foto's immobiliën

ingeiwan
Topic Starter

foto's immobiliën

#1 , 13 jan 2011 14:33

We huren dit huis en hadden toen vanaf september 2009 een contract getekend voor 9 jaar.
In november 2010 zei hij dat hij het huis wil verkopen.
Ben invalide hebben rond 10.000 euto kosten gedaan, traplift enz.
Onze voorstel voor het huis te kopen vond hij te laag.

Hij heeft nu Immobiliënkantoor ingeschakeld.
Ze hebben iemand gestuurd voor de EPC en een eletrick inspecteur.
Ze hebben rondgang gedaan, daarna kregen we telefoon dat het huis netjes moest zijn voor hun foto's.

Immobiliën heeft foto's binnen en buiten getrokken.
Was er al toen op tegen, uw privacy is weg.
In contract stond voor mensen toe te laten, daar ga ik mee akkoord maar niet met die foto's op internet.

Kan ik daar iets tegen doen?
Als invalide alleen thuis voel ik me machteloos en heb bang.
Via vrederechter of...
Groetjes Inge

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 13 jan 2011 14:45

Kijk eerst en vooral eens na of het huurcontract werd geregistreerd. Indien de nieuwe eigenaar wenst op te zeggen zal hij dan sowieso 6 maanden moeten respecteren. U kan middels artikel 11 van de huurwetgeving en rekening houdend met de subsidie procedures trachten ofwel in onderlinge overeenstemming of via het vredegerecht verlenging van het huurcontract te bekomen.
Art. 11. Verlenging wegens buitengewone omstandigheden.
Wanneer een huurovereenkomst vervalt of eindigt ten gevolge van een opzegging, kan de huurder, die het bewijs levert van buitengewone omstandigheden, om een verlenging verzoeken.
Deze verlenging wordt, op straf van nietigheid, uiterlijk een maand voor de vervaldag van de huur aan de verhuurder gevraagd bij een ter post aangetekende brief.
Bij gebrek aan overeenstemming tussen de partijen kan de rechter, rekening houdend met de belangen van de twee partijen, ondermeer met de eventuele hoge leeftijd van een van de partijen, de verlenging toestaan. Hij stelt de duur ervan, die bepaald moet zijn, vast. De rechter, kan in dit geval, indien hij het billijk acht, op verzoek van de verhuurder eveneens een verhoging van de huurprijs toestaan, en de vergoeding die bij toepassing van artikel 3, § 4, verschuldigd is, beperken of opheffen.
Slechts één aanvraag om hernieuwing van de verlenging kan worden ingediend onder dezelfde voorwaarden.
Bij gebrek aan overeenstemming tussen de partijen kan de rechter deze verlenging toestaan eveneens onder dezelfde voorwaarden.
Wat betreft de foto's kan u enkel eisen dat er op het foto-materiaal geen persoonlijke zaken worden getoond. Hier bestaat echter geen duidelijke wetgeving over. Als er foto's worden getoond met expliciet persoonlijke dingen kan u hiertegen bezwaar aantekenen. daarbuiten maakt u weinig kans.

ingeiwan
Topic Starter

#3 , 13 jan 2011 14:55

Hij had het contract niet geregistreerd.
Bij notaris.be gelezen dat wij dat ook konden doen en gratis, dus hebben we dat geregistreerd.
Weet ook dat misschien voor of nadeel kan zijn.
Maar nu kunnen ze ons niet onmiddelijk buiten zetten.
En nu verhuizen kan ons dat wel 3 maanden huur kosten, dus blijven we tot we een aangetekende brief krijgen, dan hebben we normaal nog 6 maanden tijd, klopt?

Over de foto's, zekers de living stoort ons.
Dat ze dan zeggen over de afmeting, dan weten de mensen ook genoeg.

Reclame

Vandebos

#4 , 13 jan 2011 15:32

Klopt.

Gelet op de subsidie regelingen voor het aanpassen van woning aan andersvaliden lijkt het me een haalbare kaart dat u via artikel 11 van de huurwetgeving een verlenging van het huurcontract kan bekomen indien de nieuwe eigenaar het huurcontract zou opzeggen.

ingeiwan
Topic Starter

#5 , 13 jan 2011 15:47

bedankt voor de reactie.

