word onze privacy geschonden?

stéph
Topic Starter

word onze privacy geschonden?

#1 , 15 jun 2015 14:50

Graag had ik jullie mening hierover.

Wij huren een appartement op het gelijkvloers met privétuin, 1e verdiep staat momenteel te huur, 2e verdiep word ook bewoond door een huurder.
We hebben redelijk wat gemeenschappelijke ruimtes achteren aan het gebouw. Oa onze privétuin gemeenschappelijke oprit, per appartement een garage, achter de garages hebben we ruime parking, met daarachteren nog een grote gemeenschappelijke tuin.
De oprit is open, dus niet afgesloten.

Wij zelf en medehuurders zitten nl verveel met iets.

Enkele weken terug vroeg ik onze huisbaas of we een bordje "privaat" of "enkel bewoners" mocht plaatsen tegen de gevel omdat er veel gebruik gemaakt word van de ruimte achter onze boxen door "onbevoegden" (zal ik ze maar noemen) om te draaien. Dit mocht zonder probleem.

Nu kom ik vrijdag voorbij onze oprit gewandeld en zie ik 2 mannen achteraan lopen die daar niet moesten zijn volgens mijn weten.
Na te vragen aan die mannen wat de bedoeling was kreeg ik volgend antwoord "opdracht van de huisbaas om een hok te maken voor GLS pakketjes van haar zaak achter te laten"
Wij zijn hier helemaal niet van op de hoogte gesteld en bovendien werd door de huisbaas mijn elektriciteit ter beschikking gesteld aan die mannen om haar hok te bouwen.

Nu is mijn vraag : onze huisbaas heeft een elektrozaak en is maar vanaf de middag geopend. Tot nu dus nam ik hun pakjes in ontvangst en ging die persoonlijk gaan afleveren.
Er worden dus redelijk wat pakjes geleverd soms enkele keren per week.
Onze huisbaas komt dan ook in het geniep vanachter kijken naar de tuinen en binnenin gluren. Ik zit er dus mee verveeld omdat we toestemming kregen om het bordje te plaatsen om de "onbevoegden" weg te houden, dat door haar hok nog meer ongewenste passage zal zijn!
De andere medebewoner is dan ook zelfstandig en gebruikte die plek dus om zijn camionette te plaatsen zodat de achterdeuren en de schuifdeur geblokkeerd stond door de muren. Die is reeds ook al gaan reclameren dat hij er niet mee gediend is. "Wij betalen huur om te wonen en te parkeren. Je loopt al genoeg rond waar wij voor betalen. Wij hebben recht op privé. En wat als het kindje (ons zoontje) daar rondloopt en die mannen rijden die omver, of er verdwijnen tuinmeubels en dergelijke, of auto's die worden beschadigd wie draait daar dan voor op?"

Ik heb reeds het woonbureau al gebeld en zij weten mij te vertellen dat de huisbaas in haar recht is en dit hok dus mag plaatsen. En ongestoord haar pakjes halen.

MVG
Stéph

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
duma

#2 , 15 jun 2015 15:45

wat staat er in je huurcontract over die ruimte?

stéph
Topic Starter

#3 , 15 jun 2015 15:55

Daar staar eigen niet veel over vermeld .

- een appartement , gelegen op de gelijkvloerse verdieping van een appartementsgebouw gelegen te (... adres),

en bestaande uit: gemeenschappelijke inkomhal - traphal
afzonderlijke garage, toegankelijk via gemeenschappelijke oprit .

En dat wij als gelijkvloers bewoner de grasperken dienen te onderhouden.

Verder vind ik er niks van terug

Reclame

WP002

#4 , 15 jun 2015 16:24

Het enige waar ik op dit moment zie dat de huisbaas in de fout is gegaan is diefstal van elektriciteit.

stéph
Topic Starter

#5 , 15 jun 2015 17:02

Het enige waar ik op dit moment zie dat de huisbaas in de fout is gegaan is diefstal van elektriciteit.

vind het echt een vervelende situatie. Ons adres staat dan ook opgegeven als bezorgadres. Als er sprake is van vernielingen of diefstal wat kunnen wij dan doen als we het niet zien gebeuren, draaien wij op voor de kosten.
Haar zaak is dan nog naast ons gebouw ook, dus even een draad erover gooien en zelf elektriciteit aanbieden of simpel bij de buren eens gaan aanbellen vind ik toch niet veel gevraagd...

