Beelden videofoon opnemen?

Gebruiker21
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Beelden videofoon opnemen?

#1 , 02 feb 2015 10:50

Vraagje naar aanleiding van de andere videofoon vraag die ik hier zag passeren: een vriend van mij woont op een (eigen) appartement en beschikt over een videofoon, zoals de meeste moderne appartementen. Nu speelde hij met het idee om de beelden van de videofoon door te sluizen naar zijn PC en deze op te slagen (naar the cloud). Eventueel ook de videofoon zo om te bouwen dat wanneer er gebeld wordt, er automatisch voor een halve minuut opgenomen wordt. Hij kent nogal wat van electronica en kan dit technisch wel klaar spelen.

Hij zou dit vooral doen vanuit het standpunt dat hij bij eventuele inbraken in het appartementsgebouw mogelijk de daders voor zijn videofoon kan gehad hebben en er op die manier beelden van heeft. Mogelijk bellen inbrekers eerst aan en als er niemand antwoord slaan ze hun slag. In dat geval zouden er dan wel beelden van deze personen zijn.

Nu maak ik me de bedenking: schendt hij hiermee de privacy wetgeving?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bambipower

#2 , 02 feb 2015 12:11

dat mag inderdaad niet, net zoals je beveiligingscamera's niet mag richten op openbaar domein

Gebruiker21
Topic Starter

#3 , 02 feb 2015 12:58

dat mag inderdaad niet, net zoals je beveiligingscamera's niet mag richten op openbaar domein
Er zit natuurelijk wel het nuanceverschil dat je met een beveiligingscamera iedereen fimt die voorbijkomt. Met de videofoon zou je enkel filmen op het moment dat iemand de keuze maakt om aan te bellen aan jouw bel.

Zou je in orde zijn als je een stickertje op je bel plakt met daarop de tekst "Opgelet: door aan te bellen geef je de toestemming om gefilmd te worden!" ?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Reclame

builder

#4 , 02 feb 2015 13:07

Uitleg op de site van de Commissie voor de bescherming van de persoonlijke levenssfeer:
http://www.privacycommission.be/nl/node/17286

Wanneer de beelden worden opgenomen, is de camerawet van toepassing: pictogram aanbrengen en camera moet geregistreerd worden bij de privacy commissie.

LeenW

#5 , 02 feb 2015 13:09

[quote="Gebruiker21"
Zou je in orde zijn als je een stickertje op je bel plakt met daarop de tekst "Opgelet: door aan te bellen geef je de toestemming om gefilmd te worden!" ?[/quote]

Lijkt mij van niet. Wat met de facteur die verplicht is aan te bellen bij een aangetekende zending?

Gebruiker21
Topic Starter

#6 , 02 feb 2015 14:32

Briefje achterlaten in de bus dat de AS kan afgehaald worden in het postkantoor, indien de postbode niet wenst aan te bellen?

Link van builder is wel duidelijk, natuurlijk: eens de beelden opgenomen worden, moet je aan bepaalde voorwaarden voldoen. Case closed in dat geval, denk ik. Hoewel ik niet denk dat mijn kameraad daar van gaat wakker liggen, en alsnog de beelden gaat opnemen. Niemand die weet dat dit gebeurt, natuurlijk...

Franciscus

#7 , 02 feb 2015 17:46

Uiteraard ...het is tenslotte de rechter die over het bewijsmateriaal beslissen.
Een boete kan u wel krijgen.
U geeft aan dat er een camerabewaking is. Niemand moet echter weten waar de camera hangt ... enkele nepcamera's volstaan.

Gebruiker21
Topic Starter

#8 , 05 feb 2015 09:38

Wat zou er gebeuren moest zich daar nu een inbraak voordoen, en je hebt de dader "illegaal" op je computer opgenomen. Mag de politie dit dan bekijken en kan dit alsnog op de rechtbank getoond worden?
Als hiermee de dader kan opgespoord worden, heef het toch al zijn nut. Mogelijk is de dader dan in het bezit van gestolen voorwerpen, en zal dat op zich genoeg bewijs vormen, zodat de beelden op zich niet als bewijs gebruikt hoeven te worden...

Terug naar “Privacy-bescherming”