Bankclienteel stuurt persoonlijke betalingsgegevens/toestand door aan derde

RietN94
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Bankclienteel stuurt persoonlijke betalingsgegevens/toestand door aan derde

#1 , 16 jul 2016 23:03

Geachte,

Dit is een eerste maal dat ik dergelijk forum bezoek alsook in contact kom met een feitelijk juridisch probleem.

Bondig samengevat is mijn probleem als volgt te omschrijven:

Een onbekend personeelslid in een bankkantoorwaar ikzelf ben ingeschreven geeft sterk vermoedelijk persoonelijke gevens als uitschriften, stortingen... door aan een derde partij. (Ikzelf heb een slechte relatie met die derde, en de betreffende probeert dus via een persoonlijk contact in de bank informatie te verkrijgen)

-Vanzelfsprekend heb ikzelf aan de bankinstantie jaren geleden gemeld dat ik niet wens dat niemand behalve ikzelf uitschriften toegestuurd krijg.
-Niemand behalve ikzelf(en de bank) heeft toegang tot mijn rekeningen.

Probleem is dat ik dit uiteraard onmogelijk kan bewijzen. Ik heb geen idee welk persoon in de bankinstantie de informatie doorspeeld, noch kan ik bewijzen dat de derde beschikt over de informatie. (Buiten verbale woordwisselingen). En in die woordwisselingen kon de derde op de euro mijn recente stortingen/uitgaven opnoemen. Gezien de situatie voel ik me sterk in het nauw gedreven gezien de grove privacyschendingen en voel ik me machteloos.

Is er een actie die ik kan ondernemen buiten gewoon alle rekeningen bij die bankinstantie sluiten en over te stappen naar een andere bank?

Groeten RietN
-

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie

#2 , 17 jul 2016 08:13

Als alles op vermoedens is zal je weinig kunnen ondernemen !

Als je zekerheid wil hebben vraag een onderhoud aan met de bankdirecteur, het kan ook zijn dat de mol werkzaam is in een ander kantoor dan deze waar u bent, dit word moeilijk.

Persoonlijk veranderde ik van Bank, als dit mogelijk is natuurlijk.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

ChristophePaus

#3 , 17 jul 2016 09:02

Zelf heb ik enige ervaring binnen het bankwezen.
Bijgevolg: Als je er 100 % van overtuigd bent dat jouw gegevens door een personeelslid aan een niet betrokkene doorgespeeld worden, raad ik je niet aan met de lokale kantoorverantwoordelijke noch met een van zijn collega's uit de omgeving te praten.
Contacteer liever een zonale inspecteur, directeur of een andere persoon die de supervisie heeft over een aantal agentschappen waartoe jouw kantoor behoort.
Dring daarbij aan op een persoonlijk onderhoud en deel enkel die verantwoordelijke mee wat het onderwerp is van je gesprek.
Spoor de gegevens van de te contacteren persoon zelf op; dus zeker niet vragen aan iemand van de bank zelf. Het internet zal je daarbij zeker behulpzaam zijn.
Voorbeelden van te zoeken verantwoordelijke binnen de bank zou kunnen zijn: regio-manager, zonaal inspecteur enz. ...
Succes!

Reclame

jef007

#4 , 17 jul 2016 14:53

als een bankbediende gegevens van u rekening opent, blijven er dan geen sporen achter in hun computersysteem??

jef007

#5 , 17 jul 2016 14:54

...uWW rekening....

ChristophePaus

#6 , 17 jul 2016 15:06

Ik meen van wel maar ik vraag me af hoe lang die inlog gegevens bewaard blijven. Dat kan verschillen van de ene instelling tot de andere.
Daarom ook heeft topicstarter er alle belang bij om mijn advies zoals hierboven vermeld, dringend ter harte te nemen.

johan V

#7 , 17 jul 2016 15:29

Niet direct te verttouwen die banken,wij hebben iets dergelijks meegemaakt met een erfenis.Zonder bewijzen sta je nergens.

ChristophePaus

#8 , 17 jul 2016 19:03

Kan je dit even toelichten?
Als gewezen bankier ben ik fel geïnteresseerd in wat mijn huidige en voormalige collega's zoal uitgespookt zouden hebben zonder enig tastbaar bewijs achter te laten.

Franciscus

#9 , 17 jul 2016 23:27

Inloggegevens worden ook in banken jaren bijgehouden.
Ga zoals reeds is aangegeven voor een veel hoger niveau in de controleketen. audit - interne inspectiediensten dus in een hoofdkantoor en daar naar een van die diensten vragen. PS u mag dat gesprek (telefonisch of persoonlijk ook opnemen en daarna mer AS aan deze dienst uw probleem door te geven.
Ik heb het in mijn loopbaan tweemaal meegemaakt dat er effectief info uit een bank werd gelekt.
Kan zowel burgerlijk als strafrechtelijk vervolgbaar zijn. Los van interne gevolgen.

RietN94
Topic Starter

#10 , 18 jul 2016 01:31

Erg bedankt voor alle advies! Zal zoals aangeraden de inspectiedienst van het hoofdkantoor contacteren.

jef007

#11 , 18 jul 2016 17:07

en hou ons op de hoogte aub

Terug naar “Privacy-bescherming”