Beste,
Een tweetal jaren geleden heb ik samen met mijn vriend geld geleend om grond te kopen en een huis te bouwen. Aangezien wij voor de volledige afwerking van het huis niet voldoende zullen hebben met de lening, zullen wij er nog persoonlijk kapitaal insteken. Ik heb een beetje persoonlijke middelen, maar niet zoveel als mijn vriend. Hij zal dus meer geld nog bijsteken uit zijn persoonlijke middelen dan ik.
Destijds hebben we de grond gekocht en de lening aangegaan met een tontine met beding van aanwas omdat we niet gehuwd zijn en ook niet willen trouwen. Het was dan ook mijn mening dat die tontine alleen geldde voor het toen geleende bedrag. En dat eventueel extra geïnvesteerde persoonlijke middelen sowieso op eigen naam bleven staan.
Nu beweert de notaris dat wij een wettelijk samenlevingscontract moeten afsluiten om te verzekeren dat mijn vriend zijn eigen kapitaal kan recupereren bij een eventuele relatiebreuk.
Op zich heb ik er geen enkel probleem mee dat ik voor minder % eigenaar zal zijn van het huis. Dat is maar eerlijk. Maar ik vraag me dus enkele zaken af:
1) Is dat extra contract wel nodig. Is het niet voldoende dat mijn vriend hetgeen dat hij betaalt op zijn naam factureert en dat ik hetzelfde doe ... en dat wij bovendien al die zaken met onze eigen bankrekeningen betalen.
2) Is een samenlevingscontract echt wel de ENIGE mogelijkheid? Ik had het namelijk liever (voorlopig) bij feitelijk samenwonen gehouden. Een van de redenen is dat mijn vriend zelfstandige is en dat ik eigenlijk niet wil vermengd worden in die zaak ... vooral niet bij eventuele schulden door omstandigheden.
Ik vrees dus dat een samenlevingscontract ervoor zal zorgen dat ik medeverantwoordelijk word voor zijn zaak. Ik vrees ook dat we samen een belastingsaangifte gaan moeten invullen en dat dat zeer gecompliceerd wordt door zijn zaak (en dat het dus onduidelijk wordt wie wat terugkrijgt of moet betalen).
Ik ben dus eigenlijk op zoek naar een ALTERNATIEF. Een manier om alles keurig op papier te zetten, maar zonder dat het een echt wettelijk samenlevingscontract is. Tegelijk wil ik wel zorgen dat als ik overlijd, dat mijn vriend toch de volledige woning erft ... Ik wil vermijden dat één van ons door de familie uit het huis wordt gezet of veel geld moet ophoesten omdat een deel van het kapitaal uit persoonlijke middelen kwam en niet uit de gemeenschappelijke lening.
Kunnen wij eigenlijk wel een samenlevingscontract afsluiten als we nog niet eens samenwonen?
Kan iemand misschien een ideetje geven waarmee we terugkunnen naar de notaris?
Groeten,
Lenny