registratie met naam en voornaam en privacu

Diedhert
Topic Starter

registratie met naam en voornaam en privacu

#1 , 25 aug 2015 10:57

Ik heb een website waarmee studenten zich kunnen voorbereiden op het toelatingsexamenarts en tandarts.
Iedereen kan gratis toegang krijgen, op voorwaarde dat ze zich registreren met een gebruikersnaam en emailadres die naam en voornaam bevat.

Ik vraag dit omdat ik geen anonieme mensen wil, en ik dit een vorm van beleefdheid en volwassenheid vind.

Ik doe met die gegevens niets.

Ik krijg een mail waarin staat:
Net omdat u echte namen verplicht, worden de gegevens die u verzoekt
identificeerbaar en vallen uw verwerkingen de iure onder de Wet van 8
december 1992 voor de bescherming van de persoonlijke levenssfeer ten
opzichte van de verwerking van persoonsgegevens. De manier waarop u
persoonlijke informatie verwerkt is echter in strijd met deze wet. Zo
zijn er onder meer schendingen van art. 9 (u verstrekt niet de
informatie die u moet verstrekken) en art. 10 (geen kennisgeving). De
mensen die menen dat u de voorwaarden voor registratie niet mag stellen,
hebben ergens een punt (niet onvoorwaardelijk echter).
Klopt dit ? Zo ja, wat kan/moet ik doen om wel in regel te zijn met de wetgeving ?

Vriendelijke groeten
Diederik D'Hert

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
duma

#2 , 25 aug 2015 11:00

Niemand verplicht iemand om zich te registeren op uw site, dus zie ik het probleem niet.
En indien iemand zich toch per se wil registeren, kan die nog steeds een fictieve naam en voornaam gebruiken: Jos de Donder, Liese van Beek, ... Ik verzin er zo maar wat.

k.b.

#3 , 25 aug 2015 11:22

De privacywet is bedoeld om misbruiken die voortvloeien uit " verzamelde gegevens" te beteugelen ....
Ik zou duidelijk vermelden met deze gegevens niets anders te doen dan de verschaffing van de toegang tot een bepaald deel van uw site ...

Ik zie dan ook weinig probleem ... mogelijks wel nog te mogelijkheid voorzien waarmee iemand zijn gegevens ( en dan ook zijn toegang) zelf kan ongedaan maken .

k.b.

Reclame

Diedhert
Topic Starter

#4 , 25 aug 2015 11:30

Dank voor de snelle toelichtingen.
Ik weet niet of het mogelijk is dat een gebruiker zijn gegevens zelf ongedaan kan maken (tenzij hij/zij mij contacteert).
In de kanttekening daarvan wil ik wel zeggen dat alle registraties ongedaan worden gemaakt in september (elk jaar opnieuw).

Vriendelijke groeten
Diederik D'Hert

Turaki

#5 , 25 aug 2015 11:57

Eigenlijk is het heel simpel. U verzamelt persoonsgegevens (ook een anoniem mailadres valt hieronder), wat voor de wet neerkomt op verwerking van persoonsgegevens, en volgens de privacywetgeving moet u hier dan aangifte van doen. Zelfs deze site, waar er geen enkele verplichting is om een echte naam of herkenbaar mail-adres te gebruiken, doet dit. Ik zie dus niet in waarom u een uitzondering zou zijn.

Ter aanvulling, deze aangifte kan volledig via elektronisch:
https://eloket.privacycommission.be/elg ... anguage=nl

Diedhert
Topic Starter

#6 , 25 aug 2015 12:03

1) Dank, maar moet er ook iets gemeld worden op de website (voor de gebruiker) ?
2) Ik kan dit formulier niet invullen, aangezien ik geen BTW of ondernemingsnummer heb. Ik verdien er ook niets mee.

Turaki

#7 , 25 aug 2015 21:10

BTW-nr is niet verplicht. Alles met een sterretje is verplicht, de rest vult u enkel in als u kan. Geen excuses verzinnen, u heeft niet echt veel moeite gedaan.

Terug naar “Privacy-bescherming”