worden gefilmed zonder toestemming

limelight
Topic Starter

worden gefilmed zonder toestemming

#1 , 09 sep 2014 12:01

Deze week hebben we ontdekt dat er een camera op onze grond gericht is. Onze buur heeft een camera hangen op een 3 tal meter van de perceelgrens, loodrecht gericht op deze grens. Er staat geen afsluiting, dus de camera registreert een 3 tal meter van zijn grond, maar uiteraard ook alles wat daarachter ligt. Onze grond en garages dus.
De buur zegt dat de camera is aangegeven bij de privacy commisie, en dat de camera maar een 3 tal meter ver kan zien. 's nachts kan ik dat nog aannemen aangezien infra rood een beperkt bereik heeft, maar overdag registreert die camera dan toch alles wat op onze grond gebeurd.
Wat onderneem ik hiertegen best? Kan ik klacht indienen bij de politie? Ik weet natuurlijk niet zeker wat er effectief gefilmed wordt. Maar aangezien ik dus dagelijks recht in de lens van die camera kijk voel ik me daar allesbehalve comfortabel bij.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 09 sep 2014 13:03

Dan moet om te beginnen de eigenaar daarvan de toelating kunnen tonen.
Politie ( korpschef) moet hiervan in kennis zijn... dus hoofdkantoor eens contacteren.
Bij mijn weten moeten er ook stickers hangen.
http://www.google.be/url?sa=t&rct=j&q=& ... 9129,d.d2s" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.google.be/url?sa=t&rct=j&q=& ... 9129,d.d2s" onclick="window.open(this.href);return false;

Hou mij op de hoogte - toeval wil lukken dat er eind deze week een zaak zal voorkomen bij vrederechter te X (komt voor in programma de rechtbank) opgestart via syndicus en er ook al PV's zijn van politie.

limelight
Topic Starter

#3 , 09 sep 2014 13:28

Ik vind inderdaad 1 aangifte in het openbaar register. Daar staat dat het de locatie van de camera "intern" is. Nochtans hangt er een camera aan de voorgevel, en aan de achtergevel. Nu stoort die camera aan hun voor-gevel mij niet, maar wel de camera die in hun achterbouw hangt, en op mijn grond gericht is.
Ik zie ook op die site staan:
7. Hoe worden de betrokken personen in kennis gesteld van de registratie van hun gegevens?
Daar de betrokkene reeds op de hoogte was, ben ik vrijgesteld van kennisgeving. Hoe was hij op de hoogte ?
Bij de toegang tot de besloten plaats werd een pictogram geplaatst dat aangeeft dat er camerabewaking plaatsvindt.
Dit klopt dus al helemaal niet voor die camera achteraan. Personen die in mijn tuin/oprit/garage vertoeven zijn helemaal niet op de hoogte dat ze gefilmd worden. Daar hangt ook geen pictogram. En zelfs al hing er een. Men mag enkel zijn eigen grond filmen.

Dus? Politie bij halen en PV laten opstellen?

Reclame

Kali

#4 , 09 sep 2014 13:50

De camera filmt niet noodgedwongen uw perceel...

Alles wat over de scheiding is is onzichtbaar gemaakt bij mijn camera's...

limelight
Topic Starter

#5 , 09 sep 2014 14:11

hoe gaat dat technisch in z'n werk? Een camera registreert licht.. en kan toch niet weten van hoe ver dat licht komt? Met infra rood kan ik er nog inkomen, die hebben een bereik afhankelijk van de sterkte van de IR leds.
Wat is er dan wel te zien? Zwart? Wazig?
Die camera staat op 3 meter van de grens, en kijkt recht vooruit, op mijn grond gericht. Ik snap niet dat ze die gewoon niet anders opstellen... dan is het duidelijk dat we niet in beeld zijn. Ik kijk gewoon recht in de lens als ik voor mijn garage sta. Ik vind het dus zeer moeilijk te geloven dat ik niet gefilmd wordt.

Kali

#6 , 09 sep 2014 14:30

Onzichtbaar door middel van zwarte blokken die zodanig zijn ingesteld dat al wat buiten perceel valt dus "zwart" is.

De beelden die camera dus registreert zijn enkel die die niet 'zwart' gemaakt zijn, bij bekijken van de beelden blijft alles buiten perceel "zwart"

Franciscus

#7 , 09 sep 2014 14:38

Vraag aan politie aan dat ze de beelden camera achteraan eens gaan bekijken en ineens od hij voor camera achteraan ook een vergunning heeft.
Maar kan uiteraard zoals Kali zegt.
Ook de openbare camera's politie werden zo ingesteld dat men niet in de huizen kan kijken ...

zertyx
Juridisch actief: Ja

#8 , 09 sep 2014 15:17

Een toelating van de Privacycommissie slaat op een categorie camera's op een bepaald adres. Eens die toelating er is voor een camera, mag men deze (intern in dit geval) verplaatsen en er zelfs bijplaatsen (mits gebruikt voor hetzelfde aangegeven doel).

limelight
Topic Starter

#9 , 09 sep 2014 15:36

maar men mag enkel zijn eigendom filmen...
jammer dat ik hier geen foto kan uploaden, moeilijk uit te leggen hoe die opgesteld is.

Franciscus

#10 , 09 sep 2014 15:54

Doen zoals gezegd... heb reeds geschreven zaak einde week voor vrederechter + PV's van politie - verplicht camera's te verwijderen ... en blijkt dat persoon er nog een heeft bijgeplaatst.
Politie zal nu hopelijk nog een volgen PV opstellen.

Terug naar “Privacy-bescherming”