Legaal opnemen van telefoongesprek

hermanvrd
Topic Starter

Legaal opnemen van telefoongesprek

#1 , 28 aug 2011 12:14

Er werd door mij een telefoongesprek opgenomen , zonder daartoe de toelating gevraagd te hebben aan de correspondent.Dit telefoongesprek bracht elementen aan van niet-korrekt handelen van het bedrijf waar correspondent werkzaam is , en tegenpartij in het geschil.Er wordt gesteld dat de elementen van dit telefoongesprek niet mogen aangehaald worden bij een ten laste legging van de tegenpartij, aangezien hier een inbreuk werd gepleegd op de privacy van betrokkene ( correspondent).In casu gaat het niet over het het privé leven van de betrokkene, maar over een zuivere zakelijke vraagstelling naar de handelswijze van een bedrijf.De antwoorden van de correspondent geven tevens een duidelijk bewijs van de bedriegelijke handelswijze van het bedrijf.Het Hof van Cassatie stelde reeds ( Cass ARP 990235N ,09 jan. 2001) dat het opnemen van gesprekken waaraan men zelf deelneemt, geen probleem oplevert.Maar in deze werd diegene die de opname uitvoerde zelf opgebeld, daar waar in mijn geval, ik diegene ben die de tegenpartij opbel.Kan mijn opname ontegensprekelijk gebruikt worden in een rechtsgeding

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JohnD

#2 , 28 aug 2011 14:06

Ja, echter is de vraag of de betrokkene rechter met de opname van een telefoongesprek wenst rekening te houden (in dit geval in uw voordeel dus). Een opname kan gemanipuleerd worden en daarom zijn er niet al te veel rechters die een opname als bewijsmateriaal aanvaarden.
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

Oude Belg

#3 , 28 aug 2011 14:53

Er werd door mij een telefoongesprek opgenomen , zonder daartoe de toelating gevraagd te hebben aan de correspondent...........Er wordt gesteld dat de elementen van dit telefoongesprek niet mogen aangehaald worden bij een ten laste legging van de tegenpartij, aangezien hier een inbreuk werd gepleegd op de privacy van betrokkene ( correspondent)......
Is geen probleem : een geluidsopname mag gebruikt worden als één van de deelnemers zijn toestemming geeft. Ik neem aan dat u uzelf de toestemming gegeven heeft? Anders alsnog vragen. Mag mondeling zijn. :lol:
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Reclame

JohnD

#4 , 28 aug 2011 17:17

Is geen probleem : een geluidsopname mag gebruikt worden als één van de deelnemers zijn toestemming geeft. Ik neem aan dat u uzelf de toestemming gegeven heeft? Anders alsnog vragen. Mag mondeling zijn. :lol:
Mis. De deelnemer hoeft in het geheel zijn toestemming niet te geven. Het feit dat hij deelneemt aan het gesprek is voldoende. Daarom had ik in mijn vorig antwoord ook gewoon en kort ja geantwoord op de vraagsteller.
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

Vandebos

#5 , 28 aug 2011 17:31

deelname- toestemming, enkel een bepaalde categorie mensen met een specifieke ziektepathologie zou bij het niet innemen van zijn/haar lithiumtabletten anders kunnen oordelen...

Oude Belg

#6 , 28 aug 2011 17:42

Mis. De deelnemer hoeft in het geheel zijn toestemming niet te geven. Het feit dat hij deelneemt aan het gesprek is voldoende. Daarom had ik in mijn vorig antwoord ook gewoon en kort ja geantwoord op de vraagsteller.
Niet goed gelezen, John? :wink:
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

JohnD

#7 , 29 aug 2011 01:25

Ik wel.

Terug naar “Privacy-bescherming”