onderhoudsgeld verminderen naar zijn zin

sasie_katje
Topic Starter

onderhoudsgeld verminderen naar zijn zin

#1 , 15 sep 2010 12:37

hallo

ik heb eens een vraagje en het klinkt misschien dom, maar ik begin nu wel te twijfelen.

Ik heb een kindje van nu bijna 3 jaar en ik ben niet meer bij men ex-vriend, die de vader is van men kind.
We zijn al geregeld door gerechtelijke stappen moeten gaan en hij doet nog steeds moeilijk voor het onderhoudsgeld en de rechten om zijn kind te zien.

Ik heb er niks op tegen dat hij zijn kind wil zien maar telkens als het zijn weekend is of zijn week in de vakantie, heeft hij altijd een excuus, "Ik moet werken of ik ben niet thuis" Hij komt zelden zijn kind ophalen en daardoor moet ik dat laten vast leggen door de politie.

Hij moet ook onderhoudsgeld betalen en soms betaald hij die en dan weer niet, nu heb ik het laatst mijn onderhoudsgeld ontvangen maar niet het volledige bedrag.
Hij moest mij 210 euro betalen en ik kreeg maar 160 euro. In zijn mededeling zette hij, en ik quote " Onderhoudsgeld Juli en augustus met afhouding kledij.

Kan dit zomaar???

Ik ben niet wettelijk verplicht om hem kledij mee te geven en als vader zie je toch dat je alle nodige middelen in huis hebt als je je zoon op bezoek krijgt.

Ik weet geen raad? Kan hij dat zomaar zelf bepalen???

help ons aub

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis

#2 , 15 sep 2010 12:57

nee je bent niet wettelijk verplicht kleding mee te geven, maar het is wel algemene gang van zaken bij weekend-en vakantie-omgangsrecht voor de vader. enkel bij gelijk verblijf (dus beurtelings een week bij jou en dan een week bij de vader) heeft het zin dat elk gezin een eigen garderobe aanschaft. Als je kind maar om de twee weken een WE naar de papa gaat én de helft van de vakanties, koopt papa kleren om een 2 maanden later vast te stellen (na 4 dagen aantrekken) dat ze te klein zijn.
dus waarschijnlijk wil hij zich wreken omdat je ze niet meegeeft (ook niet fraai natuurlijk).
bespreek het gewoon eens met hem : geef kleertjes mee, en dat hij dan dat aftrekken van kleren achterwege wil laten...
Ter informatie: dat hij onregelmatig zijn kind komt ophalen is geen strafbaar feit: het is omgangsRECHT dus de politie zal hiervan enkel een informatieblad maken, maar geen PV.
Omgekeerd: de kinderen weigeren mee te geven (zoals bepaald in het vonnis) is WEL strafbaar en daar worden WEL PV's van opgemaakt en die worden door de procureur opgevolgd..

kristin

#3 , 15 sep 2010 19:30

hier ook nog geen enkele keer kleding meegekregen, zelfs een jas is teveel gevraagd.

Gewoon telkens als hij niet of te weinig betaald heeft, de 1ste van de volgende maand klacht gaan neerleggen wegens familieverlating

Reclame

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#4 , 18 sep 2010 15:33

Het NIET volledig betalen van het onderhoudsgeld is WEL een misdrijf en wordt WEL vervolgt.
Dus hiervoor doet u gewoon aangifte.
U kan hem vb nog eenmaal per brief in kennis stellen dat hij het vonnis onverkort moet uitvoeren.
Een vonnis is tussen partijen WET en is tegenstelbaar aan derden dus politie en deurwaarder moeten en kunnen een vonnis afdwingen. U kan mits vonnis zelfs via zijn werk de som laten innen.
Bij niet betalen of te laat of te weinig zal uw ex veroordeeld worden voor familieverlating
De indexatie is jaarlijks (automatisch) toepasbaar.
Van het ogenblik dat hij ingebreke is gesteld door AS kan u de gerechtelijke intrest vorderen op de uitstaande bedragen.

Terug naar “Andere”