Moeilijke situatie i.v.m. omgangsrecht grootouders

TriangleJuice
Topic Starter

Moeilijke situatie i.v.m. omgangsrecht grootouders

#1 , 22 sep 2010 17:06

Beste mensen,

ik schets eerst kort onze situatie: mijn vriendin is gescheiden en heeft uit die relatie 2 kinderen van 9 en 12. Al 4 jaar vormen wij nu samen een koppel en daar is ondertussen nog een (fantastisch) dochtertje uit voortgekomen, in november wordt zij 2 jaar. Mijn "schoonouders" hebben mijzelf nooit als nieuwe schoonzoon geaccepteerd en deze situatie is zo uit de hand gelopen dat sinds vorig jaar alle contacten verbroken werden (ons dochtertje was toen 6 maanden oud). Ik heb toen geprobeerd een brief te schrijven om mijn schoonouders duidelijk te maken wat ikzelf vond van de situatie, maar die brief hebben ze puur als beledigend opgevat. Na nog een poging van mijn vriendin, eveneens per brief, hebben ze zelfs alle contact verbroken (mijn vriendin kreeg maandelijks een geldbedrag gestort en dat ontving ze sindsdien niet meer). Ze zien nog wel elke 2 weken de kinderen van mijn vriendin, maar dan in de week dat ze bij haar ex-man verblijven. Onze dochter heeft hen dus sinds haar 6 maanden nooit gezien.

Nu een jaar later vonden mijn vriendin en ik dat dit toch geen leuke situatie was, dus is mijn vriendin naar haar ouders gestapt om hen nogmaals te proberen uitleggen dat wij alleen maar goede bedoelingen hadden. Na deze eerste contactpoging hebben we nogmaals, nu met tweeën, een poging gedaan om de situatie bij te leggen en hen bij ons uit te nodigen. Dit hebben ze resoluut geweigerd, maar na lang aandringen is het ons toch gelukt om met hen af te spreken op een neutrale plaats. Daar verwachtten ze van ons eerst onze excuses (voor wat in de brieven stond), dán waren ze pas bereid te luisteren. Deze excuses hebben we voor de goede orde natuurlijk onmiddellijk gegeven, maar daarna kregen we niet de kans om te spreken (dus er werd wéér niets uitgepraat). Wij zijn toen te weten gekomen dat zij al gerechtelijke stappen aan het ondernemen waren om ook ons dochtertje te kunnen zien.

Nu is mijn vraag: kunnen grootouders, die niet bereid zijn om met hun eigen (schoon)kinderen overeen te komen, dit omgangsrecht opeisen? Wijzelf zijn bereid dit toe te laten als we er zelf bij mogen zijn, maar gezien de situatie, zien wij het écht niet zitten om ons dochtertje alleen bij hen achter te laten.

Op voorhand bedankt voor uw antwoord!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 22 sep 2010 17:30

Puur juridisch

Al de stappen die u al gedaan hebt in een aangetekend schrijven naar elk van hen afzonderlijk en gezamelijk mededelen
dus ongeveer de tekst die hier boven staat ... maar dan tot ons grote verwondering kregen we geen kans om alles uit te praten enz enz
Kunnen we toch nog eens samenkomen - we stellen voor met een bemiddelaar zodat de mogelijke verbale misverstanden (in het gesprek) door de bemiddelaar mee kunnen uitgeklaard worden.

Op deze wijze geeft je later indien er echt een juridische procedure gestart is al te kennen dat er van jullie kant totaal geen redenen zijn om contact te weigeren en dat zoiets van een spontaan langsgaan/komen tot zorgen voor en blijven slapen perfect kan.
Natuurlijk weet ik niet WAT de redenen zijn waarom het is misgelopen en mogelijk moet dat ook eerst worden uitgeklaard.
Een bemiddelaar gaat ook uitzoeken waarom iemand zo reageert

hoe vind je bemiddelaars wel zoekmachine en woorden bemiddelaar in familiezaken

TriangleJuice
Topic Starter

#3 , 23 sep 2010 11:11

Beste Franciscus,

Bedankt voor uw reactie! Het was ongeveer wat we in gedachten hadden, maar wilden het toch zeker nog eens aan kenners vragen. Aangezien wij het niet echt breed hebben, leek het juridisch forum ons de beste keuze.

In ieder geval bedankt voor de hulp!

Reclame

Bijtje

#4 , 06 okt 2010 00:33

Mijn schoonmoeder wil ook niks met mij te maken hebben (ze heeft me zelfs nooit de kans willen geven om mij te leren kennen), met mijn vriend zo weinig mogelijk, maar zijn dochtertje gaat wel 1 dag om de 14 dagen als ze bij ons is naar mijn schoonmoeder. Ons gezamelijk kindje wil ze niet kennen zegt ze, maar ik vrees ook dat ze daar nog spijt van zal krijgen en stappen zal ondernemen maar ik ga enkel akkoord als ik er zelf bij mag zijn. Voor zover ik wete kan men ouders niet verplichten om hun kindje bij iemand achter te laten.

Terug naar “Andere”