samenwonen en eigendom?

JaJe
Topic Starter

samenwonen en eigendom?

#1 , 30 mar 2008 15:22

Beste
ik kocht enige tijd geleden een huis met mijn vriend elk voor 50% met een beding van aanwas voor hetvriuchtegbruik (opzegbaar elke 2jaar)
Nu twijfelt mijn vriend aan de juiste beslissing en wil mijn 50% inkopen.

Ik heb verschillende vragen want er zijn verschillende mogelijkheden?
1. Moet ik wel verkopen als ik dat niet wil (ik woon in mijn eigen huis omdat dat nog niet verkocht is) want ik ben geen vragende partij om de 50% terug te geven?
2. we kwamen overeen dat hij alle kosten in de woning blijft betalen (lening, overbruggingskrediet, vaste kosten) omdat ik daar hooguit 6 dagen/maand verblijf. Hiervan heb ik wel geen getekende overeenkomst, wel een verklaring van mezelf aan hem via email waarvan ik een leesbevestiging heb maar GEEN rectie van zijn kant. Is dit een stilzwijgend aanvaarden van een mondelinge overeenkomst als het erop aan komt?
3. als hij op termijn onze overeenkomst gaat aanvechten, kan ik dan met terugwerkende kracht opgevorderd worden mijn aandeel in de lening te betalen ONDANKS DE MONDELINGE OVEREENKOMST?
4. stel dat ik toch mijn 50% verkoop en we gaan verder met onze relatie. Over een tijdje trek ik misschien toch bij hem in dan omdat mijn eigen huis verkocht of verhuurd is. Heb ik dan enig woonrecht als hem iets overkomt (hoe lang kan ik blijven wonen als mijn domicilie daar spreekt?) Hoe kan ik mezelf afschermen? Wat zijn de mogelijkheden?
5. Stel dat ik verkoop nu en over een paar jar vlot alles prima en ik wil me terug inkopen. Kan dat en wat zijn de gevolgen? Kosten?

Met dank,

Reclame

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding