Is dit privacyschending en welke stappen kan ik ondernemen?

justasking
Topic Starter

Is dit privacyschending en welke stappen kan ik ondernemen?

#1 , 23 jan 2014 15:17

Mijn ouders zijn gescheiden en mijn vader heeft volgens mij een psychische stoornis maar daar gaat het niet (rechtstreeks) over.
Ik ben 19 jaar en heb mij enkele weken geleden ingeschreven in een VAB-rijschool om rijlessen te volgen. Daar is een dossier aangemaakt over mij met daarin mijn gegevens en natuurlijk ook wanneer ik me heb ingeschreven, en wanneer en hoeveel ik betaald heb.

Mijn vader laat het al jaren na correct volgens het voorlopig vonnis te betalen omdat daarin niet duidelijk beschreven staat wat wel en wat niet betaald moet worden. Hoewel ik begrijp dat niet alles concreet op papier gezet kan worden en er dus een allesomvattende concept geschreven staat, slaagt hij er toch in om het merendeel van de kosten die hij moet betalen, niet te betalen. Nu over dat allesomvattend concept wil ik kort even uitweiden - in de hoop dat ik andere lezers van dit forum kan aanzetten tot kritisch oordelen en ik misschien in contact kan komen met een advocaat die het wel aandurft om de corruptie in ons rechtssysteem aan te pakken - alvorens over te gaan naar mijn vraag. Aangezien er dus niks concreet geschreven en dus een allesomvattend concept staat in het voorlopige vonnis, leest mijn vader tussen de regels bij wijze van spreken en betaalt hij, wat hij wil betalen en betaalt hij niet, wat hij niet wil betalen. Dit is een ondraaglijke situatie waar mijn moeder, zussen en ik in terecht zijn gekomen omdat we niet zeker weten of we geld krijgen en hoeveel we krijgen? Ik moet hierbij wel een kleine nuance maken want hij betaalt wel een klein bedrag aan alimentatie maar dat is dus te weinig aangezien hij het nalaat de - zoals in het voorlopig vonnis beschreven - buitengewone kosten correct te betalen. Alvorens hij deze betaalt wil hij 1) dat mijn moeder hem op voorhand inlicht over welke kosten er betaald moeten worden (hij wil inspraak, zo niet controle over de kosten (teken van psychisch probleem), en 2) het betaalbewijs (waarvan iedereen weet dat niet iedere winkel dit een de klanten geeft).

Nu kom ik bij mijn vraag. Ik heb mij bij de rijschool ingeschreven en die rijlessen betaald en hij werd pas nadien op de hoogte gebracht van de betaling. Hij belde naar de VAB-rijschool met de vraag wanneer ik ingeschreven ben en wanneer ik betaald had (hij heeft dit namelijk zelf in een mail naar mijn moeder en mij gestuurd), en zij hebben hem dit verteld ook al stond dit in mijn dossier, ben ik volwassen en heeft hij geen zeggenschap meer over mij. Is hier sprake van schending van mijn privacy omdat mijn dossiergegevens aan een derde met wie ik niks meer te maken wil hebben, is gegeven? Mijn gevoel zegt van wel maar ik wil het eerst zeker weten alvorens juridische stappen te ondernemen.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW

#2 , 23 jan 2014 17:05

Hoe kunt u enerzijds zeggen dat u niets meer met een persoon te maken wil hebben, terwijl u anderzijds wel geld van hem wil?

Uw vader mag zeker eisen te weten wat hij moet betalen en mag hier zijn mening over geven. Als hij voor uw rijlessen moet betalen, moet hij ook over de correcte info kunnen beschikken. Dat kan hij enkel bij de rijschool opvragen als u hem geen betalingsbewijs kunt overhandigen.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#3 , 24 jan 2014 01:05

Waar de rijschool in principe NIET mag op antwoorden gezien betrokkene meerderjarig is.
Rijschool had betrokkene naar zoon moeten verwijzen.

