Verkoop aandelen wettelijkstelsel huwelijk

Axeldewit
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Verkoop aandelen wettelijkstelsel huwelijk

#1 , 10 okt 2016 09:51

Beste,

Even de situatie schetsen...
Mijn vrouw en ik zijn getrouwd volgens het wettelijk stelsel. Tijdens ons huwelijk heb ik samen met iemand een bvba opgestart.
Het geld waarmee de bvba komt van de gezamenlijke rekening aangezien we geen andere meer hebben maar je kan wel een transactie zien dat het geld van de aandelen eerst van mijn vennoot op mijn gemeenschappelijke rekening kwam en direct nadien naar de handelsrekening word gestort voor volstorting van kapitaal.
We zijn op een punt gekomen dat ik mijn aandelen zou willen verkopen.
Nu wouden we ( mijn vrouw en ik) dat de meerwaarde dat ik heb kunnen realiseren op mijn naam zou komen aangezien ik het heb kunnen realiseren en mijn vrouw hier niks mee te maken heeft.
Maar volgens onze bronnen is dit niet mogelijk.
Wat denken jullie hierover?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Joeri_J

#2 , 10 okt 2016 10:14

Beste,

Indien getrouwd onder wettelijk stelsel zonder huwelijkscontract met andere regels die uitzonderingen bieden geld

Alle inkomsten zijn van beide.

http://www.belgium.be/nl/familie/koppel ... jk_stelsel

Code: Selecteer alles

Gemeenschappelijke goederen zijn: - beroepsinkomsten zoals lonen, wedden, werkloosheidsuitkeringen, ...
Maw inkomsten door UW werk valt eveneens onder deze noemer.
Het geld valt dus eveneens in de gemeenschap en dus onder titel van u en uw partner.

Mvg.

Axeldewit
Topic Starter

#3 , 10 okt 2016 10:27

Is scheiden een optie? En dan terug trouwen?

Reclame

Joeri_J

#4 , 10 okt 2016 10:28

Is scheiden een optie? En dan terug trouwen?
Nee, gelet er op moment van scheiding over alles wat je/jullie bezit(en) een inventaris opgemaakt moet worden.
en op alles een waarde geplakt moet worden.

Maw dan ga je zelf zonder verkoop de (meer)waarde in rekening moeten brengen van de verdeling...

Axeldewit
Topic Starter

#5 , 10 okt 2016 10:40

Ok dacht het al.
Dus misschien het beste om ooit een vechtscheiding te voorkomen is nu door een advocaat op papier laten zetten dat zij x% van bedrag opeist en ik het overige y% .
Zodoende is er een derde partij die neutraal het papier opsteld en kan er later minder gediscuteerd worden dat dit document onder vrijwillige basis getekend is geweest .
Is geen waterdichtige oplossing ma misschien de enige dat er is?

asperger

#6 , 10 okt 2016 11:00

Dat is volkomen nutteloos. Alles wordt geregeld door het huwelijksstelsel.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Roeland

#7 , 11 okt 2016 08:35

De enige oplossing is de aandelen "eigen" maken. Dit kan bvb door de aandelen te laten kopen door uw ouders, vervolgens verkopen de ouders de aandelen en schenken ze de opbrengst aan u. Schenkingen worden namelijk beschouwd als "eigen". Uw ouders moeten dit natuurlijk wel financieel aankunnen en u dergelijke schenking willen doen.

asperger

#8 , 11 okt 2016 12:22

De enige oplossing is de aandelen "eigen" maken. Dit kan bvb door de aandelen te laten kopen door uw ouders, vervolgens verkopen de ouders de aandelen en schenken ze de opbrengst aan u. Schenkingen worden namelijk beschouwd als "eigen". Uw ouders moeten dit natuurlijk wel financieel aankunnen en u dergelijke schenking willen doen.
Maar het saldo van die operatie is nul voor de huwelijksgemeenschap!:

In plaats van aandelen zit er nu geld van de verkoop in de gemeenschap.
Het doel van TS: "dat de meerwaarde dat ik heb kunnen realiseren op mijn naam zou komen" is hiermee niet verwezenlijkt.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Joeri_J

#9 , 11 okt 2016 12:26

De al gerealiseerde meerwaarde zal je niet meer kunnen 'ontvreemden'. Gelet dit al toekomt aan de gemeenschap.

