Echtscheiding (schoon)broer, hij vraagt om te komen inwonen.

Iswald
Topic Starter

Echtscheiding (schoon)broer, hij vraagt om te komen inwonen.

#1 , 29 nov 2010 03:09

Hoi,
om meteen met de deur in huis te vallen:

Mijn schoonbroer is momenteel aan 't scheiden. Hij heeft niet de financiële middelen om onmiddelijk opnieuw een eigen woning aan te schaffen/huren. Hij heeft daarom aan ons gevraagd om zijn domicilie bij ons te mogen plaatsen en enige tijd hier te verblijven tot hij het financieel aan kan om een eigen stek te vinden.

Vraag 1: Als we hiermee zouden instemmen, is dit dan een belastingsnadeel voor mij en mijn vrouw?

Vraag 2: We weten momenteel niet als hij met of zonder schulden uit zijn scheiding gaat komen, hij heeft een appartement met zijn (ex)vrouw waar hij nog steeds een lening op betaald. Indien hij nog schulden zou hebben en deze niet zal kunnen vereffenen, kunnen wij dan mede aansprakelijk gesteld worden of kunnen er bezittingen van ons in beslag genomen worden?

Vraag 3: Wijzelf huren het ouderlijk huis van mijn vrouw, wat we begin volgend jaar willen kopen (overeengekomen met mijn schoonouders), kan hier beslag op gedaan worden?

We willen hem gerust helpen maar vrees dat we zelf in de problemen gaan geraken.

bedankt op voorhand voor degene die kan en wil antwoorden

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 30 nov 2010 10:28

1. “Art.126.§1.In geval van huwelijk of wettelijke samenwoning wordt een gemeenschappelijke aanslag...gevestigd...” (Wetboek Inkomstenbelastingen 10 april 1992).

In elk ander geval wordt deze aanslag afzonderlijk gevestigd,zonder invloed van de ene op de andere samenwonende.

2. U kan niet mede aansprakelijk gesteld worden voor de schulden van uw schoonbroer.

Echter :
“Art.1514. Hij die beweert...eigenaar te zijn van in beslag genomen voorwerpen,kan tegen de verkoop verzet doen...met vermelding van de bewijzen van eigendom..."(Gerechtelijk Wetboek)

‘Als concubinerenden hun respectieve roerende goederen hebben vermengd,is de schuldeiser van hen niet verplicht deze goederen te onderscheiden of af te scheiden,hetgeen onmogelijk is geworden tengevolge van de vermenging die de concubinerenden zelf hebben bewerkstelligd.De schuldeiser kan derhalve beslag leggen op de goederen die de concubinerenden aldus bezitten,tenzij de concubinerende die geen schuldenaar is,bewijst dat hij alleen eigenaar is van het geheel of een deel van de goederen‘(Cass. 10 juni 1976,Pas. 1976,I,1101,Arr.Cass. 1976,1135,R.W. 1976-77,601,T.Not. 1976,283,R.G.E.N. 1976,nr.22148).

Dit geldt bij elke samenleving.

3. Zo lang beide schoonouders leven kan hun huis,of de koopsom ervan niet in beslag genomen worden wegens schulden van hun zoon,tenzij ze zich borg stelden voor hem.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Iswald
Topic Starter

#3 , 30 nov 2010 11:11

Bedankt voor uitleg en verheldering.

Reclame

Terug naar “Andere”