Als invalide (MS) kan je niet doen wat je wilt, we waren zekers dat we hier lang genoeg zouden wonen, niet na 1,5 jaar het slecht nieuws.
Het huis is nog niet verkocht, dus zolang blijven we hier.
Maar we moeten telkens telefoon verwachten en voor thuis blijven als ze kopers hebben.
Voor 1 punt moeten ze mee akkoord gaan, alleen als mijn man thuis is gaat dat, anders komt hier niemand binnen.
Als het mooi weer is beslissen wij, we proberen veel te genieten...

Je betaald netjes je huur en in feite heb je nog niets te zeggen.

Vandebos

#6 , 13 jan 2011 16:18

hmmm wat staat er in het contract betreffende bezoekuren? Zijn er geen 2 vaste periodes van telkens drie uur per week vastgelegd?

Anders ben je perfect in je recht om aan de makelaar en eigenaar aangetekend voor te stellen dat gelet op uw gezondheid en de moeilijkheden van uw echtgenoot om zich vrij te maken u hen vriendelijk voorstelt de bezoekperiodes voortaan vast te leggen op woensdag van 18.00 tot 21.00 en zaterdag van 14.00 tot 17.00. Dat indien deze periodes voor hen niet passen u wacht op een tegenvoorstel. Dat indien het onmogelijk blijkt overeenstemming te bereiken u de vrederechter zal verzoeken de bezoekuren vast te leggen.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#7 , 13 jan 2011 19:56

Niets zegt dat de nieuwe eigenaar daar wil wonen. Gelet op speciale positie misschien toch goed eens contact te nemen met een wetswinkel EN lid te worden van de huurdersbond.
Zo hebt u zeker tegen de tijd dat er problemen komen een goede juridische backup. Ook uw ziekenkas niet vergeten die kennen meestal ook goed de problematiek.

ingeiwan
Topic Starter

#8 , 14 jan 2011 18:56

Zo staat het in contract van 2 x 3 uren in de week.

Je weet zelf dat dat in de praktijk niet altijd lukt.
Mijn man werkt in 5-ploegen, kan je niet altijd bijv op een maandag vrij maken.
Ze mogen bellen en dan zeggen we ja of nee.
We gaan niet moeilijk doen.
Voorlopig hebben we geen afspraken van die verplichte uren.

Als mijn man van maandag tot donderdag in de dag slaapt, kunnen ze niet in de dag komen.
Vrijdag de hele dag kunnen ze dan komen en in de week 's avonds.
We zullen veel ja zeggen maar ook nee.

Ook de vrije dagen zijn dan ook voor ons, niets moet.
Mijn man is bijna op pensioen en met mijn ziekte.
We profiteren van het leven, leven is te kort...

Over artikel 11 van de huurwetgeving.
Met die traplift moet het mogelijk zijn bij de vrederechter.
Een ander huis moeten we dan nog vinden, dat de breedte van de trap breed genoeg is enz.
Afwachten nu hoe alles verloopt.

Ben lid bij huurders helpen huurders in Turnhout.
Die hebben me al veel geholpen.
Alleen van de ziekenkas dat ze me kunnen helpen in dat, ze weten veel maar niet dat we weer worden uitgezet.
Heb al wel gecontacteerd met het vlaams fonds over die traplift.
Is een uitzondering dat ik weer een traplift moet aanvragen.
Anders moest ik er 15 jaar over doen voordat ik een nieuwe kreeg.

Doe wel veel opzoekwerk, over ziekenkas en artikel 11 wist ik nog niet.

Maandag om 10.00u 's morgens en 18.00u 's avonds komen de eerste mensen...
Heb al wel gezegd dat de poetsvrouw van 13.30u tot 17.30u komt en gezegd als het regent.....
Ze zeiden, zal aan de mensen vragen dat ze hun schoenen uit doen.
Is wel grappig.

Maar we hebben een poetsvrouw omdat ik invalide ben en mijn man 5-ploegen werk, het huishouden enz.
Dan mogen we wel eisen dat ze netjes zijn als ze het huis bezoeken.

Vandebos

#9 , 14 jan 2011 20:25

Op basis van de invaliditeit die MS met zich meebrengt, de moeilijkheden die dit veroorzaakt bij het vinden van een nieuw geschikt pand, de subsidie voor een traplift die slechts om de 15 jaar kan aangevraagd worden zal een vrederechter onder hoofde van art 11 u een verlenging van huur hoogstwaarschijnlijk moeten toestaan. Als u daar bewijzen van correcte betaling en onderhoud pand (verzekering, jaarlijkse controle ketel, boiler, schouw etc etc) aan kan toevoegen zal het uw dossier alleen maar versterken.

Terug naar “Andere”