samenlevingscontract en wettelijk stelsel?

4ever*
Topic Starter

samenlevingscontract en wettelijk stelsel?

#1 , 07 mar 2008 14:21

Hoi, wij hebben een beetje een probleem. Wij huren een woning van de ouders van mijn vriend. Deze woning wensen wij nu aan te kopen. Alleen, de ouders van mijn vriend willen (ter berscherming van hun zoon zo zeggen ze) het huis enkel aan hem alleen verkopen. Mijn vriend en ik willen dat echter samen doen, en ook samen de lening hiervoor afbetalen. Indien wij een samenlevingscontract zouden aangaan en als mijn vriend dan het huis op zijn naam aankoopt van zijn ouders, kan ik dan ook automatisch mede-eigenaar worden zoals dit bij een huwelijk met wettelijjk stelsel zo is? Vreemde situatie, ik weet het, maar we hopen een oplossing te vinden om toch samen eigenaar van de woning te kunnen zijn...

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 07 mar 2008 18:08

Beste ,

ik raad U aan geen verbintenis aan te gaan omtrent de woning vooraleer U mede-eigenaar bent. Zeker niet mee tekenen voor de lening of U borg stellen.
Op de manier die U voorstelt , zie ik weinig mogelijkheden. Misschien , U koopt beiden de woning en laat optekenen dat U , mits een bepaalde vergoeding , geen aanspraak maakt op de woning bij scheiding.
Het simpelste is misschien nog dat U gaat trouwen en uw vriend , man dan , de woning in de gemeenschap brengt met ook die terugkeerclausule.

Ga met uw vragen eens bij een notaris langs.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”