Privacy autogegevens

el777
Topic Starter

Privacy autogegevens

#1 , 11 mei 2015 14:42

Dag iedereen,

Ik wend mij graag tot dit forum omdat ik een vraagje heb met betrekking tot bescherming van de privacy. De situatie is als volgt. Ik woon in een zeer aangename buurt, op één buur na, nota bene mijn direct buur. Deze vrouw lijkt het doel te hebben om een aangename buurtsfeer te verpesten. Dit gaat dan over het oproepen van de wijkagent voor fait divers (bv. klein stukje netel dat door een tuinplaat groeit, auto van de buren die heel even te dicht bij hun oprit staat laten opschrijven door de politie,...). Ook de wijkagent is hier niet echt mee opgezet, maar hij heeft ook zijn plichten, en probeert het zo veel mogelijk onder controle te houden. Nu is de buurt wat opgeschrikt door een uitspraak die ze in een recent verleden heeft gedaan.

Mevr. de buurvrouw werkt namelijk op het secretariaat van een politiebureau, en lijkt zich hierbij nogal veel macht toe te eigenen. Zo liet ze verstaan dat ze van iedereen in de buurt maar even de nummerplaat in het systeem moet ingeven en dat ze alle gegevens van onze wagens (dus inzake verzekeringen, boetes, gerechtelijke procedures,...) kan nagaan. Dat ze dit beroepsgebonden kan doen, is waarschijnlijk niet vreemd. Maar mag zij dit zomaar doen zonder dat daar direct aanleiding voor is (m.a.w. als zij die opdracht niet gekregen heeft van haar oversten)? Ze is ook een fervent gluurder, en dit maakt het natuurlijk nog wat erger.

Mijn concrete vragen zijn dus:
- Kan zij zomaar onze gegevens opvragen, zonder dat er wat aan de hand is?
- Indien het antwoord hierop neen is, kan er iets tegen haar begonnen worden? (Het gaat hier namelijk vooral over uitspraken van mevrouw zelf, dus dat lijkt nogal mager als bewijs).

Alvast bedankt voor de aandacht en de moeite,

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 11 mei 2015 15:04

Vraag één: neen .... inderdaad kan calog personeel (burgers) ook zaken opvragen maar betrokkene moet zoals iedereen een reden opgeven waarom opgevraagd.
In principe kan Intern toezicht en comité P dit controleren tot 5 jaar terug ... en het is strafbaar indien geen reden.
Als die uitspraken door meerdere gehoord zijn of deze opgenomen zijn.. via een opnameapparaat wat volstrekt een wettelijke bewijsvorm is, kan u hiervan al aangifte doen.
Misbruik van gezag / macht niet zo goed bezig van die dame.
Mochten er meer buren 'last' hebben dan zou ik gezamenlijk eens met de korpschef gaan praten en dit gesprek via brief aanvragen en daarna de opgesomde punten evenzo per brief bevestigen met copie naar comité P en procureur des Konings.

PS wat de uitrit betreft: Hier wordt in eerste instantie rekening gehouden met de loodlijnen van de garagepoort naar trottoirband en breedte vn de rijbaan - voertuig moet kunnen draaien. Maar moet dus ter plaats e bekeken worden.

Reclame

Terug naar “Privacy-bescherming”