Het is in eerste instantie het vonnis dat bepaald wat moet betaald worden.
1- Alimentatie indien niet of te laat betaald is hier aangifte bij politie mogelijk - niet betalen niet naleven vonnis is trouwens strafbaar ( uitleg staat ondertussen in enkele tientallen antwoorden)
2- bijzonder kosten... hangt er een beetje van af wat er juist door rechter is neergeschreven maar houdt zeker studiekosten in ook normale hobbykosten en vermoedelijk ook behalen RB.
Dit al eens lezen
http://www.f4j.be/kostenregeling/bepale ... te_familie" onclick="window.open(this.href);return false;

Reclame

duma

#4 , 24 jan 2014 10:29

Even over het eerste stuk van uw vraag.

Het is niet meer dan logisch dat er inspraak is van uw vader over de kosten. Uw moeder is verplicht met hem te overleggen vooraleer er kosten gemaakt worden. Sommige dingen zijn uiteraard logisch dat ze gekocht moeten worden (ik denk maar aan schoolboeken/studiemateriaal), maar ook dan moet uw vader op voorhand op de hoogte gebracht worden en een kans krijgen om zijn mening te geven (Gaan we het nieuw aankopen? Kunnen we het huren? Kennen we iemand waarvan we het goedkoper kunnen krijgen eventueel?) Indien uw ouders dan niet overeen komen, betaalt uw vader enkel de helft van het bedrag dat redelijk is (bv: brilmontuur van €2000, dan is uw vader niet verplicht €1000 neer te leggen als u/uw moeder dat per se wil. Hij kan dan gerust de helft betalen van wat een normaal, degelijk montuur zou kosten) Het is de plicht van uw moeder om dit overleg aan te gaan. Zelf alles beslissen en achteraf met kosten af komen is niét waar gezamenlijk ouderlijk gezag voor staat en wta in het verleden maar al te vaak gebeurde. Daarom staat er vaak in een vonnis dat bijzonder kosten enkel betaalbaar zijn NA OVERLEG.

Het bewijs vragen van een betaling is ook niet meer dan logisch. Ik ken geen enkele winkel waar ik dat niet zou kunnen krijgen als ik er niet achter zou vragen. Hier worden dingen dan ook niet betaald als er geen bewijs van betaling is (+document van het ziekenfonds waarop de terugbetaling opstaat). In die 3 jaar is het nog geen énkele keer voorgevallen dat er daar discussie over was.

Het rijbewijs staat bij ons ook als 'bijzonder kost'. Als dat er zo instaat, moeten beide partijen daar de helft van betalen. Ze moeten echter WEL samen overleggen op welke manier het rijbewijs gehaald zal worden: Theorielessen of niet? Hoeveel praktijklessen? ....? Examen met een auto vd rijschool of die van thuis? Elke keuze beïnvloedt de kosten en die keuze moeten uw ouders samen maken. Als uw moeder de duurste weg wil nemen en uw vader niet, kan zij hem ook niet verplichten om de helft van het duurste traject te bekostigen, moest je toch het duurste traject gaan volgen.

De correcte weg voor hem om te volgen was dan ook om uw moeder het betalingsbewijs te vragen. Als zij hem dit niet geeft, kan hij niet betalen, zo simpel is het.
Aangezien er geen overleg geweest is, zou hij zelfs nog moeilijker kunnen doen.

justasking
Topic Starter

#5 , 25 jan 2014 19:49

Het gaat mij vooral om het feit dat de rijschool mijn dossier aan mijn vader heeft voorgelegd, ik kan mij niet uitspreken over wat hij betaalt en wat niet, maar ik kan wel zeggen dat wij financieel gegijzeld worden. Mijn moeder draait elke cent 2 keer om terwijl mijn vader kan hoeren en boeren en tijdens het jaar door plezierreisjes kan maken.

Maar goed, de rijschool is in fout en ik kan juridische stappen ondernemen?

Terug naar “Privacy-bescherming”