sedert enkele maanden is er in het appartement dat ik bewoon een nieuwe bovengebuur. Toen ik haar een eerste maal ontmoette (ik kwam binnen na enkele dagen elders te zijn geweest en was de post aan het controleren) schelde mevrouw mij reeds de huid vol. Mevrouw riep over deuren die ganse nachten sloegen en haar uit haar slaap hielden; ik poogde haar te zeggen dat ik er niet geweest ben en mevrouw riep gewoon door en wandelde weg al roepend "ze gaan mij hier niet buitenpesten zoals bij de vorige keer". Sedertdien slaat mevrouw 's nachts met de deuren, loopt zij op harde hakken rond en stampt zij bij het minste geluid uit de geburen minstens een half uur op de grond. Steevast mevrouw ergens geluid hoort (in de realiteit of in haar hoofd) beschuldigd zij haar ondergebuur (mij) tot zij vaststelde dat ik er gewoon niet vaak ben en toen begon het pesten van de buur onder mij. Mevrouw heeft sedertdien een hangslot op haar postbus gehangen met een zelfgemaakte sticker waarop te lezen staat: "wil de dief van mijn brieven blijven".
Tegen de huurbaas verteld zij dat de ondergebuur en ikzelf broer en zus zijn en verzint zij redelijk overtrokken verhalen over een samenzweringen tegen haar. Haar gedrag loopt van kwaad naar erger en zij heeft ondertussen met fictieve verhalen ook de wijkagent doen langskomen en onlangs een dienst ivm gebruik van giftige stoffen (mevrouw heeft immers 'een geur' in haar badkamer en zij beschuldigt haar buren daarvan, dit allemaal zonder ook maar een normaal contact of zonder ook maar 1 poging tot gesprek).
De huisbaas zegt mij navraag gedaan te hebben bij haar vorige verhuurder en ook daar zouden eenzelfde verhalen zich hebben voorgedaan; mevrouw doet zich voor als zijnde een gepeste persoon met een zwaar verleden terwijl het zijzelf is die weinig anders doet dan haar buren pesten.
Hoe kan ik mevrouw tot bij een psychiater brengen of laten opnemen?