mag je een naamwijziging verzwijgen officieel?

markdb
Topic Starter

mag je een naamwijziging verzwijgen officieel?

#1 , 12 aug 2014 16:07

hallo

ik heb een vraag van kennissen met een lang verhaal in de kwestie .

stel een koppel is getrouwd man is belg en vrouw is EU burger . ze zijn getrouwd hier in belgie . de vrouw heeft een naamswijziging gehad na een vorige scheiding . nu word haar gevraagd voor haar inschrijving in belgie of zij vroeger vrouw x was ? moet zij hier op antwoorden ? volgens de wet mag DVZ alleen onderzoek doen : of het koppel voldoende inkomen , woonruimte heeft , dat mevrouw EU burger is en oud genoeg en of mervouw een ziekte verzekering heeft (dit is allemaal in orde )
ook mag DVZ onderzoek doen of zij een actueel gevaar is voor de samenleving of volksgezondheid .(wat ze zeker niet is uiteraard )

hartelijk bedankt voor reactie's
Laatst gewijzigd door markdb op 13 aug 2014 23:32, 1 keer totaal gewijzigd.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Juridisch actief: Ja

#2 , 13 aug 2014 07:23

gezien men de vraag stelt of ze vroeger persoon X was, lijkt het me logisch dat die mogelijkheid reeds in het dossier zou staan. Het lijkt me dan ook nutteloos om dit te ontkennen, meer zelfs, door het toe te geven en de feiten te schetsen, zal de persoon die over het dossier waakt, mss vlugger onthouden dat men dit dossier uiterst strikt qua privacy dient te behandelen.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#3 , 13 aug 2014 09:46

Elke naamswijziging is opgenomen in rijksregister dus elke ambtenaar van dienst bevolking kan dat lezen.
Ook alle adressen staan er in.
Er bestaat wel de mogelijkheid om via gemeente verbod om mededeling adres te geven aan elke derde.
Edoch ook gerechtsdeurwaarders en advocaten kunnen info uit het RR opvragen ... elke opvraging is gelogd dus kan perfect wie wanneer wat heeft opgevraagd.

Indien effectief beschermd persoon is er een andere procedure (vertrouwensmagistraat). Neem via uw contactpersoon desnoods terug contact.

Reclame

Terug naar “Privacy-bescherming”