwonen stopzetten. Dan valt meteen de woonzekerheid ook in duigen want dan geldt die niet meer.

"Dus eigenlijk moeten we trouwen met elkaar om veilig te zijn als we uit elkaar willen"

Het antwoord is ja. Het is net om die bescherming te bieden dat die rechtsfiguur is uitgevonden.

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”