Politie in mijn tuin !!!

RikDC
Topic Starter

Politie in mijn tuin !!!

#1 , 12 aug 2015 16:27

Goede middag ,

Het zal eens willen lukken , enkele dagen geleden hier op het forum gezocht naar wat raadgeving i.v.m. echtscheidingsperikelen en nu weer wat anders.

Concreet komt het er op neer dat de politie zonder toelating mijn tuin betreden heeft.

-Een buurman legde een tijd geleden klacht neer wegens een bouwovertreding bij ons.
De dienst ruimtelijke ordening stuurde de politie om dit vast te stellen.
Deze kwamen ter plaatse en namen foto's en (verkeerde ) afmetingen van de overtreding.
Wij waren echter niet thuis en dus ging men maar zonder toelating achter ons huis voor deze vaststellingen !!!

-Ik heb klacht neergelegd bij het comité P en deze antwoorden na enkele maanden doodleuk dat de klacht geseponeerd is want dat de betrokken politieman niets te verwijten was .

"Hij moest een vaststelling doen en aangezien de poort open stond is hij maar in de tuin gegaan en achter huis."

Ik heb al geprotesteerd bij Comité P en hoop dat ik hier nog wat kan aan doen.

Iemand een visie over wel of niet toegestaan en wat is er mogelijk nog te doen.

Dank bij voorbaat..

Rik

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 14 aug 2015 11:46

“Art.26.De politieambtenaren kunnen steeds de voor het publiek toegankelijke plaatsen alsook de verlaten onroerende goederen betreden teneinde toe te zien op de handhaving van de openbare orde en de naleving van de politiewetten en -verordeningen. Zij kunnen steeds diezelfde plaatsen betreden teneinde opdrachten van gerechtelijke politie uit te voeren...”(5 AUGUSTUS 1992. - Wet op het politieambt).

‘dat de politie zonder toelating mijn tuin betreden heeft’

Uw tuin is geen voor het publiek toegankelijke plaats en evenmin een verlaten onroerende goed,zodat de politie die niet op eigen initiatief betreden mocht.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

RikDC
Topic Starter

#3 , 14 aug 2015 13:19

Bedankt J.Demoor

Reclame

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#4 , 14 aug 2015 14:12

Als het niet afgesloten was en men er zo kan opwandelen .... is er al geen huisvredebreuk.
Als politie vanop openbare weg of van bij de buur de overtreding kan zien is het een heterdaad wanbedrijf bij mijn weten.

Een bouwwerf is ook niet verlaten en daar zal politie en bouwinspectie ook binnengaan en optreden zonder bevelschrift.
Trouwens een OGP is bevoegd bij heterdaad.

Maar is inderdaad een dunne blauwe lijn en hangt van een hele reeks van factoren af.

RikDC
Topic Starter

#5 , 14 aug 2015 16:55

Oei , terug naar af.......

RikDC
Topic Starter

#6 , 14 aug 2015 18:14

Franciscus ,

Heterdaad is dat niet het vaststellen van een misdrijf op het moment dat dit plaatsvind ?
Het "misdrijf " is 2 jaar geleden gebeurt en ik zie ook geen hoogdringendheid of mogelijkheid om de overtreding weg te moffelen ....
Men kan van bij de buur de bouwovertreding zien.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#7 , 15 aug 2015 22:03

Bouwovertredingen zijn voortdurende misdrijven dat wil zeggen dat de vaststelling gebeuren op het ogenblik dat de politie ze 'kan' vaststellen.
( laat nu eventjes in het midden qua administratieve vervolging of gerechtelijke en wanneer de initiële feiten ( de verbouwing) gebeurd is.
Wetgeving is op enkele jaren tijd meermaals gewijzigd met als gevolg ( bos en bomen)

http://www.standaard.be/cnt/dmf20150719_01783001

Maar niets belet u dat te melden en een PV door politie te laten opstellen.
Uiteindelijk beslist de rechter over het al of niet correct optreden van de vervolgingsambtenaren

BloodNight

#8 , 16 aug 2015 11:21

Politie zal geen pv opstellen gezien comité P al van oordeel is dat er geen strafbare feiten hebben plaatsgevonden (anders zouden ze zelf pv moeten hebben opstellen). Zelf geen feiten die aanleiding geven tot een tucht procedure.
De vraag is eenvoudig, welke wet werd er overtreden. Als het niet verboden is...dan is het toegestaan.
Maar idd, een heel dunne lijn.

RikDC
Topic Starter

#9 , 17 aug 2015 06:00

Persoonlijk vind ik dat , wegens het niet dringend karakter van de zaak , men geacht word om contact op te nemen met de bewoners teneinde toelating te vragen het privéeigendom te betreden.......
Het lijkt een beetje op een poging tot intimidatie , zo in de zin van "wij doen wat we willen en gij moet braaf zijn ".
Dezelfde politieman heeft al eens staan brullen tegen mij toen ik voor een eerder conflict met dezelfde buur op het politiebureau moest komen om een verklaring af te leggen.
Ik heb hem toen gezegd dat hij beleefd moest zijn of dat ik het afstapte en toen brulde hij nog harder en riep "gij blijft hier !!!".

