Samenwonen in mijn huis - nieuw samengesteld gezin

Nijntje
Topic Starter

Samenwonen in mijn huis - nieuw samengesteld gezin

#1 , 15 mei 2008 13:13

Sinds 6 maanden woont mijn vriend bij mij in, zijn huis verhuurt hij. Hij heeft een dochtertje, bilocatie, uit een vorige relatie. Ik heb 2 zonen ten laste na de scheiding. Een nieuw samengesteld gezin dus. Nu zijn we aan het kijken wat we in onze situatie het best kunnen doen. Feitelijk of wettelijk gaan samenwonen. Eigenlijk heb ik hieromtrent nogal veel vragen, maar ik ga me proberen te beperken.
Als ik het goed begrijp kan bij wettelijk samenwonen ik met mijn eigendom niet meer doen wat ik wil? is dat omdat we daar samenwonen of geldt dat ook voor zijn huis? heeft hij dan ook mijn toestemming nodig om het bv. te verkopen?
Ook heeft hij bij zijn verhuis geen inboedel meegenomen, blijft deze automatisch van mij of moeten we hier een soort contract voor opstellen?
Momenteel hebben we enkel een gezamelijke rekening geopend waarop hij een bedrag stort en ik betaal de vaste kosten gewoon van mijn eigen rekening. de gezamelijke rekening wordt voor boodschappen, uitstapjes of voor de kindjes gebruikt, onze persoonlijke zaken blijven we (voorlopig)zelf betalen.
Kan hij later eventueel claimen dat hij mee mijn huis heeft afbetaald en hiervoor geld terug vragen als we uiteen gaan? of mag ik hem apart nog een kleine som huur vragen omdat hij zijn huis ook kan verhuren?
Ik heb er geen idee van hoe we dit allemaal best regelen. Ik wil bij een eventuele breuk niet meer in financiele problemen geraken zoals bij de scheiding. Maar langs de andere wil ik ook het gevoel hebben samen te horen en niet de hele tijd te kijken, dit is van mij, dat is van jou...
Hij wilt ook graag iets wettelijk regelen zodat als hem iets overkomt ik nog rechten heb en niet in financieel in de problemen geraak.. hij heeft bv. een groepsverzekering.. wordt die enkel aan zijn minderjarig dochtertje of zijn ouders uitbetaald of aan zijn niet officiele partner? We willen wel beiden dat onze huizen aan onze kinderen toekomen. Of erven ze dan alle drie van ons beiden of ieder van zijn eigen ouder?
Ik ga het hier even bij laten :-)

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 15 mei 2008 17:59

Nijntje,
eerst en vooral zeggen dat samenwonenden - zowel wettelijk als feitelijk - leven onder een stelsel van 'scheiding van goederen' wat tevens inhoudt : onverdeeldheid voor de niet-bepaalde goederen. Dit betekent concreet : UW woning met de aanwezige inboedel is én blijft van U.
Maar , bij wettelijk samenwonenden kan 'de gezinswoning' en de daarbij horende inboedel niet vervreemd worden zonder akkoord van de partner. In de huidige situatie kan uw partner zijn huis wel verkopen , indien jullie in uw huis wonen.
De wet van 23 november 1998 op de wettelijke samenwoning legt wel de verplichting op om bij te dragen in de kosten van het huishouden naar evenredigheid van ieders mogelijkheden. Iedere schuld te behoeve van het samenwonen en de opvoeding van de aanwezige kinderen is ten laste van beide samenwoners , daarin begrepen vb. de fakturen van de nutsvoorzieningen , de onroerende voorheffing en de autobelasting , zelfs als er maar één de eigenaar is.
Het is dus ergens normaal dat U een grotere bijdrage van hem verwacht omdat je in Uw huis woont terwijl hij huur ontvangt van zijn woning.
Bij een eventuele breuk stellen er zich mi. geen problemen. U zegt de samenwoning op ( op het gemeentehuis); hij gaat weg en U blijft in uw woning met uw inboedel.
Wat erfrecht betreft : jullie erven in principe niet van mekaar. Uw kinderen erven van U , zijn kind van hem. Evenwel, sinds vorig jaar erft de partner van wettelijk samenwonenden automatisch het vruchtgebruik van de gezinswoning= hij kan blijven wonen. Hierdoor echter kunnen uw kinderen niet ten volle beschikken over de woning , vb. om ze te verkopen of er zelf in te wonen. De partners kunnen en mogen echter wel andere afspraken maken.
De groepsverzekering : die komt zijn dochtertje toe. De wet voorziet in zulk geval als begunstigde : de echtgenoot/ote of een familielid in de eerste graad.
Dit is een beetje een pleidooi voor 'wettelijk' samenwonen , als trouwen niet aan de orde is. Ik meen wel dat in jullie geval een samenlevingscontract aangewezen is. Daarin maken jullie bepaalde afspraken over kostenverdeling , opvoeding , enz. Echter niet over de nalatenschap. Maar hierover maak je best een afspraak met een notaris , die voorstellen kan doen naar jullie concrete situatie.

Groeten.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”