Hoe verhuizen?

Cher87
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Hoe verhuizen?

#1 , 06 jun 2016 12:47

Bon, blijkbaar wordt ik beschuldigd van fraude hoewel ik hier duidelijk niet die gene ben die iets verkeerd doet, laat het mij dan zo vragen om hulp te krijgen: ik wil graag met mijn huidige vriend samenwonen, en met niemand anders. Wat kan ik doen, wat zijn mijn rechten, mag ik als mede eigenaar zelfstandig beslissen om mijn deel te verkopen of moeten beide eigenaars hier in toestemmen? Of heb ik het recht om mijn ex te vragen zijn domicilie te verzetten? Ik weet gewoon niet wat ik nu kan doen en ik wil gewoon uit deze situatie!!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Cher87
Topic Starter

#2 , 06 jun 2016 13:15

AUB ik haal hier nergens voordeel uit dat hij hier nog staat ingeschreven, ik wil gewoon weten waar ik recht op heb want ik geloof mijn ex gewoon niet meer en ik wil graag een toekomst beginnen met mijn nieuwe partner, of dit nu in dit huis is of ergens anders...

LeenW

#3 , 06 jun 2016 13:57

Het beste lijkt mij via de wijkagent de procedure om uw ex te laten schrappen in gang te zetten. Dat is ook veiliger voor u, bv. als er schuldeisers zouden komen. Niets belet u dan nog om met uw nieuwe vriend wettelijk of feitelijk te gaan samenwonen of te huwen.

Reclame

Cher87
Topic Starter

#4 , 06 jun 2016 14:04

Bedankt voor de reactie. Maar als hij hier geschrapt is, blijft hij nog steeds mede-eigenaar, dus ik ben dan toch verplicht om huur te betalen voor het deel van de eigendom dat van hem is? En wat als ik nu gewoon mijn deel wil verkopen en wil verhuizen, hoe moet ik dit aanpakken, kan ik gewoon een huurappartement/huis zoeken en mijn domicilie daar zetten zonder dat ik eerst moet verkopen? Ik ben financieel niet kapitaal krachtig genoeg om hem uit te kopen dus het is gewoon logischer als hij mij uitkoopt maar het probleem is dat hij wilt dat alles gewoon blijft zoals het is :|

asperger

#5 , 06 jun 2016 14:19

U vraagt aan de Rechtbank van Eerste Aanleg om een notaris aan te stellen die de woning vervolgens openbaar zal verkopen.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Gebruiker21

#6 , 06 jun 2016 14:44

Ik kan kop noch staart krijgen aan de vraag van de topic starter. Waar gaat dit over?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Cher87
Topic Starter

#7 , 06 jun 2016 15:06

Mijn ex is een half jaar geleden halsoverkop verhuisd uit het huis dat we samen hebben aangekocht. Hij wilt niet verkopen of mij uitkopen omdat dit voor hem financieel nadelig zou zijn. Hij staat hier ook nog steeds gedomicileerd. Ik heb nu een nieuwe vriend waar ik toch in de toekomst mee zou willen samenwonen en huwen, maar mijn ex zegt dat ik dat allemaal maar niet moet doen want het zou weeral gevolgen hebben voor hem.

Ik ben het beu om mijn toekomst 'on hold' te zetten voor hem en wou gewoon weten wat ik nu kon doen, ik wil het op zich op redelijke vriendschappelijke manier kunnen regelen maar in het vorige topic werd alles meteen stilgelegd omdat ik nu blijkbaar bijdraag aan domiciliëringsfraude. Maar ik wil dus gewoon weten wat mijn rechten zijn in dit geval.

Meeboo

#8 , 06 jun 2016 15:12

amai das weer een geval van domiciliefraude

laat de buurtagent vaststellen dat hij er niet meer woont

Gebruiker21

#9 , 06 jun 2016 15:16

Inderdaad: dit is domiciliefraude door uw ex. Moest ik van u zijn, ik zou hier niet aan meewerken. Vertel uw ex dat hij zijn domicilie moet verzetten, ofdat u dit laat doet door de wijkagent. Op die manier kan u op een "normale" manier gaan samenwonen met uw nieuwe vriend.

