Kan ik vaderschapstest eisen voor 19-jarige dochter?

debbie01be
Topic Starter

Kan ik vaderschapstest eisen voor 19-jarige dochter?

#1 , 17 dec 2010 09:50

Ik zal eerst kort de situatie schetsen. De vader van mijn dochter heeft zijn kind nooit erkend. Ik heb bijgevolg ook nooit onderhoudsgeld ontvangen voor mijn dochter. Ikzelf ben een werkloze alleenstaande moeder met twee kinderen ten laste.
Mijn dochter gaat nu naar het zesde middelbaar. In september wil ze verder studeren aan het unief in Gent, ze wil ook graag op kot gaan. Ik gun haar deze kans van harte maar..... ik heb geen idee hoe ik de eindjes aan elkaar zal knopen, want ik kom nu al niet echt rond.

Ik zou het heel erg vinden als zij deze kans niet krijgt om verder te studeren. Ik vind dat haar vader nu eindelijk ook eens een kleine bijdrage zou mogen leveren om deze wens van haar mogelijk te maken. ik heb nog steeds contact met haar vader maar hij weigert ook maar één euro te betalen.

Ik zou hem graag via de vrederechter dwingen tot een vaderschapsonderzoek zodat ik kan eisen dat hij een bijdrage betaalt zodat ze kan verder studeren.

Kan ik dit eisen?
Hoe begin ik hieraan?

Met vriendelijk groeten, Debbie

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 17 dec 2010 12:17

zoek op deze sit eens met de woorden DNA test - biologische vader enz
trouwens uw dochter is 19 jaar ?? meerderjarig dus beslist zij over haar leven niet u

eylis

#3 , 17 dec 2010 12:45

iderdeed, en de eis tot vaderschapstest + alimentatie zal ze via de rechtbank van eerste aanleg moeten indienen (niet vrederechter, die houdt zich daar niet mee bezig) dus mét dure advocaat.Heeft je dochter regelmatig contact met haar vader? Want als er geen regelmatige ouderlijke band is, zal de rechter ook wel de vraag stellen waarom u nooit eerder de juridische aavraag tot erkenning heeft gestart en nu ineens wel.
dit kan een dure en langdurige zaak worden.

Heeft u al de alternatieve oplossingen mbt haar studiebekostiging op een rijtje gezet?
- studenten van 1oudergezinnen met beperkt inkomen hebben recht op tal van gunsttarieven (inschrijvingsgeld, kortingen cursussen, etc...)
-ook een forse studiebeurs (1oudergezin, beperkt inkomen)
-op kot gaan is niet noodzakelijk: kinderen van kroostrijke arbeidersgezinnen met 1 inkomen gaan ook naar de universiteit, maar niet op kot. Als ze dat persé wel willen, dan nemen ze een studentenjob en rijven daar zelf de nodige financieen voor samen.

Reclame

debbie01be
Topic Starter

#4 , 17 dec 2010 13:10

zoek op deze sit eens met de woorden DNA test - biologische vader enz
trouwens uw dochter is 19 jaar ?? meerderjarig dus beslist zij over haar leven niet u
Ja, duh..... dat weet ik ook wel :roll: Ik heb dit natuurlijk wel besproken met mijn dochter !

Terug naar “Andere”