politie agent mailt school en gebruikt daarvoor mijn email adres

Scorpio
Topic Starter

politie agent mailt school en gebruikt daarvoor mijn email adres

#1 , 19 feb 2016 18:19

Ik heb een email adres dat door iemand met dezelfde naam als mij sinds enkele jaren af en toe wordt gebruikt. Deze persoon werkt bij de politie. Ik heb al vertrouwelijke documenten toegestuurd gekregen. Nu heb ik weer een mail ontvangen. En het lijkt me niet helemaal juist... Dus die politieagent heeft een contactformulier op een school website ingevuld om informatie te krijgen ivm een student (die meerderjarig is). En dit zogezegd in opdracht van de procureur des konings. Ze heeft mijn email als haar mail adres gegeven... Dus ik kreeg een kopie. Ik vraag me af: als de procureur des konings opdracht geeft om informatie op te vragen over een student, nemen ze dan niet rechtstreeks contact met de school in plaats van een web formulier in te vullen? (er staat trouwens een email adres en telefoon nummer voor de persoon op de website) En heeft de politie geen professionele email adressen? Of gebruiken die ook de gratis email providers zoals bv Yahoo???? Ik vraag me af of hier niet iemand misbruik van zijn "macht" maakt om onrechtmatig informatie over een persoon te krijgen. Graag advies

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis

#2 , 19 feb 2016 21:30

ik snap er niets van 'ik heb een mailadres dat door iemand met dezelfde naam als ik wordt gebruikt" hoe is dat nu mogelijk? Dan ként die persoon u toch ook en dan ként die persoon toch ook uw mailaccount + wachtwoord? En waarom zou een naamgenoot uw account gebruiken, laat staan op bedriegelijke wijze verrouwelijke info opvragen én dat naar uw account laten sturen én dan zou hij/zij ook nog eens agent zijn? Excuseer me als ik er helemaal niets van snap, maar dit is het gekste scenario van de laatste maanden op het JF....Geef toch maar eens wat meer info: van WIE is de account en HOE geraakt je naamgenoot er op en KENNEN jullie elkaar? en waar gaat het eigenlijk over....

Scorpio
Topic Starter

#3 , 19 feb 2016 22:00

Ik ken mijn naamgenoot niet.
Mijn naamgenoot kent me ook niet.
Mijn naamgenoot kan niet op mijn email account en kent mijn paswoord niet.
Mijn naamgenoot heeft al 2 x vertrouwelijke documenten en informatie gestuurd naar mijn email adres dat mijn naam (en dus ook haar naam) is.
Wat haar correcte persoonlijke email adres is weet ik niet. Maar als je met vertrouwelijke informatie werkt, kijk je wel of het email adres correct is. Haar correcte email adres moet ten minste een cijfer of letter extra hebben, een punt telt niet mee.
Ik heb haar al gewaarschuwd in het verleden over het gebruik van het verkeerde email adres (al minstens 2x)
Het is duidelijk dat mijn naamgenoot niet in mijn mailbox terechtkan. Maar uiteraard kan iedereen een mail sturen naar mijn email adres, dus ook zij, zelfs als ze denkt dat dat in haar mailbox terecht zal komen.
Ik hoop dat het zo duidelijk is...

Reclame

roharro

#4 , 19 feb 2016 22:24

De twee adressen zullen sterk op elkaar gelijken en af en toe zal er een vergissing gebeuren.
Dat verklaart toch alles?

Hoe kunt u die persoon nu iets sturen als je haar correct email adres niet kent???
Want dan verstuur je toch naar uzelf.
Er zit een denkfout in uw vraag.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Scorpio
Topic Starter

#5 , 20 feb 2016 00:16

Nee email adres kan niet sterk op mekaar gelijken, heb getest (door aanvraag mogelijke username te doen met cijfer 1 of 2 of 3, ... achter de naam). Het enige mogelijke is: mijn adres is voornaam / achternaam en achternaam/voornaam zou mogelijk zijn voor die andere persoon. Maar dat is wel een serieuze vergissing.

Ik heb die persoon ook niets verstuurt (mijn tekst misschien een beetje trager lezen...) maar die persoon heeft mij gemaild. Denkende dat ze zichzelf mailde, veronderstel ik toch.

Stel Jan Van Blom, je email is janvanblom@yahoo.com. Ik heet Jan Vanblom en ik stuur een mail naar janvanblom@yahoo.com. Die gaat dus niet bij mij terecht komen, alhoewel de email mijn naam heeft, maar bij de eerste Jan Van Blom. Gesnapt?

