samenwonen stoppen

lacuna
Topic Starter

samenwonen stoppen

#1 , 16 feb 2008 18:18

Ik woon samen zonder samenlevingscontract. Het huurcontract staat echter op mijn naam. Ik wil de samenleving beindigen maar mijn ex vriend is niet van plan om te vertrekken. Samenleven is geen optie meer, ik betaal zo goed of alle kosten, sommige dagen komt hij helemaal niet eens thuis en is behoorlijk agresief. Bovendien heeft hij imens veel schulden die op mijn rug zouden kunnen vallen. Kan ik hem buiten laten zetten of ben ik verplicht om verder met hem te blijven leven?
Moet ik naar gemeente of politie gaan om zijn adres te laten verwijderen?
als iemand raad weet contacteer mij aub
mvg lacuna

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 18 feb 2008 10:13

‘Het huurcontract staat echter op mijn naam’ houdt een precair gedogen in zonder huurrecht of recht van bewoning ten aanzien van uw ex-vriend.U kan aan dit precair gedogen ten allen tijde een einde maken.

Het beëindigen van dit precair gedogen dient u zonodig te bewijzen door middel van aangetekend schrijven,met kopie aan de politie en waarin u de sleutels terugeist.

“Art.439...wordt gestraft hij die...in een door een ander bewoond huis...binnendringt, hetzij met behulp van bedreiging of...valse sleutels"(Strafwetboek 8 juni 1867).

‘De beslissing dat beklaagde zich schuldig heeft gemaakt aan huisvredebreuk door gebruik van valse sleutels wordt naar recht verantwoord, als de rechter vermeldt dat beklaagde, door het appartement of het huis binnen te gaan tegen de wil van de bewoner ervan, een onrechtmatig gebruik heeft gemaakt van de sleutel die in zijn bezit was‘[Cass. ARC86AF1-1,15 oktober 1986,Arr.Cass. 1986-87,188,Noot:Zie Cass., 9 juli 1872( Bull. en Pas., 1872, I, 448 )].

Zodra het precair gedogen aldus beëindigd is kan u klacht neerleggen bij de politie.

U kan ook uw ex-vriend laten oproepen in minnelijke schikking door de griffier van het vredegerecht en bij ontbreken van minnelijke schikking zijn uitdrijving vorderen.

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be .Klik voor WetBOEKEN in de balk achter ’Juridische aard’ op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts.

Reclame

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”