Moet een notaris ingaan op een aavraag tot informatie?

mapleleiah
Topic Starter

Moet een notaris ingaan op een aavraag tot informatie?

#1 , 03 apr 2008 14:57

Beste,

Ik had graag een notaris gecontacteerd om een ontwerp van een akte te laten beoordelen die door een andere notaris is opgesteld, teneinde zeker te weten dat mijn rechten niet geschonden worden.

Ik heb al een mailtje gestuurd naar een notaris die volgens kennissen een goede reputatie heeft om te vragen om een consultatie. Ik heb echter nog geen reactie gekregen.

Voor ik even opbel ... enkele vragen:

1) Moet een notaris ingaan op zo'n vraag tot als het ware een "second opinion". Hoeveel rekent een notaris doorgaans aan voor zo'n "vrijblijvende" consultatie? Ik heb geen probleem met iets te betalen, maar zou graag op voorhand ongeveer weten hoeveel.

2) Als ik deze notaris ook zou vragen om mij te vergezellen naar de ondertekening van de akte bij de andere notaris, welke kosten brengt dit doorgaans met zich mee, wetende dat de andere notaris wel 200 km verder woont.

Lenny
"I can resist everything except temptation" (Oscar Wilde)

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wolf2

#2 , 03 apr 2008 20:45

Het zou me sterk verbazen dat een notaris zoiets zal willen doen. De zaak was anders geweest had U hem/haar van in het begin mee betrokken in de zaak.

mapleleiah
Topic Starter

#3 , 03 apr 2008 20:54

Het zou me sterk verbazen dat een notaris zoiets zal willen doen. De zaak was anders geweest had U hem/haar van in het begin mee betrokken in de zaak.
Dit was door omstandigheden niet mogelijk.

Toch al bedankt voor je reactie. Nog anderen?

Lenny

Reclame

djanodive

#4 , 30 apr 2008 15:47

ik zou het heel simpel houden en de notaris die de akte opstelt te vragen om een voorlopige tekst op te sturen.

Je maakt dan gewoon een afspraak met de notaris in jouw buurt e je neemt de tekst mee en legt hem voor. je vraagt wel vooraf wat dit advies je zal kosten.

En hi zal dit vermoedleijk niet wijgeren, want als jij bereid bent van te betalen? Zorg dat je eventueel geld op zak hebt. Geef het echter enkel af als je een bewijs krijgt dat je betaald hebt.

Dus hij moet die 200km niet rijden.

Lees dan gewoon de echte akte nog eens na en vergelijk ze met de voorlopige tekst. Vermeld eventueel vooraf aan de akte-schrijvende notaris, de bemerkingen die je hebt (via uw eigen notaris) en dat komt volgens mij wel in orde.

Met een beetje geluk zijn er zelfs geen bemerkingen, maar dan weet je tenminste, zoals je zelf zegt, dat je rechten gevrijwaard zijn.

mapleleiah
Topic Starter

#5 , 30 apr 2008 20:12

Ondertussen hebben wij een andere notaris geconsulteerd. Zij was een beetje weigerachtig omdat er een andere notaris in het spel was, maar heeft ons tenslotte wel correct geïnformeerd. Ze heeft voor het gesprek ook niets aangerekend ...

Het probleem is dat zij totaal tegenovergestelde zaken zegt en andere zaken voorstelt dan de eerste notaris, wat mijn vermoeden bevestigde dat er iets niet koosjer was.

Het leed is dus zeker nog niet voorbij ...

Lenny

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”