Ik zal proberen mijn verhaal kort te houden

Mijn ex vriend deed dingen achter mijn rug, loog tegen mij, gedroeg zich vreemd, …
Ik heb zijn e-mail gelezen en 1 doorgestuurd naar mijn e-mailadres en afgeprint. Dit was 1 jaar geleden.
In die e-mail stond dat hij nog een kind had in Afrika en nog een paar andere zaken waarover hij gelogen had. Omdat hij gelogen heeft over hoeveel kinderen hij heeft, bovenop alle andere dingen die gebeurt waren tussen ons heb ik de relatie toen verbroken.
Gedurende het voorbije jaar heeft hij mij lastig gevallen en liefdesberichten gestuurd. Hierop ben ik een aantal keren ingegaan om af te spreken. Er lagen tenslotte nog spullen van mij bij hem die ik wel terug wou en hij moet nog een lening terugbetalen aan mij.
Onlangs ontdekte ik echter dat hij al een jaar een nieuwe vriendin heeft. Ik heb haar op de hoogte gebracht van wat ik allemaal met hem heb meegemaakt en dat ik nog steeds liefdesberichten kreeg.
Ik heb met haar afgesproken en daar zijn nog heel veel leugens boven gekomen van hem. Daarop heeft zij ook direct de relatie verbroken. Zij had ook nog een andere vrouw gevonden met wie hij een relatie had tegelijk met haar. Van beiden heeft hij ook veel geld geleend en niet terugbetaald.
Een jaar geleden werd er bij mij thuis ingebroken (laptop, reflexcamera, … weg). Nadat zijn andere vriendin de relatie had beëindigd en had gezegd dat ze met mij contact had gehad en dat er veel leugens naar boven waren gekomen, heeft hij mij berichten gestuurd om te vragen: ‘hoe die camera werkt want dat hij foto’s van zijn dochters wil trekken’ en ‘of ik iets wou laten weten met 3 smileys achter want dat hij dan de foto’s ging doormailen naar mij’ en ook nog ‘of ik blij was dat ik nu de hele waarheid wist want hij was wel enorm blij smiley’
Daarop heb ik een vermoeden laten vastleggen bij de politie dat hij wel eens iets te maken zou kunnen hebben met die inbraak. Waarom zou hij na 1 jaar anders plots beginnen over ‘uitleg over een fototoestel’ terwijl hij wist dat ik niets meer van hem moest hebben dat ik al naar de politie was geweest om te vragen of hij mij gerust wou laten, ik heb zelfs een nieuwe gsm gekocht (terwijl mijn oude nog in goeie staat was) omdat ik een gsm wou die nummers kan blokkeren. (de nieuwe blokkeert echter enkel oproepen geen berichten). Ik heb toen ook nog eens gevraagd aan de politie of ze aan hem wilden vragen om mij gerust te laten, maar ik krijg soms nog telefoon op mijn vaste lijn. Ik neem dat niet op, maar laat dan het bandje spelen welke nummer mij gebeld heeft met uur en datum en dat neem ik nu op als bewijs dat hij mij gebeld heeft.
Nu kreeg ik gisteren een bericht van hem:
‘dat ik toch wist dat hij niets met die diefstal te maken had en dat ik diegene ben die dingen gedaan heeft die niet kunnen en dat hij mij daarvoor ging aangeven voor het lezen van zijn e-mail en dat we elkaar wel zouden zien bij de rechter’
Ik ben al naar het justitiehuis geweest om te vragen wat ik kon doen om het geld van mijn lening terug te eisen. Ik kan naar de vrederechter gaan en die gaat mij gelijk geven, maar mijn ex-vriend is werkloos dus kunnen ze het geld niet van hem terugvorderen.
Zijn andere vriendin is nu ook bezig met een advocaat. Het bedrag dat zij hem geleend heeft is 8000 euro wat veel meer is dan mij. Ik had besloten om voor 700 euro niet naar de rechter te gaan, ik zou ze toch niet terugkrijgen en de deurwaarder kost al 200 euro.
Ik heb toen ook aan die advocaat in het justitiehuis gevraagd of hij mij iets kon maken voor het lezen van mijn e-mail en die lachte dat toen weg dat dat niet zo erg is.
Mijn ex-vriend is echter toch naar de politie gegaan. Deze hebben mij opgebeld en gezegd dat dat niet kon en gevraagd of ik dat nooit meer wou doen. Waarop ik heb geantwoord dat ik blij was dat ik zijn mail gelezen had want dat er daardoor veel leugens naar boven waren gekomen, maar dat ik absoluut geen probleem heb om dat nooit meer te doen. Ik weet genoeg nu en hoef niet nog meer leugens en bedrog te weten te komen. Bovendien heeft hij zijn paswoord veranderd heeft hij mij gezegd dus kan ik het zowiezo niet meer doen.
Mijn vraag nu is dus:
Kan hij mij voor het doorsturen van die mail en afdrukken ervan (die heb ik hem toen onder zijn neus geduwd en heeft hij dus blijkbaar bijgehouden, mijn emailadres staat bovenaan dus is duidelijk doorgestuurd van zijn emailadres naar het mijne)
Voor de rechter slepen en een schadevergoeding eisen.
Kan dit om mijn strafblad komen
Of kan hij hiervoor geen zaak beginnen.
Hij is werkloos maar heeft dus wel recht op een pro deo advocaat. Ik heb zelf geen zin om geld te spenderen aan een advocaat.
Alvast bedankt voor de moeite om mijn vraag te lezen.