Beroepsgeheim

magic001
Topic Starter

Beroepsgeheim

#1 , 07 apr 2013 11:36

Een vriend van mij zit een straf uit in de gevangenis, ik ben de enige die het weet.
Nu krijg ik vanmorgen bericht van een vriendin of dat waar is.
Ik vraag haar waar ze het vandaan haalt, en ze weet het van haar beurt van een vriendin die het van een cipier gehoord heeft die daar werkt.

Mijn vraag is nu....mag een cipier zomaar aan de buitenwereld doorspelen wie al dan niet in de gevangenis zit?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 07 apr 2013 11:58

Neen, een cipier is gebonden aan het beroepsgeheim. Het is niet zijn taak de identiteit van gedetineerde X of Y aan de buitenwereld kenbaar te maken. Maar zoals altijd heb je overal lange tongen.

Hiertegen kan klacht ingediend worden.

magic001
Topic Starter

#3 , 07 apr 2013 12:28

ok, bedankt...ik krijg opnieuw telefoon van iemand en ze weten al waarom hij vastzit.

Maar ze willen de naam van de cipier niet vrijgeven van wie ze het weten omdat ze zelf niet in de problemen willen komen.

Reclame

magic001
Topic Starter

#4 , 07 apr 2013 13:04

Is het sop de kolen wel waard om klacht in te dienen als niemand zijn naam wil zeggen?
Ik weet wel zijn woonplaats, en ken de naam van een persoon tegen wie hij het verteld heeft.
En zou volgens mij dit alles in cafés rondbazuinen

bartvdv

#5 , 07 apr 2013 13:29

Hoezo 'beroepsgeheim'. Discretieplicht tot daar aan toe. Veroordelingen zijn toch openbaar. Waarom zou iemand dan niet mogen zeggen dat 'die' en 'die' in de gevangenis zit. Ik ken er ook die veroordeeld werden tot een gevangenisstraf voor fraude met o.a. de boekhouding. Teruggevonden via officiële bronnen van de overheid.

Vandebos

#6 , 07 apr 2013 14:04

Hoezo 'beroepsgeheim'. Discretieplicht tot daar aan toe. Veroordelingen zijn toch openbaar. Waarom zou iemand dan niet mogen zeggen dat 'die' en 'die' in de gevangenis zit. Ik ken er ook die veroordeeld werden tot een gevangenisstraf voor fraude met o.a. de boekhouding. Teruggevonden via officiële bronnen van de overheid.
Dit heeft niets met de veroordeling te maken.

Een cipier is door zijn statuut gebonden aan een geheimhoudingsplicht met betrekking tot alle informatie over gedetineerden waarvan hij weet heeft tegenover derden die geen deel uitmaken van zijn hiërarchisch structuur. Feiten publiek maken schendt aldus zijn statutair beroepsgeheim, einde verhaal.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#7 , 07 apr 2013 15:25

Aangifte doen bij politie.
Deze stellen PV op dat naar parket gaat.

magic001
Topic Starter

#8 , 07 apr 2013 16:01

bedankt allemaal,
het kwaad is ondertussen al geschied, maar wie er fout geweets is neem ik ten onder

Terug naar “Privacy-bescherming”