Facebook onveilig om te openen?

Tsunami
Topic Starter

Facebook onveilig om te openen?

#1 , 01 mar 2015 15:12

In mijn nieuwe computer met Windows 8, heb ik nog nooit Facebook gebruikt. Ik vraag me af of het überhaupt wel verstandig is dit te doen. Recent stond er een nieuw artikel rond Facebook in de Belgische kranten, waar behoorlijk huxleyaanse praktijken aan bod worden gebracht. De privacycommissie van de overheid zou zelfs een klacht overwegen, samen met 5 of 6 andere EU lidstaten en hun privacycommissie. Ik ben behoorlijk sceptisch over zowel het "bashen" van sociale netwerken als over de sociale netwerken zelf, de waarheid ligt vaak ergens in het midden. Maar toch even opsommen wat de krant vermeldde:

- Facebook zou je IP adres, type browser, type smartphone etc loggen zodat bv als je in Amsterdam bent ze popups met reclame voor bedrijven en winkels in je buurt kunnen sturen net wanneer je in die straten loopt. OK, maar als ze zulke informatie kunnen opslaan, kunnen ze dan ook niet andere instellingen van je PC loggen, zoals oa je windows wachtwoord (en in windows 8 is dat wachtwoord gekoppeld aan het wachtwoord van je outlook.com webmail)

- Facebook zou de contacten uit je apps als Instagram, Whatsapp, Spotify etc kunnen loggen. Nu gebruik ik deze apps niet en ben ik misschien dus niet echt goed geplaatst om te oordelen, maar ik neem aan dat bv Instagram met wachtwoorden werkt om in te loggen. Als FB je contacten gewoon kan traceren, en dus het wachtwoord voor inloggen in Instagram, Whatsapp etc kan omzeilen ... kunnen zij dan ook het wachtwoord van je webmail bij bv Yahoo of Gmail, of van je webhost of bloghost als je inlogt om aan je site te werken ; kunnen zij die wachtwoorden dan ook niet omzeilen?

- FB zou de gegevens van je betaalkaart alsook facturen met info wat je koopt en waar, kunnen loggen. Nu is Facebook dus geen webshop, niet? Dus ook bij andere online shops kunnen ze blijkbaar over je schouder meekijken?

Ik vraag me af of het nu nog wel veilig is om in Facebook in te loggen op m'n nieuwe PC met Windows 8. Ik wil niet dat wachtwoorden van webmail accounts, accounts bij webhosts etc waar je soms inlogt om aan je site te werken, ... zouden worden opgenomen in hun data mining.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bartvdv

#2 , 01 mar 2015 16:42

Van zodra je je op het internet waagt, wordt alles gelogd. Niet alleen door Facebook. Van zodra je applicaties begint te gebruiken via je smartphone heb je ook al een deel van je privacy opgegeven; je verplaatsingen bv. worden al jaren gelogd.
En toegang tot je paswoorden hebben ze bij mijn weten niet.

Maar je privacy opgeven heb je daarbuiten ook al gedaan. Door aankopen te doen in de winkel met een bankkaart, punten te sparen met spaarkaarten, enz. De bank kent al jaren je uitgavenpatroon en weet de uitgaven de linken aan categorieën. Binnenkort krijg je aanbiedingen (al dan niet via de bank) over babyspullen omdat je een pak pampers heb gekocht met je bankkaart (Doet Colruyt dat al niet ?).

Ik zou mij daar dus niet al te veel zorgen over maken. En als je dat wel doet, doe dan de computer weg (staat los van welk platform je ook gebruikt). En draag een hoedje van aluminum.

Privacy is een ijdel woord en wordt in de toekomst nog meer uitgehold. Geen Tommelein/EG die er iets kan aan veranderen.

Reclame

Terug naar “Privacy-bescherming”