Momenteel ben ik met mijn vriendin 5 jaar samen.
Door een aantal omstandigheden ook komt nu ook samenwonen ter sprake.
Ik ben alleen-eigenaar van een woning, 2 niet meer inwonende volwassen kinderen, en ben voltijds werkende.
Zij heeft (door omstandigheden) nu een ocmw-uitkering, 2 inwonende minderjarige kinderen, alleen-voogdijschap en geen eigendommen.
Haar totale inkomen bestaat nu uit die uitkering + kindergeld + alimentatie voor die kinderen.
Blijkbaar is er nog steeds een groot wettelijk onderscheid tussen feitelijk en wettelijk samenwonen.
Wat is de impact bij "FEITELIJK samenwonen" (=zelfde domicilie) op:
- haar kindergeld
- mijn loon
- haar uitkering
- mijn wettelijke verantwoordelijkheden naar haar kinderen toe
- mijn wettelijke verantwoordelijkheden naar haar toe
- erfrecht van zowel haar als haar kinderen zowel TIJDENS (en eventueel NA) samenwonen bij mijn overlijden
- onderhoudsplicht naar haar en de kinderen zowel TIJDENS (en eventueel NA) samenwonen (bij leven)
En dezelfde vragen bij "WETTELIJK samenwonen" (=samenwonen aangegeven aan burgerlijke stand) uiteraard.
Veel info die ik terugvind/krijg is nogal warrig, een bos met heel veel bomen

- Bij samenwonen tout court vervalt haar inkomen totaal, vermits ikzelf al meer verdien dat het absolute minimum gezinsinkomen
- tijdens WETTELIJK samenwonen heb ik onderhoudsPLICHT naar zowel haar als haar kinderen, dit geldt NIET bij feitelijk samenwonen
- bij WETTELIJK samenwonen verkrijgt zij en haar kinderen het wettelijke erfrecht en vruchtgebruik op mijn eigendom (TENZIJ expliciet onterfd in een vooraf op te stellen samenlevingscontract en/of testament, dit volgens de wet van 28 maart 2007 op samenwonen zover ik ze juist lees)
- bij FEITELIJK samenwonen krijgt niemand anders erfrecht tenzij mijn eigen wettelijke kinderen, dit is echter AANVECHTBAAR indien een periode feitelijke samenwoning bestond en aantoonbaar is
- bij (eventuele) beeindiging en WETTELIJKE samenwoning heb ik afdwingbare onderhoudsplicht naar haar en haar kinderen indien zij geen inkomen heeft (evt via terugvorderingen vanuit ocmw of DAVO)
- bij (eventuele) beeindiging en FEITELIJKE samenwoning heb ik GEEN onderhoudsplicht naar haar en haar kinderen indien zij geen inkomen heeft, kan het echter WEL juridisch afgedwongen worden indien een periode feitelijke samenwoning bestond en aantoonbaar is
IS het uberhaupt mogelijk wederzijdse onderhoudsplicht "af te wimpelen" door in het samenlevingskontrakt gezamelijk een "clausule van afstand" te zetten ?
En is deze clausule dan nadien te herroepen (eventueel door rechtspleging of veranderende - lees afdwingende - wetgeving), ZELFS als er in de bij notaris geregistreerde overeenkomst heel expliciet afstand werd gedaan ?
Nee, de vraag komt niet vanuit "gierigheid" (al klinkt het misschien wel zo

Thanks voor eventuele antwoorden en tips