JPV

#6 , 15 jun 2015 17:11

Jullie kunnen natuurlijk niet opdraaien voor de kosten. Alle pakjes die aan u aangeboden worden (en niet in het depot gesmeten worden), kan u natuurlijk bijhouden (ongevraagde bestellingen kan u bijhouden) en bij vraag van de OP terugsturen naar de verzender. U kan ook deze pakjes weigeren natuurlijk.

stéph
Topic Starter

#7 , 15 jun 2015 17:48

Jullie kunnen natuurlijk niet opdraaien voor de kosten. Alle pakjes die aan u aangeboden worden (en niet in het depot gesmeten worden), kan u natuurlijk bijhouden (ongevraagde bestellingen kan u bijhouden) en bij vraag van de OP terugsturen naar de verzender. U kan ook deze pakjes weigeren natuurlijk.
De huisbaas ging melden op hun bestelbonnen waar de stalling ging plaats vinden. Die staat dus achter de garageboxen die zie je niet staan als je niet tot helemaal vanachter doorloopt of rijdt. Ik heb er zelf al aan gedacht om GLS toegang te weigeren, ze zijn dan ook geen bewoner of komen niet voor een van de bewoners. Vind dus niet dat ze hier moeten de oprit oprijden.
Onze parkeerruimte stelt ze zelf ter beschikking voor klanten die geen plek hebben in de straat om te parkeren. Zo heb ik er ook al 1 aangesproken dat ik er niet mee gediend was en dit niet meer wil voorhebben.
Het is altijd met kleine dingen begonnen, maar ik vind ze als maar verder gaan.

JPV

#8 , 15 jun 2015 20:55

JIj hebt geen recht om te bepalen wie al dan niet de oprit mag gebruiken, tenzij je deze huurt of het ongestoord genot van uw garagebox zou beperkt worden, waar me hiervoor te weinig argumenten lijken.

stéph
Topic Starter

#9 , 16 jun 2015 09:41

JIj hebt geen recht om te bepalen wie al dan niet de oprit mag gebruiken, tenzij je deze huurt of het ongestoord genot van uw garagebox zou beperkt worden, waar me hiervoor te weinig argumenten lijken.
Met gebruik van de oprit heb ik helemaal geen problemen. deze is dan ook langs de ene kant afgesloten door de bouw zelf. Maar zodra de bouw stopt is er direct toegang tot onze privé tuinen en garage boxen. Deze staan wel vermeld in het huurcontract samen met de gemeenschappelijke oprit . De stalling is achter de garage boxen geplaatst. Dus kunnen ze ongestoord alles aflopen om die pakjes te droppen.

JPV

#10 , 16 jun 2015 09:43

er is toch een oprit tot aan de box voor de pakjesdienst? GLS mag zich natuurlijk NIET begeven tot in de privé-tuin of garageboxen, dat is logisch. Maar elke oprit is geen probleem.

stéph
Topic Starter

#11 , 16 jun 2015 10:04

er is toch een oprit tot aan de box voor de pakjesdienst? GLS mag zich natuurlijk NIET begeven tot in de privé-tuin of garageboxen, dat is logisch. Maar elke oprit is geen probleem.
Als je de oprit blijft volgen. Heb je eerst mijn privé tuin en dan de garage boxen. Ze moeten dus zowiso de privé ruimtes passeren.
De oprit maakt mij niet uit, maar heb problemen met de toegang die ze via de huisbaas krijgen tot helemaal vanachteren. Daar moeten ze niet zijn vind ik, das privé.

JPV

#12 , 16 jun 2015 10:09

ter info voor anderen: ik heb een foto van de situatie doorgekregen. De tuin is op geen enkele manier afgeschermd van de garageboxen, men heeft dus idd vrij zicht en mogelijks toegang tot de tuin. Imho verandert dit niets aan de situatie. Enige waarover ik twijfel is of de huurders het recht hebben om de toegang gezamelijk te verhinderen, bvb door het plaatsen van een afsluiting. Het lijkt me van niet (praktisch gewoon al moeilijk, omdat bij elk vertrek van een huurder de eigenaar zou kunnen eisen dat die omheining afgebroken wordt).

stéph
Topic Starter

#13 , 17 jun 2015 11:59

onze medebewoner heeft nogmaals contact gehad met de verhuurder. Nu gaan ze zaterdag het hok verplaatsen naar de grote gemeenschappelijke tuin.
Blijkt nu ook dat met als verhuurder de huurder het rustig genot dient te garanderen. Indien dit uw rustig genot geschaad kan dit aangeklaagd worden bij de verhuurder.
Dit heb ik toch even nagevraagd bij een advocaat in huurrecht. Blij dit toch even gedaan te hebben. Dus zaterdag als de HB hier is spreek ik hem aan over het feit dat hij een andere oplossing zal moeten vinden.. En zoals eerder goedgekeurd door haar zijn de andere huurders en ik overeengekomen een bordje "enkel bewoners" te plaatsen op het einde van de oprit (voor men de gemeenschappelijke ruimtes oprijdt natuurlijk).

JPV

#14 , 17 jun 2015 19:16

Het rustig genot wordt hier imho niet geschaad door een box van een pakjesdienst, uw tuin wordt niet geschaad. Het aantal leveringen lijkt me toch sterk beperkt....

stéph
Topic Starter

#15 , 18 jun 2015 09:35

Het feit dat de huisbaas hier 3x per dag voorbij loopt om hun hok te controleren en ondertussen eens goed binnen te gluren vind ik heel erg storend.
Maar als ze moeten langskomen voor iets te maken dan hoor of zie je ze niet. Je ziet ze alleen maar als hen het uitkomt..

Terug naar “Privacy-bescherming”