#5 , 27 dec 2007 22:37
Dino,
Hier volgt een ingebeeld praktijkvoorbeeld als antwoord op uw laatste alinea.
Stel, mijn vader is 80j en beheert het geld (mijn moeder is geestesziek, of marrokaanse en onder de knoet gehouden of zelfs gewoon ongeinteresseerd in geldzaken. Zij is al een eeuwigheid tevreden want vader zorgt voor alles op een manier dat niemand het beter kan. Hij heeft al het geld op zijn rekening en betaald alle onkosten. In een opwelling op het einde van zijn leven koopt hij zonder medeweten van de moeder, een gebouw, of bv 3xRolls Rolls'en ineens met een deel van het geld van (ja van wie is dat geld eigenlijk.., van alle twee, maar hij beheert het en het staat op een rekening op zijn naam, dus van hem.) De rolls Rolls en het gebouw staan nu op zijn naam, de overschot staat op zijn rekening. Hier is geen sprake van 'de goede' en 'de slechte' want de moeder krijgt/heeft al wat zij hem vraagt, ook na de aankoop.
Dat zal wel een aardig verschil geven bij een sterfgeval van een van de twee, maar verder is er blijkbaar geen vuiltje aan de lucht, noch wettelijk, noch tussen hen beiden. Moest de vrouw toch achteraf in een helder moment bezwaar hebben, al was het maar omdat zij het misschien toch onverantwoord vindt dat een auto niet in de garage kan, dan kan zij er niets aan doen... denk ik nu.
Als je eerstdaags ergens een Rolls'en ziet staan voor een garage, wel dat is deze die niet binnen kan, tenzij je mijn logica overhoop gooit natuurlijk.
Alvast bedankt voor de discutie, en beste eindejaarsgroeten.