Chantage/stalking

bbert598
Topic Starter

Chantage/stalking

#1 , 14 sep 2014 13:51

Hallo,

Ik heb een vraag. Enkele weken geleden heb ik iets heel dom gedaan. Ik heb online iemand leren kennen die duidelijk enorm geïnteresseerd was in mij. Ik hield de boot in het begin af aangezien ik een vriendin heb. Ze bleef mij constant pikante foto's doorsturen en op een avond ben ik na een paar glazen alcohol op haar avances in gegaan. Er zijn enkele pikante gesprekken geweest online.
Ik voelde mij daar enorm slecht bij de dag erna en wou dit dan ook meteen stopzetten. Ik heb vanalles geprobeerd om mij eruit te praten, maar dat ging niet. De dame in kwestie blijft mij dagelijks tientallen berichten sturen. Zij kent ook iemand uit mijn werkmilieu waar ik redelijk hoog aangeschreven sta. Zij wil afspreken met mij, maar ik wil dit niet. Ik heb enorm veel spijt van wat ik gedaan heb (los van het chantage verhaal).
Ze dreigt ermee alle gesprekken door te sturen naar al mijn collega's en vrienden als ik niet aan haar eisen voldoe. Ik leef sinds enkele weken in continue angst en slaap en eet hierdoor niet meer. Als ik enkele uren geen berichten terugstuur begint ze al te dreigen.

Kan ik hiervoor klacht indienen onder de noemer chantage of smaad? Ik wil haar ook duidelijk maken dat ik dit ga doen, want zo is dit niet meer leefbaar. Ik ga sowieso mijn fout opbiechten aan mensen in mijn dichte kring, maar ik wil niet dat mijn naam door het slijk gehaald wordt aangezien dit nefaste gevolgen voor mijn carrière kan hebben.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 14 sep 2014 15:39

Als de dame u bedreigt... Heeft u twee mogelijkheden:

- u neemt een advocaat in de arm die de dame in kwestie middels een schrijven zeer duidelijk maakt wat de gevolgen van haar acties tot op heden kunnen zijn en wat ze gegarandeerd zullen zijn indien ze verder blijft gaan op de door haar ingeslagen weg (briefhoofd van een degelijk kantoor kan wonderen doen).

- u slaat deze stap over en legt met de gesprekken als bewijs een klacht neer.

j.demoor

#3 , 16 sep 2014 11:11

“Art.442bis. Hij die een persoon heeft belaagd (=’stalking’) terwijl hij wist of had moeten weten dat hij door zijn gedrag de rust van die bewuste persoon ernstig zou verstoren, wordt gestraft met gevangenisstraf van vijftien dagen tot twee jaar en met geldboete van vijftig euro tot driehonderd euro of met een van die straffen alleen.”(Strafwetboek).

‘Artikel 442bis bestraft aldus degene die door niet-aflatende of steeds terugkerende gedragingen iemands persoonlijke levenssfeer ernstig aantast door hem op irritante wijze lastig te vallen, daar waar hij dit gevolg van zijn gedrag kende of had moeten kennen‘[Cass. (2e k.) AR P.09.1060.N, 24 november 2009 (J.P. / F.J.E.S., P.A.W.H.F. e.a.)].

‘Om als belaging strafbaar te zijn,moet de dader zich opzettelijk hebben gedragen op een wijze die de rust van de betrokkene ernstig kan verstoren. Het volstaat niet dat de houding van een chef door diens ondergeschikte wordt ervaren als een aantasting van zijn rust. Tevens wordt vereist dat de aan de klager berokkende overlast objectief als zwaar storend kan worden aangevoeld omdat er geen enkele redelijke verantwoording voor is‘[Cass. 8 september 2010(B.E./G.I.),R.W.2011-12,390,Noot(Cass. 21 februari 2007)].

‘STEVENS,L.,Stalking strafbaar.Commentaar bij de wet van 30 oktober 1998 tot invoeging van een artikel 442bis in het Strafwetboek houdende de strafbaarstelling van belaging‘(R.W. 1998-99,1377-1380).
Is aan voornoemde voorwaarden voldaan dan kan u meteen klacht neerleggen bij de politie.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Terug naar “Privacy-bescherming”