Samenwonen in ouderlijk huis

Frakkie
Topic Starter

Samenwonen in ouderlijk huis

#1 , 10 okt 2010 11:59

Ik ben al even op zoek naar wat informatie wat betreft het 'officieel' samenwonen maar vind nergens de juiste info.... Ik hoop dat ik door het stellen van deze vraag wat wijzer word.

Na een relatie van 8 jaar groeit stilaan het idee om wettelijk samen te wonen (eventueel te huwen) met mijn huidige partner. Dit lijkt me niet meer dan normaal als je al zolang samen bent. Er is echter 1 probleem. In tegenstelling tot wat de meerderheid doet, namelijk een elders iets huren of kopen, zouden we graag bij de ouders willen intrekken. M.a.w mijn huidige vriendin zou graag hier bij ons komen wonen.
Ik neem aan dat zij haar domicilie dan zowieso zal moeten veranderen maar kan zij dit zomaar op ons adres laten zetten?
Gaat 'de wet' er dan niet van uit dat je met verschillende partijen samenwoont onder hetzelfde dak? Moet er dan ook eerst een attest afgeleverd worden voor een twee-gezinswoning?
Dat laatste zou echter een groot probleem zijn. In de villawijk waar wij wonen wil men namelijk niet dat een bestaande woning omgevormd wordt tot een twee-gezinswoning.

Wat kunnen we doen om onze droom toch te realiseren? Graag jullie mening.
Mvg

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Juridisch actief: Ja

#2 , 10 okt 2010 12:12

Volgens de wet vormen jullie één "familie". Op gebied van bepaalde voorzieningen (vnl. op sociaal vlak, werkloosheidsvergoedingen, invaliditeitsvergoedingen, enz.) kan dat financiële implicaties hebben. Indien het huis in twee officiële woongelegenheden zou kunnen worden opgesplitst zou dat niet het geval zijn. Dan zouden jullie officieel apart wonen.
Om in één woning samen te wonen is geen enkel attest vereist. Jullie kunnen dus bij de ouders intrekken.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Frakkie
Topic Starter

#3 , 10 okt 2010 12:19

roharro, bedankt voor de info.

Dat we wat nadelen vinden in de voorzieningen die jij aanhaalt hadden we min of meer al verwacht. Het is voor ons van belang dat wij als koppel officieel samen bij mijn ouders kunnen gaan wonen. Zou het overbrengen van haar domicilie een probleem zijn voor de gemeente?

Reclame

Terug naar “Andere”