linkedin en mijn contacten

Abramelin
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

linkedin en mijn contacten

#1 , 04 apr 2016 11:43

dag forummers

Geen idee of hier reeds iets is over gepost.
Mijn vrouw is nu ca 10 maand geregistreerd bij linkedin, dit was om terug werk te vinden. Er komt nu een mail binnen met een nieuw contact om toe te voegen. Dat hebben we nu eens geaccepteerd. Ons verzoek word dus verzonden naar dat contact.
Prompt zien wij dat er op de pagina nog 2 contacten worden weergegeven die we kennen. 1 Kennen we inderdaad. We hebben ook dat doorgeklikt om toe te voegen.
Wat mij nu deed achterover vallen was dat op de volgende pagina een waslijst aan contacten te voorschijn komt die niet bij linkedin zijn, maar wij kunnen ze aanvinken om bij linkedin toe te voegen. het vreemde hiervan is nu dat de volledige contactenlijst van mijn vrouw daar op het scherm staat. Mailadres van de dochter, vrienden en familie. Adressen die wij nooit bewust zouden delen. Dus stel ik mij nu de vraag hoe linkedin al haar contacten heeft gevonden, en of dat op een wettige manier zou kunnen zijn gebeurd.

Er staat uitleg op hun side, maar ik vraag me af wat de wetgeving te vertellen heeft over het verzamelen van mailadressen, en wat ze dan met deze adressen (niet) mogen doen.
Over het verwijderen van die gegevens vind ik nog niet hoe.
https://www.linkedin.com/legal/privacy-policy
Laatst gewijzigd door Abramelin op 04 apr 2016 12:06, 2 keer totaal gewijzigd.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Didymus

#2 , 04 apr 2016 11:46

App op smartphone die toegang heeft tot contactenlijst? LinkedIn toegang gegeven tot mailbox?
Er zijn verschillende mogelijkheden, maar het klopt zeker dat LinkedIn op een creepy manier te weten komt met wie je in contact staat...
"sowieso" schrijf je zo.

Abramelin
Topic Starter

#3 , 04 apr 2016 12:07

Ik heb net mijn topicstart gewijzigd.
Hoe ze gegevens verzamelen is te lezen op hun side
https://www.linkedin.com/legal/privacy-policy

Maar wat zegt de wetgeving over het verzamelen en het gebruiken van die gegevens?

Reclame

LeenW

#4 , 04 apr 2016 12:14

Waarschijnlijk hebt u ergens een vakje aangeklikt om contactgegevens op te halen bij Facebook, Skype een adresboek, etc. Bijna elk platform heeft zo'n optie.

Abramelin
Topic Starter

#5 , 04 apr 2016 12:26

Dat zal dan facebook zijn geweest denk ik. Ik had haar geregistreerd maar dan met mijn mailadres. De contacten zijn uit haar mailbox, dus dat moet zijn geweest als ze op facebook zat. Die gebruik ik zelf niet en heb daar dus geen kennis van.
Vraag blijft waarom ze die adressen verzamelen, en waar ze deze voor mogen gebruiken. En wat te doen als er mrensen iets zeggen over ongewenste mails (nog zo een plaag). Dus in geval van misbruik, welke instantie inlichten??
dat er op social media weinig prive is weten we, en zijn campagnes over. Maar wat doe je in geval van misbruik? Als ik met zo iets redeneer met bvb de wijkagent zegt deze vriendcelijke man gewoon een ander mailadres aan te maken. Maar dat is geen oplossing wanneer het fout loopt.

mava105

#6 , 04 apr 2016 12:37

Enige oplossing: niet aan dergelijke sociale media meedoen.
Zat destijds ook op Facebook en LinkedIn. Heb mij compleet uitgeschreven, en ontvang nu praktisch geen spam, noch junckmail meer.

Terug naar “Privacy-bescherming”