Vergeet ook niet dat zolang uw ex bij u gedomicilieerd is, deurwaarders bij u zullen komen aankloppen om uw spullen op te laden, als uw ex schulden maakt. Zo snel mogelijk laten schrappen, dus, als hij het zelf niet in orde brengt. Als hij beweert dat het in orde is, best even navragen op het gemeentehuis of u de enige gedomicilieerde persoon bent in de woning.

Wat het natuurlijk moeilijk maakt is dat hij nog een deel eigenaar is. Hier zal een oplossing voor moeten gezocht worden...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Cher87
Topic Starter

#10 , 06 jun 2016 15:19

Ik weet dat die optie er is, maar ik wil liefst dat hij mij gewoon uitkoopt want het grootste deel van het huis is van hem, ik zou nooit in staat zijn om heel dit huis zelf af te betalen (zelfs met een partner die helpt). Ik wil weg uit dit huis, en zo snel mogelijk, en ik wil hierbij gewoon mijn deel van de lening terug. Toen we dit huis kochten hebben we allerlei verbouwingen gedaan voor ONS en de seconde dat ons huis af was, is hij bij een ander ingetrokken, ik heb hier niks meer te zoeken.

Lanox

#11 , 06 jun 2016 15:36

U wil "uw deel van de lening terug". Hoe staat het huis in de akte beschreven? 50-50 verdeling? Hoeveel van de lening staat er nog open? Hoeveel voorafname kan uw ex doen (inbreng van de erfenis)? En wat is de geschatte huidige waarde van het huis?

Er bestaat een kans dat er niks terug te krijgen valt en misschien zelfs nog bij te betalen is.

Franciscus

#12 , 06 jun 2016 15:46

Zoals reeds geschreven ga naar de wijkinspecteur en vraag om vast te stellen dat uw ex. er niet meer woont.
Ex in zoals gehuwd of wettig samenwonend of feitelijk.
Ga evenzo naar de gemeente met dezelfde mededeling - in sommige gemeenten moet een onderzoek gestart worden via gemeente.
U hoeft niet te weten waar uw ex nu woont - anders duurt de procedure nog enkele maanden langer.

Cher87
Topic Starter

#13 , 06 jun 2016 15:50

Mijn deel staat maar op 1/4de beschreven, hij heeft de helft van het huis reeds betaald met een erfenis, de rest hebben we geleend. Intussen hebben we maar 2j de lening afbetaald, dus wat staat er nog open: een goeie 130.000-140.000 euro. Ik weet niet wat het huis nu waard is, toen we het kochten was het 265.000 wxaard. Maar goed, dat ik er een financiele kater aan zou overhouden dat weet ik nu maar al te goed. Hij wou per se met mij kopen hoewel ik liever had dat hij gewoon alleen iets kocht en dat ik er dan bij kon wonen en dat er dan minder zever zou zijn bij een breuk maar toen zal hij nog de intentie gehad hebben om samen te blijven vermoed ik :(

asperger

#14 , 06 jun 2016 15:55

Indien u van het huis af wil dan:
Vraagt aan de Rechtbank van Eerste Aanleg om een notaris aan te stellen die de woning vervolgens openbaar zal verkopen.

Indien uw ex niet wil verkopen is dit de enige oplossing.
U krijgt 1/4 van de opbrengst en betaalt daar het nog openstaande saldo van uw deel van de lening mee af.
Het kan zijn dat u netto nog zal moeten bijleggen als te verkoopprijs niet hoog genoeg is.

Maar daar valt helaas niets aan te doen. Zo werkt het nu eenmaal. Al de rest is navestaarderij.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Cher87
Topic Starter

#15 , 06 jun 2016 16:03

OK, bedankt voor deze reactie.
Maar nu weet ik nog niet of ik terwijl deze procedure aan de gang is, effectief mag samenwonen/huwen met mijn partner. Daar kan mijn ex toch op zich niks over te zeggen hebben? Ik neem aan dat als ik via de rechtbank moet vragen om ons huis te verkopen, dat zoiets niet op 123 gebeurd en ik wil gewoon weten of ik intussen tenminste het recht heb om te wonen waar ik wil en met wie...

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”