........Waarop ik vertrok...
De brulkikker was toen zwaar beledigd en probeert mij nu het leven zuur te maken maar zorgt er wel voor dat ik niks kan bewijzen.

Mijn (dure ) advocaat zei mij indertijd dat de politie niet zonder gerechtelijk bevel in onze tuin mocht en dat wij het pv nietig konden laten verklaren...
Om de gemeente (dienst ruimtelijke ordening ) niet voor het hoofd te stoten hebben we dat maar niet gedaan want die jongens moeten zorgen voor de regularisering.

Uiteindelijk zorgt de dunne lijn waarover jullie het hebben voor gevaarlijke willekeur !!!

giserke

#10 , 17 aug 2015 09:22

Het is inderdaad een zeer dunne lijn.
In theorie kan de politie zijn gelijk binnenhalen, omdat het 'misdrijf' vast te stellen is van buiten uw perceel. (via het perceel van uw buurman.)
Dit is dus betrapping op heterdaad.

Waar U wel een procedure kan van maken, is dat zijn afmetingen verkeerd zijn. Als die tenminste op zijn PV staan. Dit kan leiden tot een procedurefout.

BloodNight

#11 , 17 aug 2015 09:56

Afmetingen in het pv zullen bij benadering zijn. Uiteindelijk zal de rechter een landmeter expert aanstellen voor de exacte afmetingen te verkrijgen. Hetgeen deze zegt dat de afmetingen zijn, zijn volgens de rechter de afmetingen waar hij dient rekening mee te houden.
Btw is geen huisvrede breuk.

RikDC
Topic Starter

#12 , 18 aug 2015 12:19

Afmetingen in een pv bij benadering !!!???
De lengte is een halve meter langer gemeten dan de werkelijkheid , ik heb het niet over een paar cm hé ...
Met de lengte zoals het in werkelijkheid is komen we in aanmerking voor een eenvoudige aanvraag en gezien de slimme in kwestie mij "zoekt" zou dat wel eens moedwil kunnen zijn of "valsheid in geschrifte " .....

Eerlijkheidshalve moet ik er aan toe voegen dat wij sowieso buiten een eenvoudige aanvraag vallen om diverse redenen.
-Ten eerste omdat wij in een agrarische zone zitten en dan moet je hier alles via architect doen. (dat weet de intelligente politieambtenaar niet )
-Ten tweede omdat naast de veranda nog een afdak staat van 5 m lang en dat heeft die slimme dan weer niet opgemeten !!!

Vakbekwaamheid....ik dacht het niet ....

En daar moeten wij voor betalen.

BloodNight

#13 , 18 aug 2015 14:58

Waarom zou de politiemedewerker u "zoeken"? Normaal gezien is het iemand van stedenbouw die dergelijke dossiers krijgen. Deze zijn hier ook dagelijks mee bezig. De politie heeft meestal weinig weet van bouwmisdrijven, hoort ook niet tot hun basis taken. Het is perfect mogelijk in een pv afmetingen te doen bij benadering. Uiteindelijk is het aan de rechtbank om een landmeter expert aan te stellen. Misschien kan het wel eens voordelig zijn om naar de politie te gaan om een afspraak te maken. Vervolgens kunnen jullie samen de metingen doen. Probleemoplossend denken...

giserke

#14 , 18 aug 2015 16:28

Waarom zou de politiemedewerker u "zoeken"? Normaal gezien is het iemand van stedenbouw die dergelijke dossiers krijgen. Deze zijn hier ook dagelijks mee bezig. De politie heeft meestal weinig weet van bouwmisdrijven, hoort ook niet tot hun basis taken. Het is perfect mogelijk in een pv afmetingen te doen bij benadering. Uiteindelijk is het aan de rechtbank om een landmeter expert aan te stellen. Misschien kan het wel eens voordelig zijn om naar de politie te gaan om een afspraak te maken. Vervolgens kunnen jullie samen de metingen doen. Probleemoplossend denken...
De politie dient niet om oplossingen te vinden.
De politie dient om vaststellingen te maken, en zo veel mogelijk bewijzen te verzamelen, zodat het OM zo veel mogelijk munitie heeft om U door de rechtbank zo zwaar mogelijk te laten veroordelen.

Maw, het is echt niet nodig de cocojaak te spelen voor de politie.

BloodNight

#15 , 18 aug 2015 19:50

Wat een zever! 80% van politiewerk bestaat uit bemiddelen en oplossingen zoeken voor mensen...

Terug naar “Privacy-bescherming”