Toekomstige meerwaarde (of minwaarde) kan je wel buiten de gemeenschap houden met voorstellen zoals Roeland.
Maar hier is dus geen garantie op 'meerwaarde'
als er minwaarde is zal je eveneens zelf (of je ouders, of ...) hiervoor opdragen en niet de gemeenschap.

asperger

#10 , 11 okt 2016 12:30

Uit de vraag van TS blijkt dat hij de aandelen NU wil verkopen en dus niet langer behouden...
Er is dus niet te ontkomen aan het feit dat de aandelen, en dus ook hun meerwaarde, gemeenschappelijk zijn.

Roeland

#11 , 11 okt 2016 13:56

De al gerealiseerde meerwaarde zal je niet meer kunnen 'ontvreemden'. Gelet dit al toekomt aan de gemeenschap.

Toekomstige meerwaarde (of minwaarde) kan je wel buiten de gemeenschap houden met voorstellen zoals Roeland.
Maar hier is dus geen garantie op 'meerwaarde'
als er minwaarde is zal je eveneens zelf (of je ouders, of ...) hiervoor opdragen en niet de gemeenschap.
Dit hangt van de gemeenschap af ;) Als de gemeenschap geen bezwaar maakt tegen een verkoop aan de ouders tegen een lage waarde waarna de ouders de meerwaarde realiseren door verkoop en vervolgens alles schenken aan de zoon, is de meerwaarde eigen geworden.

Fiscaal lijkt mij dit ook geen probleem te mogen vormen aangezien het allemaal transacties tussen natuurlijke personen zijn en dit (voorlopig nog) allemaal belastingvrij geschiedt. De fiscus lijdt maw geen nadeel.

De enige die nadeel lijdt is de gemeenschap en dit zou dan ook bij een eventuele scheiding opgeworpen kunnen worden zodat alsnog een deel van de koek aan de partner toebedeeld zou kunnen worden (afhankelijk van de appreciatie van de rechtbank).

asperger

#12 , 11 okt 2016 14:00

Dit is fraude (tegenover de echtgenote) die kan worden gecontesteerd door de echtgenote van TS!!!!!!!!

Dergelijke praktijken zijn verboden op het forum.
Geen sterfhuisjes hier aub (die vegeteren op politics.be).....

Roeland

#13 , 11 okt 2016 14:25

Als de echtgenote hiermee instemt is dit geen fraude he!! Als ik de openingspost lees van TS zijn hij en zijn echtgenote beide vragende partij hiervoor. Ik suggereer dan ook niet dat dit gebeurt achter de rug om van de echtgenote!

Ik vermeld tevens dat de echtgenote dit kan betwisten bij een eventuele scheiding. Met andere woorden, ook al gaat ze nu akkoord geeft dit geen garantie voor de toekomst.

asperger

#14 , 11 okt 2016 16:03

De enige correcte oplossing lijkt me een wijziging van het huwelijkscontract te zijn.

wanton

#15 , 11 okt 2016 18:36

De oorspronkelijke aandelen zijn gekocht met geld uit de gemeenschap. Zij zijn dus eigendom van beiden, zelfs als ze op naam van de echtgenoot alleen staan vermeld. Bij verkoop van de aandelen - ik vermoed dat TS steeds betaald is geweest voor zijn werk - is de opbrengst ook van de gemeenschap. Bij echtscheiding dient de echtgenote dus de helft te bekomen. Constructie via de ouders heeft geen zin.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”