vruchtgebruiker overlijdt

bente
Topic Starter

vruchtgebruiker overlijdt

#1 , 26 feb 2008 20:17

Vruchtgebruik over een woning. Deze woning wordt verhuurd (zonder toestemming van de eigenaar welliswaar). Vruchtgebruiker overlijdt, niet duidelijk of een al dan niet een huurcontract werd opgesteld.
Ik heb hieromtrent 3 vragen:
1. Is een huurcontract gesloten tussen vruchtgebruiker en huurder zonder expliciete toestemming van de eigenaar een geldig contract?
2. indien geen huurcontract werd opgesteld, wat dan?
3. Indien wel huurcontract: welke zijn mogelijk en hoe kan het worden beeïndigd?

dank voor nuttige informatie, links naar relevante sites zijn ook welkom

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wolf2

#2 , 26 feb 2008 21:11

Een vruchtgebruiker mag een woning verhuren zonder toestemming van de blote eigenaar.
Bij overlijden van de vruchtgebruiker (lees: van de persoon op wiens hoofd het vruchtgebruik gevestigd was, meestal dezelfde persoon als de vruchtgebruiker zelf) dooft dat vruchtgebruik uit en wordt de blote eigenaar in principe volle eigenaar.

1. Is een huurcontract gesloten tussen vruchtgebruiker en huurder zonder expliciete toestemming van de eigenaar een geldig contract?
Ja dus.
2. indien geen huurcontract werd opgesteld, wat dan?
Dan is er wellicht een mondelinge huur.
3. Indien wel huurcontract: welke zijn mogelijk en hoe kan het worden beeïndigd?
Ik DENK dat als het gaat om de hoofdverblijfplaats van de huurder, deze een bescherming geniet zoals een huurder van wie de huurwoning verkocht wordt.

Het betreft de theorie over: "in welke mate is de blote eigenaar die volle eigenaar wordt gebonden door de contracten die de vruchtgebruiker afsloot?"
Ik moet spieken in mijn cursus vruchtgebruik (daar staat het zeker in) maar die ligt op mijn kantoor. Zal morgen woensdag eens kijken en het U faxen of mailen; stuur me een nummer/adres.

bente
Topic Starter

#3 , 26 feb 2008 21:32

bedankt alvast.

het is dus duidelijk dat we van deze huurder af willen . Naar reeds ingewonnen informatie zou dit enkel mogelijk zijn na een periode van 9 jaar, bij het uitvoeren van grotere renovatiewerken of door het zelf willen betrekken van de woning door onszelf of door familie tot de derde graad.
Geen van voorgaande mogelijkheden lijkt nu een optie, toch wensen wij een einde te vinden voor dit huurcontract.

Reclame

bente
Topic Starter

#4 , 26 feb 2008 21:46

indien er sprake is van een mondeling huurcontract zitten we vast voor een periode van 9 jaar. Logischerwijs dient hier voor huur betaald worden. Wat indien de huurder beweert of kan aantonen dat reeds voor de volle 9 jaar reeds huur betaald werd?
Wel nog op te merken dat reeds wijzigingen aan de woning zijn aangebracht - de het uitzicht van de woning hebben veranderd - zonder akkoord van de - intussen - volle eigenaar; kan het eventueel via deze weg gespeeld worden?

mapleleiah

#5 , 26 feb 2008 22:24

Huurcontracten kunnen altijd opgezegd worden, maar er zullen dan schadevergoedingen verschuldigd zijn. Dit hangt af van het soort huurcontract.

Waarom denkt u dat de huurder kan bewijzen dat hij al betaald heeft voor 9 jaar?

Lenny
"I can resist everything except temptation" (Oscar Wilde)

bente
Topic Starter

#6 , 27 feb 2008 18:44

laat ons zeggen dat relatie tussen vruchtgebruiker en huurder beter was dan relatie tussen eigenaar en vruchtgebruiker en huurder.
Rest is evident

bente
Topic Starter

#7 , 27 feb 2008 18:54

laat ons zeggen dat relatie tussen vruchtgebruiker en huurder beter was dan relatie tussen eigenaar en vruchtgebruiker en huurder.
Rest is evident

bente
Topic Starter

#8 , 29 feb 2008 10:50

Dino,

heeft u al wat informatie kunnen vinden voor mijn probleem?

Dank

bente
Topic Starter

#9 , 29 feb 2008 10:57

Reageren kan ook op slyke@live.be

wolf2

#10 , 29 feb 2008 20:00

Ik zal het niet verbergen met één of ander dom excuus: ik ben het totaal vergeten.
Ik plakte een post-it in mijn agenda en beloof U dat ik maandag zal mailen wat ik vind.

bente
Topic Starter

#11 , 29 feb 2008 20:11

Zeker geen probleem,
alvast bedankt voor je moeite.

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”