Verspreiding van persoonlijke gegevens op internet door derden

Tine12
Topic Starter

Verspreiding van persoonlijke gegevens op internet door derden

#1 , 07 feb 2016 11:06

Hallo

Mijn zus houdt een blog bij voor een organisatie met hulpverlenend karakter. Zij heeft in een van haar stukjes zeer persoonlijk info over mij verteld (waarvan sommige dingen niet eens correct zijn). Ze heeft dit gedaan zonder mijn naam te vermelden, maar er staat wel letterlijk "mijn jongere zus" en aangezien ik haar enige zus ben en zij schrijft onder haar eigen naam, is dat natuurlijk wel zeer duidelijk. Bovendien is ze ook erg vrijgevig met de info die ze via Facebook verspreidt en zo heeft ze dus ook op meerdere manieren een link naar dit schrijfsel geplaatst.

Ik heb haarzelf duidelijk gemaakt dat ik dit niet apprecieer en alles wat ze schrijft over mij zo snel mogelijk van het net wil, maar krijg hier geen reactie op. De organisatie in kwestie heb ik ook gecontacteerd en zij zeggen "ermee bezig te zijn", maar in tussentijd blijft het wel gewoon online staan.

Kan ik hier iets tegen ondernemen of op z’n minst enig drukkingsmiddel gebruiken om dit zo snel mogelijk te laten verdwijnen, zoals een wet waarop ik mij kan beroepen om duidelijk te maken dat dit niet kan? Ik kan hierover geen eenduidige info vinden.
Indien mijn zus en/of de organisatie niet ingaan op mijn vraag, overweeg ik ook ernstig om juridische stappen te ondernemen indien dit mogelijk is.

Kan iemand hierover meer info geven? Alvast hartelijk bedankt.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
WP002

#2 , 07 feb 2016 12:05

Vooraleer naar de rechtbank te stappen, zou ik in uw plaats melding maken van uw geval bij de Commissie ter Bescherming van de Privacy en de Persoonlijke Levenssfeer - https://www.privacycommission.be/nl . Als die een vriendelijk maar dringend mailtje schrijven dat de organisatie over de schreef gaat, heeft dat meer gewicht dan wanneer u dat zelf doet, en het bespaart u een trip naar de rechtbank.

Tine12
Topic Starter

#3 , 08 feb 2016 09:14

Bedankt voor de tip! Ik dacht dat de privacy commissie zich niet zo bezig hield met individuele gevallen, maar heb ze alleszins een mailtje gestuurd om te vragen wat ik zou kunnen doen.

Reclame

Terug naar “Privacy-bescherming”