Er wordt vaak gedebatteerd en schande gesproken over hoe sociale media en grote internetgiganten als Google, Microsoft, Facebook etc aan data mining doen. Bij Facebook bv wordt, zelfs al heb je geen account, een cookie geïnstalleerd zonder dat je het beseft die je browseractiviteiten volgt en de URL's die je bezoekt registreert. Heb je een profiel en log je in op FB, dan houden zij de geografische locatie, browsertype en mogelijks ook besturingssysteem bij, net als uiteraard diezelfde "logs" van andere websites die je bezoekt.
Ik vroeg me af of Twitter op vlak van data mining evenzeer zulke dingen doet, en hoe ver die gaan. Iemand zei me ooit dat Twitter nog erger is dan Facebook. Maar nog verder gaan dan je internetgedrag volgen, betekent dit dan dat Twitter bv een software op je PC kan installeren die de inhoud en bestanden op je harde schijf kan bekijken? Kan men bv kijken welke bestanden op je harde schijf staan, bestanden screenen, etc...? Of is dit gewoonweg onmogelijk?
Ik weet ook niet zeker of Twitter aan data mining doet zoals FB en of ze erger zijn of niet ; maar hetgeen die persoon me toen vertelde heeft me toch voldoende afgeschrikt om voorlopig nog geen account te durven aanmaken... terwijl het concept an sich me nochtans erg nuttig lijkt. Maar ik wil een nuttige site ook niet ten koste van alles gebruiken als de nadelen veel zwaarder doorwegen dan de voordelen van een account.