Uittreden uit "beding van aanwas" en de gevolgen?

AnnV
Topic Starter

Uittreden uit "beding van aanwas" en de gevolgen?

#1 , 26 mar 2008 11:44

Beste,
In december kocht ik (mss vrij impulsief) me mijn vriend een woning, elk voor 50% met een beding van aanwas betreffende het vruchtgebruik.
De zaken lopen helaas reeds heel anders dan gedacht en ik zie de relatie sterk achteruit uit gaan...

Ik overweeg momenteel uit de overeenkomst van deze aankoop te stappen maar vraag me af wat er me te wachten staat.
- welke kosten zijn er verbonden aan de zaak als ik mijn partenr de kans geef mijn 50% ook te verwerven (te kopen)
- wat met de lening (150.000 euro) en het overbruggingskrediet (300.000 euro) dat we samen afsloten? Dit krediet zou afgelost worden na verkoop van onze eigen woningen - maar dit wordt nu natuurlijk heel onzeker gezien de onzekerheid van de relatie
- welke gevolgen zie ik nog niet voor mezelf?

Wie weet me raad te geven want dit geheel maakt me bang...

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 28 mar 2008 10:51

‘40.Wegens het feit dat de deelgenoten reeds over hun rechten hebben beschikt in elkaars voordeel ,dient ook bij het beding van aanwas te worden gesteld dat de uitonverdeeldheidtreding krachtens art.815 B.W. onmogelijk is...‘(MICHIELS,Bedingen van Tontine en Aanwas,R.W.1995-96,971).

Onderzoek in uw akte of uw aanwasovereenkomst al dan niet beperkt is in de tijd.

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be .Klik voor WetBOEKEN in de balk achter ’Juridische aard’ op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts.

AnnV
Topic Starter

#3 , 30 mar 2008 22:26

het is beperkt tot 2 jaar. Wil dat zeggen dat we de eerste 2 jaar niet in onverdeeldheid kunnen treden, ook niet bij wederzijds akkoord?

Reclame

j.demoor

#4 , 31 mar 2008 14:18

U kan ENKEL bij WEDERZIJDS akkoord uw overeenkomst van aanwas beëindigen TIJDENS die twee jaar.

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”