Huisvredebreuk?

Buzzybeeke
Topic Starter

Huisvredebreuk?

#1 , 07 aug 2013 09:50

Wij zijn een huis aan het kopen. Voorschot betaald, binnen 2 à 3 weken komt het voor de notaris en is het van ons. Wij zijn ons een tijd geleden gaan voorstellen aan de huurders en zij hebben ons beleefd binnen gelaten. Daar hebben we vastgesteld dat er een aantal probleme zijn in het huis waarvoor dringend een oplossing moet gezocht worden. (ook verborgen gebreken waarvan de huidige eigenaar op de hoogte was en niet aan ons vermeld heeft)
wij willen nu volgende week een offerte laten maken en hadden dit afgesproken met de huurder.

De huidige eigenaar beschuldigt ons nu van "huisvredebreuk"

Ik dacht toch dat het in dit geval geen probleem is om ergens binnen te komen als je netjes aanbelt en deze dingen met de huurders afspreekt? Of, vergis ik mij?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki

#2 , 07 aug 2013 10:08

Als u toelating heeft van de bewoners om binnen te komen, heeft u zich niet schuldig gemaakt aan huisvredebreuk.
Huidige eigenaar kan, als verhuurder, niet bepalen wie zijn huurders wel of niet binnenlaten.

Buzzybeeke
Topic Starter

#3 , 07 aug 2013 10:12

Thanks, dat dacht ik ook al... vond het al een beetje raar

Reclame

Vandebos

#4 , 07 aug 2013 13:08

Eigenaar heeft in deze materie geen fluit te zeggen:

Artikel 15 Grondwet en de jurisprudentie eromheen leggen deze materie volledig in handen van de bewoner van een pand, niet de eigenaar.
Art. 15. De woning is onschendbaar;...
Maw, de eigenaar vriendelijk laten blaffen en indien nodig wijzen op a) art. 15 GW b) de vastgestelde gebreken waarvan hij op de hoogte was en die niet werden vermeld tot op heden... c) Als hij echt wenst u vooral dit laatste gedeelte met plezier voor de rechtbank wil uitzoeken gelet op schadeloosstellingen...

Zal wel snel doofstom worden...

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#5 , 07 aug 2013 14:04

Als dat serieuze kosten zijn daar misschien toch wel eens melding van maken ... kan mogelijk nog iets aan de aankoopprijs geven.

mava105

#6 , 07 aug 2013 15:33

Dat is waarschijnlijk ook de reden waarom hij zo reageert. Wil absoluut voorkomen dat koper nog een grondig huisonderzoek doet VOOR de akte wordt getekend Alhoewel je hem voor verborgen gebreken ook daarna nog kan dagvaarden.

Franciscus

#7 , 07 aug 2013 16:12

En zeker eens gaan babbelen met UW notaris.

Terug naar “Privacy-bescherming”