Xenophon

#6 , 20 feb 2016 05:06

Ik begrijp dat er een e-mailverwarring lijkt te bestaan. Ik kan me vergissen maar in principe mag de politie enkel professionele mailadressen gebruiken in de uitoefening van hun functie en mag geen vertrouwelijke informatie worden geforward naar een persoonlijk mailadres.

Wat u doet: zend een brief of mail naar het comité P met als bijlage de info die u ontvangen heeft, vermeld dat u de persoon reeds 2 keer verwittigd hebt en stel de vraag of het normaal is dat persoonlijke e-mailadressen worden gebruikt bij het uitoefenen van professionele opdrachten en de opvraging van wat blijkbaar vertrouwelijke gegevens zijn.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

roharro

#7 , 20 feb 2016 13:20

Stel Jan Van Blom, je email is janvanblom@yahoo.com. Ik heet Jan Vanblom en ik stuur een mail naar janvanblom@yahoo.com. Die gaat dus niet bij mij terecht komen, alhoewel de email mijn naam heeft, maar bij de eerste Jan Van Blom. Gesnapt?

Dat is nu juist wat ik als uitleg gaf.
De naam die in de email wordt vermeld heeft trouwens niets met het e-mailadres zelf te maken en heeft geen invloed op het verzenden ervan.
Het is toch eenvoudig: u ontvangt soms e-mails die niet voor u bestemd zijn omdat de verzender per vergissing een verkeerd adres intikt.
Omdat jouw adres op één of meer letters na identiek is met het gewenste adres.
Ik krijg soms mails bestemd voor mijn zoon omdat onze adressen slechts in één letter verschillen, nml de afkorting van de voornaam. En dit zijn nu net twee
letters die vlak naast elkaar op het azerty toetsenbord staan.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Kali

#8 , 20 feb 2016 14:08

Ik krijg ook zo regelmatig mails aangezien mijn privé e-mailadres voornaam@telenet is...

Onlangs bestelling voor schoenen, of mails van oma's aan hun kleinkinderen, ik stuur dan terug dat ik niet de bestemmeling van hun mail ben...

mava105
Juridisch actief: Nee

#9 , 21 feb 2016 09:25

Heb dat destijds ook voorgehad met Telenet. Na weer een overname van een concurrent waren er twee personen met identiek hetzelfde mailadres, enkel het deel na de @ was ofwel Telenet of de naam van de overgenomen concurrent.
Na 1 telefoontje met Telenet werd dat van de andere persoon gewijzigd, omdat het adres van mij het oudste was. Die andere persoon kreeg een cijfertje achter zijn naam. Heb wel nog een paar maanden de verkeerde mails binnengekregen, want niet iedereen wist natuurlijk het nieuwe adres van mijn naamgenoot.

denlowie

#10 , 21 feb 2016 09:38

Ik weet nu niet of je in een mail adres het gebruik van alt 255 kan gebruiken, in een nickname lukt dit SOMS wel waar door je op zicht twee de zelfde nicknamen heeft.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Franciscus

#11 , 21 feb 2016 16:18

Als dat een mail van een politieadres is staat daar toch een 'tekst' onderaan bij?
zoiets als onderstaand
"""
Dit e-mailbestand, met inbegrip van zijn eventuele bijlagen, is een officieel document van de Belgische politie. Het kan vertrouwelijke of persoonlijke informatie bevatten.
Als u deze boodschap per vergissing hebt ontvangen, verzoeken wij u om de afzender daarvan onmiddellijk per e-mail of telefoon op de hoogte te stellen en ze vervolgens van uw computer te verwijderen zonder de inhoud ervan eerst te lezen, te vermenigvuldigen, te verspreiden of op andere wijze openbaar te maken aan derden.
De Belgische politie kan op geen enkele manier aansprakelijk worden gesteld voor mogelijke fouten of onnauwkeurigheden in dit bericht, noch voor verlies, ongemak of directe dan wel indirecte schade geleden ten gevolge van het gebruik van in deze e-mail voorkomende incorrecte informatie ."""

Er staan nl straffen op indien u niet voldoet.

Scorpio
Topic Starter

#12 , 01 mar 2016 14:20

Aan Franciscus: nee, dit stond er niet bij... Het is dan ook niet van een politie email adres verstuurd. Dus de enige die gestraft kan worden is de verzender. Voor het breken van privacy recht.

Terug naar “Privacy-bescherming”