Misbruik verloren identiteitskaart
Geplaatst: 03 mar 2016 19:36
Hoi,
Ik zal even kort mijn vraag/situatie/probleem schetsen:
In november 2015 ben ik mijn identiteitskaart verloren, hiervoor heb ik uiteraard onmiddellijk de nodige stappen uitgevoerd (kaart laten blokkeren, aangifte doen, etc..).
Afgelopen weekeinde wou ik een abonnement aangaan bij Mobistar, deze werd geweigerd omdat er een openstaand saldo op mijn naam zou bestaan.
Heel vreemd want ik heb enkel een prepaidkaart bij Mobistar.
Na onderzoek blijkt dus dat er iemand in december gebruik heeft gemaakt van een tijdelijk actie bij Mobistar met mijn gegevens.
Bij deze actie kreeg je een Iphone 5s met een abonnement van € 45 per maand, panter genaamd.
Deze persoon heeft zijn reeds bestaande prepaidkaart omgezet naar een abonnement en bijgevolg 3 maanden lang gebeld e.d. maar de facturen niet betaald.
Als eerste heb ik bij Mobistar de facturen opgevraagd en ook een dossier opgestart om de gegevens op te vragen omtrent de aanvraag en het geleverde toestel.
De facturen heb ik ondertussen gekregen en eens bekeken.
Op de lijst met gebelde contacten stonden ook een paar telefoontjes met verschillende vaste nummers, deze heb ik gegoogeld en ik kwam uit bij een OCMW in Wilrijk, een kinder- en jeugdzorgdienst, een paar banken, een advocatenkantoor.
Met dit advocatenkantoor heb ik contact opgenomen en de zaak wat uitgelegd en er werd mij aangeraden om dit op e-mail te zetten wat ik bijgevolg dus ook deed. Amper een kwartiertje later kreeg ik al een antwoord dat ze mij niet kunnen helpen gelet het beroepsgeheim.
Wat ik uiteraard ook begrijp, ik vraag dan ook niet om de identiteit van deze persoon maar gewoon of deze al dan niet gekend is.
Ondertussen ben ik ook bijna zeker over waar deze persoon woont en wie zij is want ze heeft een adres in Wilrijk opgegeven als facturatie-adres en het toestel is daar ook geleverd. Na een kijkje in de witte gids werd bevestigd dat zij daar degelijk woont. (Mobistar heeft mij telefonisch het e-mailadres doorgegeven dat is opgegeven op de aanvraag, in deze kwam een naam voor die in de witte gids werd bevestigd).
Ik heb Mobistar het proces verbaal van de politie gisteren via de website verstuurd, zij gaan nu een onderzoek starten. Ook al heb ik tot op heden geen bevestiging of antwoord gekregen.
Ik zou graag willen weten wat mijn mogelijkheden hier zijn, de persoon die hier verantwoordelijk voor is (zowel de fraudeur als Mobistar -> mijn kaart en certificaten waren geblokkeerd!) mag er niet zomaar mee wegkomen.
Iemand hier ervaring en/of raad?
Ik kijk uit naar antwoord.
Alvast dank!
Met vriendelijke groeten,
V.L.
Ik zal even kort mijn vraag/situatie/probleem schetsen:
In november 2015 ben ik mijn identiteitskaart verloren, hiervoor heb ik uiteraard onmiddellijk de nodige stappen uitgevoerd (kaart laten blokkeren, aangifte doen, etc..).
Afgelopen weekeinde wou ik een abonnement aangaan bij Mobistar, deze werd geweigerd omdat er een openstaand saldo op mijn naam zou bestaan.
Heel vreemd want ik heb enkel een prepaidkaart bij Mobistar.
Na onderzoek blijkt dus dat er iemand in december gebruik heeft gemaakt van een tijdelijk actie bij Mobistar met mijn gegevens.
Bij deze actie kreeg je een Iphone 5s met een abonnement van € 45 per maand, panter genaamd.
Deze persoon heeft zijn reeds bestaande prepaidkaart omgezet naar een abonnement en bijgevolg 3 maanden lang gebeld e.d. maar de facturen niet betaald.
Als eerste heb ik bij Mobistar de facturen opgevraagd en ook een dossier opgestart om de gegevens op te vragen omtrent de aanvraag en het geleverde toestel.
De facturen heb ik ondertussen gekregen en eens bekeken.
Op de lijst met gebelde contacten stonden ook een paar telefoontjes met verschillende vaste nummers, deze heb ik gegoogeld en ik kwam uit bij een OCMW in Wilrijk, een kinder- en jeugdzorgdienst, een paar banken, een advocatenkantoor.
Met dit advocatenkantoor heb ik contact opgenomen en de zaak wat uitgelegd en er werd mij aangeraden om dit op e-mail te zetten wat ik bijgevolg dus ook deed. Amper een kwartiertje later kreeg ik al een antwoord dat ze mij niet kunnen helpen gelet het beroepsgeheim.
Wat ik uiteraard ook begrijp, ik vraag dan ook niet om de identiteit van deze persoon maar gewoon of deze al dan niet gekend is.
Ondertussen ben ik ook bijna zeker over waar deze persoon woont en wie zij is want ze heeft een adres in Wilrijk opgegeven als facturatie-adres en het toestel is daar ook geleverd. Na een kijkje in de witte gids werd bevestigd dat zij daar degelijk woont. (Mobistar heeft mij telefonisch het e-mailadres doorgegeven dat is opgegeven op de aanvraag, in deze kwam een naam voor die in de witte gids werd bevestigd).
Ik heb Mobistar het proces verbaal van de politie gisteren via de website verstuurd, zij gaan nu een onderzoek starten. Ook al heb ik tot op heden geen bevestiging of antwoord gekregen.
Ik zou graag willen weten wat mijn mogelijkheden hier zijn, de persoon die hier verantwoordelijk voor is (zowel de fraudeur als Mobistar -> mijn kaart en certificaten waren geblokkeerd!) mag er niet zomaar mee wegkomen.
Iemand hier ervaring en/of raad?
Ik kijk uit naar antwoord.
Alvast dank!
Met vriendelijke groeten,
V.L.